CENGİZ AYTMATOV’UN ELVEDA GÜLSARI, Dİùİ KURDUN RÜYALARI, EBEDİ GELİN: DAöLAR YIKILDIöI ZAMAN ROMANLARINDA HAYVAN ZİHNİ

Edebiyat ve sanat eserlerinde doğa ile insan arasındaki ilişkiye odaklanan çevreci eleştirinin araştırma alanlarından biri de hayvan zihnidir. Eserlerinde doğa-insan ilişkisine büyük önem veren Cengiz Aytmatov, hayvanları hem kendi değerleriyle hem de sembolik amaçlarla romanlarında sıklıkla kullanmıştır. Elveda Gülsarı, Dişi Kurdun Rüyaları, Ebedi Gelin: Dağlar Yıkıldığı Zaman romanlarında at, kurt ve parsın bakış açısından dünyayı ve insanı anlatmıştır. Aytmatov, hayvanların duygularını, geçmiş ve şimdi algılarını, benliklerini, insanla ilişkilerini, doğal denge içindeki yerlerini incelikle betimlemiştir. Yazar, atın, kurdun, parsın insan gibi düşünmesini ve duymasını değil, insanın dünyaya ve yaşama hayvan (at, kurt veya pars) gibi bakabilmesini sağlamış, okuruna hayvanların duygularını kavratmaya uğraşmıştır. Aytmatov, doğanın bütün öğelerini büyük bir dikkatle ve incelikle betimlemiş; doğal sistemin birbirine bağlılığını vurgulamıştır. Bu makalede yazarın hayvan zihninin derinliklerini nasıl irdelediği belirlenmeye çalışılmıştır

The Animal Mind in The Novels of Chingiz Aitmatov’s: Farewell Gulsari, The Dreams of Female Wolf, The Place Of The Skull And Forever His Bride: When The Mountaıns Fall

One of the research areas of ecocriticism that dealswith the relation between the nature and the humans is the animal mind.Chingiz Aitmatov, who emphasizes the relation between the nature andthe humans in his literary works of art, has frequently used animals bothwith their own values and symbolic means in his novels. In the novelsFarewell Gulsari, The Place of the Skull, Forever his Bride: When theMountains Fall he has depicted the world and humans from the point ofView of horses, wolves and leopards. Aitmatov has described in detail theanimals’ feelings, their perceptions of the past and the future, theirpersonalities, their relations with humans and their place in theequilibrium of nature. The writer has not aimed to show his readers thatthe horses, wolves and leopards think and feel similar to humans, insteadhe tried to convince the humans to look at and see the world and life fromthe eyes of animals (horses, wolves or leopards), and he has also tried tomake his readers understand the feelings of animals. Aitmatov, hasdescribed all the elements in the nature in accuracy and in detail andhence emphasized the interdependence of all the elements as parts of thenatural system. In this article, how the writer has studied the deep mind ofanimals has been tried to be determined.

___

  • AKMATALİYEV, Abdıldacan (1999), “Çıngız Aytmatov’un Eserlerinin Evrensel Özelliği”, Doğumunun 70. Yıl Dönümünde Cengiz Aytmatov Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri: 8-10Aralık 1998, Haz. E.Kılıç ve N. Konuk, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara, s. 29-37.
  • AKSOY, Özge (2014), Oktay Rifat’ın ŞiirlerindenDoğa Farkındalığı: Çevreci Eleştiri Işığında Bir Okuma, Hacettepe Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • AYTMATOV, Cengiz (2008), Ebedi Gelin: Dağlar Yıkıldığı Zaman (4. bs.) (Çev. A.Pirverdioğlu). Elips Kitap, Ankara.
  • AYTMATOV, Cengiz (2010), Elveda Gülsarı (7. bs) (Çev. T.Alangu). Elips Kitap, Ankara.
  • AYTMATOV, Cengiz (2011), Dişi Kurdun Rüyaları (14. bs). (Çev. R.Özdek), Otüken Neşriyat, İstanbul.
  • BARRY, Peter (2002), Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory, Manchester University Press, Manchester.
  • BEKOFF, Marc (2002), Düşünen Hayvanlar. (Çev. S. Çağlayan), Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • ERBAY, Kübra (2002), Cengiz Aytmatov’un Eserlerinde Tabiat, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • ERCİLASUN, Bilge (2013/ 1), “Cengiz Aytmatov’un Romanlarında Tabiat”, Türk Roman ve Hikâyesi Üzerine, Akçağ Yayınları, Ankara, 5. 415-422.
  • ERCİLASUN, Bilge (2013/2), “Cengiz Aytmatov ve Geleceğe Bakış”, Türk Roman ve Hikâyesi Üzerine, Akçağ Yayınları, Ankara, 5. 478—493.
  • FRANCIONE, Gary L. (2008), Hayvan Haklarına Giriş: Çocuğunuz mu Köpeğiniz mi? (Çev. R. Akman ve E. Gen), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • TÜBAR-XXXVI 2014-Güz Cengiz Aytmatov’un Romanlarında Hayvan Zihni
  • GOULD, James ve Carol Grant GOULD (2005), Hayvan Zihni: Hayvanlarda Akıl Yürütme. ve Problem Çözme Becerisi Üzerine (3. bs). (Çev. D. Yurtören), TUBİTAK Yayınları, Ankara.
  • GÖKALP ALPASLAN, Gonca (2013), “Cengiz Aytmatov’un Dişi Kurdun Rüyaları Romanlarında Doğal Denge ve Hayvan Zihni”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, XXX, 2, Aralık, s. 1—18.
  • KILIÇ, Elmas ve Nevai KONUK (Ed) (1999), Doğumunun 70. Yıl Dönümünde Cengiz Aytmatov Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri: 8-10 Aralık 1998, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • KORKİN Vladimir (2009), “Edebiyatın Misyonu” (Çev. O.Söylemez ve A. Yılmaz), Cengiz Aytmatov, Ed. Ramazan Korkmaz, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 353—369.
  • KORKMAZ, Ramazan (2004), Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş lzlekleri, Türksoy Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • KORKMAZ, Ramazan (2009) “Suların Sırrını Ödünçleyen İnsan: Aytmatov”, Cengiz Aytmatov, Haz. Ramazan Korkmaz, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, S.13-19.
  • MORTENSEN, Reidun (1998), Çürük Bir Toplumda Ekoloji ve Ahlak: Cengiz Aytmatov’un Kıyamet’inde Doğal Anlayışın Edebi Bir Analizi, Tromso Universitesi, Tromso.
  • OPPERMANN, Serpil, Ufuk ÖZDAĞ, Nevin ÖZKAN ve Scott SLovıC (Ed.) (2011), The Future of Ecocriticism: New Horizons, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge.
  • OPPERMANN, Serpil (Ed) (2012), Ekoeleştiri: Çevre ve Edebiyat, Phoenix Yayınevi, Ankara.
  • ÖZDAĞ, Ufuk (2005a), Edebiyat ve Toprak Etiği: Amerikan Doğa Yazınında Leopold ’cu Düşünce. Urün Yayınları, Ankara.
  • ÖZDAĞ, Ufuk (2005b), “The Turning of the Tide: The Evolution of Ethics and Contemporary Moral Considerations Regarding Nonhuman Entities in American Literature”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, s. 135—49.
  • ÖZDAĞ, Ufuk ve GÖKALP ALPASLAN, Gonca (2010), “Türkiyat Araştırmalarında Yeni Bir Alan: Çevreci Eleştiri”, 3. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri: 25—27 Mayıs 2010, Ed.Ülkü Çelik Şavk, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara, s.641—651.
  • PİRVERDİOĞLU, Ahmet ve Şahin BARANOĞLU (2008), “Millilikten Evrensele Cengiz Aytmatov”, Cengiz Aytmatov, Ebedi Gelin: Dağlar
  • TÜBAR-XXXVI 2014-Güz Gonca Gökalp ALPARSLAN Yıkıldığı Zaman (4. bs.) (Çev. A.Pirverdioğlu). Elips Kitap, Ankara, s.227—235.
  • RUECKERT, W. (1996), “Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism”, The Ecocriticism Reader, Ed. C. Glotfelty ve H. Fromm, The University of Georgia Press, Athens, Georgia, s. 105—23.
  • SLOVIC, Scott (2008), Going Away to Think: Engagement, Retreat, and Ecocritical Responsibility, University of Nevada Press, Reno. SINGER, Peter (2005), Hayvan Özgürleşmesi. (Çev. H. Doğan), Ayrıntı Yayınları, Istanbul.
  • SÖYLEMEZ, Orhan (2010), “Aytmatov’da İnanç Meselesi”, Cengiz Aytmatov: Tematik Incelemeler, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara, 5. 15-24.
  • ŞAHİN, İbrahim (1999), “Onlar da lnsandı ve Dişi Kurdun Rüyalarında Tabiat”, Doğumunun 70. Yıldönümünde Cengiz Aytmatov Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Haz. E.Kılıç ve N. Konuk Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Ankara.
  • WOLFE, Cary (2003), Animal Rites: American Culture, the Discourse of Species, and Posthumanist Theory, The University of Chicago Press, Chicago-London.