Art of the Jean Dubuffet Art Bru

: The term “Art Brut” is “Raw Art”. This movement, which was born in France, emerged with the works of unfamiliar artists, prison prisoners, and psychiatric patients. The creator of this idea was the painter Jean Dubuffet. Dubuffet, together with his artist friends Breton and Tapie, refused the arts, which are the products of the culture gained by spreading the “Raw Art” movement to the masses. His reputation quickly spread from this moment due to the fact that his art was actually rough. Dubuffet has approached the works of those who do not have an artist identity with certain mental illnesses of the children and the uneducated people with a passion for interest. For years he has tried to compile a large collection of such works. These works were presented as a true essence of human creativity without artistic and aesthetic concerns and introduced to the society. The works of the excluded people who could not keep up with social life faced the audience. According to him, objects or works are more valuable with their unformed defects, black and raw, unprocessed. This new art, which does not evoke the objective world and where the nature images of the figures are not included, has brought a new breath to contemporary art. Jean Dubufett was against popular and accepted movements of modern art such as classicism, academy, romance, impressionism. He ignored all the intellectual and aesthetic values that drove the critics of the artists of the 20th century, following his audience. Art Brut, in this study, about the life and works of its founder Jean Dubuffet; The stages and reasons of the establishment of art brut, the artist's life, works and different techniques used Art Brut, his artists and identities learning qualitative research, local and foreign sources, information libraries, link and original Works taht will set an example are discussed

Jean Dubuffet’nın Sanatı Art Brut

Art Brut teriminin karşılığı “ham sanat”tır. Fransa’da doğan bu akım ünlü olamamış sanatçıların, cezaevi mahkûmlarının, psikiyatri hastalarının yaptığı eserler ile ortaya çıkmıştır. Bu fikrin yaratıcısı ressam Jean Dubuffet idi. Dubuffet, sanatçı arkadaşları Breton ve Tapie’yle birlikte “ham sanat” hareketini kitlelere yayarak kazanılmış kültürün ürünleri olan sanatları tamamen reddetmiştir. Sanat kural ve kaygı tanımayan niteliği nedeniyle hızla yayılmıştır. Dubuffet, çocukların, eğitimsizlerin, ruhsal hastalıkları olup, sanatçı kimliğine sahip olmayanların yapıtlarına ilgiyle yaklaşmıştır. Yıllarca bu tür yapıtlardan oluşan geniş bir koleksiyon derlemeye çalışmıştır. Bu eserleri sanatsal ve estetik kaygısı olmayan insan yaratıcılığının gerçek özü olarak sergileyip topluma tanıtmıştır. Sosyal hayata ayak uyduramayan dışlanan kişilerin eserleri izleyici ile karşı karşıyaydı. Ona göre nesneler ya da yapıtlar, biçimlendirilmemiş kusurlu, karam, ham olanı işlenmemiş halleriyle daha kıymetlidir. Figürlerin nesnelerin doğa görüntülerinin yer almadığı, nesnel dünyayı çağrıştırmayan bu yeni sanat, Çağdaş sanata yepyeni bir soluk getirmiştir. Jean Dubufett, Klasisizm, Romantizm, İzlenimcilik gibi popüler ve kabul görmüş modern sanat akımlarına karşıydı. 20. Yüzyılın sanatçılarını, eleştirmenlerini, izleyicilerini peşinden sürükleyen tüm düşünsel ve estetik değerleri yok saymıştır. Art Brut, kurucusu olan Jean Dubuffet’nin hayatı ve eserlerini konu alan bu çalışmada; Art Brut’un kurulma aşamaları ve nedenleri, sanatçının, yapıtları ve kullandığı farklı teknikler Art Brut, sanatçıları ve kimlikleri, nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yerli, yabancı kaynaklar, görsel kütüphaneler, bağlantılar ve örnek teşkil edebilecek özgün eserlerle tartışılmıştır.

___

Aydın, M.Ç. (2009). “Sanatlar ve Toplumsal Etkileşim” E Yayınları. 1.Baskı.

Berger, J. (2017). “Sanatla Direniş” Metis Yayınları.1. Baskı. ISBN-13:978-605-316-053-3.

Dickerson, M. (2018). “A’dan Z’ye Sanat Tarihi” (çev. Düz, O.) Say Yayınları. 1.Baskı.

Gombrich, E. H. J. (1986). Sanatın Öyküsü. (B. Cömert, Trans.). Remzi Kitabevi.

Harrıson, C. & Wood, P. (2011). “Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi”. Küre Yayınları. 1.Baskı. ISBN 978-605-5383-01-5.

Jung, C.G. (2016).” İnsan ve Sembolleri” (Çev. İlgün, H.M.). Kabalcı Yayıncılık.1. Baskı.

Kaptan. C. (2016) “Acı ve Sanat”http://www.sanatteorisi.net/sanatteorisi.asp?sayfa=Makaleler&icerik=Goster&id=3969. Erişim 23.08.2020.

Lynton. N. (1991). “Modern Sanatın Öyküsü” Remzi Kütabevi.2. Baskı

Menke, C. (2015). “Sanatın Gücü” (çev. Koç, N.Z) Hece Yayınları. 1.Baskı.

Ögel, Z., Pazarbaşı, E. (2005). “Jena Dubuffet XX. Yüzyılın Büyük Bir Sanatçısıyla Buluşma”.. Bölüm yazarı Ferit EDGÜ. Pera Müzesi Yayını 5. Mas Matbaacılık.

Şahin. H. (2016). “Modern Sanatta Geleneğin Reddi” Akademik Sanat; Sanat, Tassrım ve Bilim Dergisi. Winter 2016. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/275271 Erişim:23.08.2020

Thévoz, M,.L’Art Brut, Editions d’Art Albert Skira S.A., Cenevre, İsviçre, 1980.

Uz. N. (2012). “Art Brut ve Jean Dubuffet’nin Heykelleri” Sayı 36 Ekim 2012 http://www.egitisim.gen.tr/tr/index.php/arsiv/sayi-31-40/sayi-36-ekim-2012/631-art-brutve-jean-dubuffet-nin-heykelleri. Erişim 17.06.2020

Yılmaz, M. (2006). “Modernizmden Postmodernizme Sanat” Ütopya sanat Dizisi. Birinci baskı

Collection de l’Art Brut Sitesi, “Art Brut et Compagnie Dans L’histoire” http://www.artbrut.ch/indexed4a.html, 17.06.2020.

http://kolajart.com/wp/2014/07/26/meltem-yakin-uldes-yalnizligin-ve-deliligin-sanati-art-brut/ Erişim: 17.06.2020

https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/art-brut.): Erişim 17.06.2020

https://web.archive.org/web/20160314102653/http://www.artbrut.ch/en/21052/what-is-art-brut Erişim 17.06.2020