Yansıtmacı damarda taze kan: Çiğdemleri Solan Bozkır

Bu makalede on beş öyküden oluşan Çiğdemleri Solan Bozkır adlı yapıt, yansıtmacı -gerçekçi, toplumcu - gerçekçi edebiyat kuramlarının ilkeleri ışığında değerlendirilecektir.Çalışmaya konu olan öykülerin kuramsal ve estetik alt yapısı, kurgusu, dili ve üslubu, figüratif özellikleri, içerdiği montaj metinler ve metinler arası göndermeler bakımından toplumcu-gerçekçi olarak değerlendirilemeyeceği; yansıtmacı-gerçekçi bir nitelik taşıdığı; alıntı, gönderge ve montaj metinlerin öykülerle aynı kuramsal ve estetik zemine dayandığı kanıtlanmaya çalışılacaktır.Bu tezler kanıtlanmaya çalışılırken anılan kuramların ilkelerinden, metinlerden doğrudan yapılan alıntılardan, yazar-anlatıcının biyografisinden, gönderimde bulunulan metinlerden, ilgili alandaki akademik çalışmalardan yapılan alıntılardan yararlanılacaktır. Yansıtmacı-gerçekçi tahkiye etme geleneği içinde içeriği işleme tavrı bakımından çalışmaya konu edinilen yapıtın farklı olan yönleri saptanarak değerlendirilecektir

Fresh blood in reflective Vein: Çiğdemleri Solan Bozkır

In this essay, the story called Çiğdemleri Solan Bozkır, which comprises fifteen stories, which will be evaluated in light of reflective-realism and socialist-realism literature theories. We will try to prove that the stories cannot be considerate as socialist-realist in terms of their theoretical and aesthetic structure, fiction, language and style, figurative cast, montaged texts and intertextual references and that they possess a reflective-realist property; quoted, referenced and montaged texts rely on the same theoretical and aesthetic ground as the stories. When trying to prove these claims, we will benefit from priciples of the said theories, quotations directly taken from texts, biography of authornarrator, interwievs with the author and academic works from the related field.

___

  • AKAR, Metin (1994), Su Kasidesi Şerhi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları/129, Ankara. AKTULUM, Kubilay (1999), Metinler Arası İlişkiler, Öteki Yayınları, Ankara. ANDREWS, G. Walter(2006), Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı, İletişim Yayınları, İstanbul. AVŞAR, İmdat (2009), Çiğdemleri Solan Bozkır, Ötüken Neşriyat, İstanbul. AVŞAR, Ziya (2009/1), “Mesnevi’nin Manzum Çevirisi”, Şehriyar, S. 92., s. 39. AYVAZOĞLU, Beşir (1993), Aşk Estetiği: İslam Sanatlarının Estetiği Üzerine Bir Deneme, Ötüken Neşriyat, İstanbul. BAKHTIN, Mikhail (2001), Karnavaldan Romana, (çev. Cem Soydemir, Der.: Sibel Irzık), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. BELGE, Murat (1989), Marksist Estetik -Christopher Caudwell üzerine bir inceleme-, Birikim Yayınları, İstanbul. BOYNUKARA, Hasan (1999), Romanda Bakış Açısı ve Anlatılış, Boğaziçi Ya-yınları, İstanbul. BUĞRA, Hatice Bilen (2007), 1914'lerden 1940'lara Türk Resim ve Romanında Gerçekçilik, Ötüken Neşriyat, İstanbul. CANIM, Yard. Doç. Dr. Rıdvan (1998), Türk Edebiyatında Sâkinâmeler ve İşretnâme, Akçağ Yayınları, Ankara. CEVİZCİ, Ahmet (2002), Felsefe Sözlüğü, 5. bs., Paradigma Yayınları, İstanbul. ÇAĞIN, Öğr. Gör. Şerife (2005), “Refik Halit Karay’ın ‘Eskici’ Adlı Hikâyesi Üzerine Bir İnceleme”, TÜBAR, S. 28/2005 Güz. s. 69.-81. LUKACS, George (2000), Çağdaş Gerçekçiliğin Anlamı, (çev. Cevat Çapan), V. bs., Payel Yayınları, İstanbul.
  • LUKACS, George (2007), Roman Kuramı, (çev. Cem Soydemir), Metis Yayın-ları, İstanbul. MORAN, Berna (2002), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, VII. bs., İletişim Yayın-ları, İstanbul. OKTAY, Ahmet (2000), Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları, Tüm Zamanlar Yayıncılık, İstanbul. OKUYUCU, Cihan (2005), Divan Edebiyatı Estetiği, L&M Yayıncılık, İstanbul. ÖZDENÖREN, Rasim (1998), Ruhun Malzemeleri, 3. bs., İz Yayıncılık, İstan-bul. PALA, İskender (1999), Divan Şiiri Sözlüğü, VI. bs., Ötüken Neşriyat, İstanbul. PLATON (2003), Devlet, (Çev.: Mehmet Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları/Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi, İstanbul. PLATON (2010), Ion, (çev. Furkan Akderin), Say Yayınları, İstanbul. SAZYEK, Hakan (2006), “ ‘Kolaj’ ve Romandaki Yeri ”, Kitaplık, S. 92. SAZYEK, Hakan (2003), “Romanda Temel Anlatım Yöntemleri Üzerine Bir Sınıflandırma Çalışması”, Adam Sanat, S. 213, s. 83., 98. SUÇKOV, Boris (1982), Gerçekliğin Tarihi, (çev. Aziz Çalışlar), Adam Yayın-ları, İstanbul. WATT-BARTHES, Ian-Roland (2002), Roman ve Gerçek Etkisi, (çev. Mehmet Sert), Donkişot Yayınları, İstanbul. WELLEK-WARREN, Rene-Austin (2001), Yazın Kuramı, (çev. Yurdanur Sal-man, Suat Karantay), Adam Yayınları, İstanbul.