CENNETTEN kOVULMA MOTİEİNİN SEMAvİ DİNLER ILE BAZI MıTOLOJILERpEkı (_SUMER, TURK VE YUNAN) GORUNUMU

"Neden ve nasıl yaratıldık?, Dünyaya nasıl geldik?" gibisorular,insanlık tarihinin belki de en eski merak konularından olmuştur.Mitoloji, din ve felsefe çağlar boyunca bu ve benzer mistik sorularıntatmin edici yanıtlarını bulmaya çalışmıştır. Mit ve din, felsefeden farklıolarak kutsal olan ile bağlantılı bir şekilde durumu izah eder. Yapılanaçıklamalar dikkate alındığında birbirine çok uzak kültür coğrafyalarındayaşayan toplumların metinlerinde benzer sahnelerin yer aldığı gözeçarpmaktadır. "Yapılan bir hata sonucu altın çağdan uzaklaştırılma" bukonuyla ilgili dikkat çeken en mühim noktayı oluşturmaktadır. Hermetinde farklı sembollerle karşımıza çıkan bu nokta, aslında söz konusubütün metinlerin iskeletini meydana getirmektedir.Bu çalışmada semavi dinlerden Hristiyanlık ve İslamiyet ile bazımitik metinlerde göze çarpan ortak motiflerden "cennetten kovulma",karşılaştırmalı inceleme yöntemi ile ele alınacaktır. Çalışma giriş,metinlerin karşılaştırılması ve incelemede kullanılan metinler olmak üzereüç kısımdan oluşmaktadır.

The Appearance of the Motive of Being Expelled From Paradise on the Divine Religions and on Some Mythologies (Sumerian, Turkish and Greek)

May be, the questions such as “Why and how werewe created?”, “How did we come to the world?” are the most wonderedarguments through the history of humanity. Mythology, religion and philosophy have tried to find satisfactory answers to such questions. Withthe difference of philosophy; religion and mythology account for thesituations with the divine. When the explanations are taken intoconsideration, it is conspicuous that there are similar scenes in the texts ofcommunities, which live in different regions far away from one another.“Being alienated from the golden age” is composing the most importantpoint that draws the attention. This point, which appears in every articlewith different symbols, especially composes the skeleton of all the articlesaforesaid.In this article “being expelled from the paradise” that is one of themost common motives seen in Christianity, Islam and some mythicarticles will be dealt with. The study is composed of three part such asintroduction, comparative of articles and the articles that are used forresearch.

___

  • ARAK, Hüseyin (2012), Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Hacettepe Yayıncılık, Ankara.
  • AYDEMİR, Abdullah (1979), Tefsirde İsrailiyyat (Hicri 6. Asrın Başına Kadar), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • AYTAÇ, Gürsel (2009), Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul.
  • BAYAT, Fuzuli (2008), “Ezoterik Bilgi Kaynağında Yasak Meyve”, Turkish Studies, S. 3(5), s. 615-625.
  • BAYAT, Fuzuli (2010), Mitolojiye Giriş, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • CAN, Şefık (1997), Klasik Yunan Mitolojisi, İnkilâp Kitabevi, İstanbul.
  • CAMPBELL, Joseph (2006), İlkel Mitoloji Tanrının Maskeleri, (Çev. Kudret Emiroğlu), İmge Kitabevi, Ankara.
  • CEBECİOĞLU, Ethem (2009), Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ağaç Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • ÇIĞ, Muazzez İlmiye (2012), Kur’an, İncil ve Tevrat’ın Sümer’deki Kökeni, Kaynak Yayınları, Istanbul.
  • DEMİR, Şehmus (2003), Mitoloji, Kur’an Kıssaları ve Tarihi Gerçeklik, Beyan Yayınları, İstanbul.
  • ELIADE, Mircea (2012), Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi I, 2, (Çev. Ali Berktay), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • ERDEM, Mustafa (1994), Hazreti Adem (İlk İnsan), Türk Diyanet Vakfı, Ankara.
  • ERGUN, Pervin (2004), Türk Kültüründe Ağaç Kültü, AKM Yayını, Ankara.
  • FINK, Gerhard (2004), Antik Mitolojide Kim Kimdir? (Çev. Serpil Erfındık Yalçın), İlya Yayınevi, lzmir.
  • KAFESOĞLU, İbrahim (2013), Türk Milli Kültürü, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • KILIÇ, Sadık (1.993), Mitoloji, Kitab—ı Mukaddes ve Kur’an—ı Kerim, Nil Yayınları, Izmir.
  • KRAMER, Samuel Noah (1999), Tarih Sümer’de Başlar, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Kitabı Mukaddes.
  • Kuran-i Kerim Metinsiz Meali, (2008), (Elmalılı M. Hamdi Yazır), Kardelen Yayınevi, Istanbul.
  • OCAK, Ahmet Yaşar (2009), “Islam’ın Temel İnançları Etrafında Oluşan “Mitolojiık’ Kültür: ‘Islam Mitolojisi’ Yahut İslam İlahiyatının İhmal Edilmiş Onemli Bir Sorunsalı”, Milel ve Nihal 2009, S. 6(1), s. 137-163.
  • OESTRICHER, Alane D., “Worldwide Traditions of Primordial Paradise”, No: 192, Vital Articles on Science/Crealtionhttp:// www.icr.org/article/296/ (ET.: 18.12.2012).
  • ÖGEL, Bahaeddin (2003), Türk Mitolojisi I, TTK Yayınları, Ankara.
  • ÖZTÜRK, Mustafa (2004), “Adem, Cennet ve Düşüş”, Milel ve Nihal 2004, 1(2), 151—186.
  • Tarih-i Taberi (2007), (Çev. M. Faruk Gürtunca), Sağlam Yayınevi, İstanbul
  • SEYİDOĞLU, Bilge (2011), Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • TEZ, Zeki (2008), Mitolojinin Kültürel Tarihi, Doğu ve İslam Mitolojisi Mitolojik Söylenceler, Doruk Yayınları, lstanbul.
  • TÖKEL, Dursun Ali (2009), “Kutsal Metinleri Anlamada Mitolojinin Rolü”, Milel ve Nihal 2009, S. (1), s. 165—193.
  • Türkçe Sözlük (2005), Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • WELLEK, Rene-Austin Warren, (2005), Edebiyat Teorisi, (Çev. Ömer Faruk Huyugüzel), Akademi Kitabevi, İzmir.