Examining the Level of Sports Science Faculty Students' Knowledge of Computer Game Dependency

The aim of our study was to examine the computer game dependence levels of the students of Faculty of Sports Sciences in terms of some variables. The research group of our study consists of 453 randomly selected undergraduate students at Firat University, Faculty of Sports Sciences in 2018. A personal information form (department, class, age, gender, computer game playing status, time of game playing) a 20- question computer games dependence scale based on adapting Young's(1998) dependency scale into computer games were applied to determine the demographic information of the subjects involved in the study. Frequency of variables(f) and percentage(%) distributions were calculated and duplex variance analysis(ANOVA) was used in multiple group variables and t-test was used for the significance of the difference between the two independent groups. Tukey test was used to determine which groups it was among in the analysis which significant differences were detected. The error level in the study was taken as p

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Düzeylerinin İncelenmesi

Çalışmamızın amacını Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi oluşturmuştur. Çalışmamızın araştırma grubunu, 2018 yılında Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri fakültesinde öğrenim gören rastgele seçilmiş 453 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan deneklerin demografik bilgilerini belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu (Öğrenim gördüğü bölüm, sınıf, yaş, cinsiyet, bilgisayar oyunu oynama durumu ve oyun oynuyorsanız günlük kaç saat oynuyorsunuz) ve Young’ın (1998) bağımlılık ölçeğinin bilgisayar oyunlarına uyarlanmasıyla hazırlanan 20 soruluk bilgisayar oyunları bağımlılığı ölçeği uygulanmıştır. Değişkenlerin frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları hesaplanmış ve çoklu gruplar değişkenlerinde Çift Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), iki bağımsız grup arasındaki farkın anlamlılığı için t-testi kullanılmıştır. Anlamlı farklılığın tespit edildiği analizlerde ise hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Çalışmada hata düzeyi p

___

Çakır, Ö. Ayas, T. Ve Horzum, M.B. (2011). An İnvestigation Of University Students’ İnternet And Game Addiction With Respect To Several Variables. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 95-117.

Esen, E. ve Siyez, D. M. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 127-138.

Gentile, DA. (2009). Pathological video game use among youth 8 to 18: A national study. Psychol Sciences 20:594-602.

Green, CS. ve Bavelier, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature 423:534–537.

Griffiths, MD. (2005). The Therapeutic Value of Videogames. Handbook of Computer Game Studies. J. Goldstein, J. Raessens (Eds), MIT Pres, 161–171.

Horzum, M.B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), s. 56-68.

Horzum, MB. Ayas, T. ve Çakır Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk PDR Derg; 3: 76-88.

Jang, K. S. Hwang, S. Y. ve Choi, J. Y. (2008). Internet Addiction And Psychiatric Symptoms Among Korean Adolescents. Journal of School Health, 78, 165-171.

Kubey, R.W. Lavin, M.J. ve Barrows, J.R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: early findings. Journal of Communication, 51(2), 366-382

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory (2. b.). McGraw-Hill.

Prot, S. Anderson, C.A. ve Gentile, D.A. (2014) The Positive And Negative Effects Of Video Game Play. Children And Media. A. Jordan, D. Romer (Eds). Oxford University Pres, s.109-128.

Tanrıverdi, S. (2012). Ortaöğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ile Algılanan Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Van

Taş, İ. Eker, H. ve Anlı, G. (2014). Orta Öğretim Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 2014, 1 (2) , 37-57.

Wolf, M.J.P. (2008). A brief timeline of video game History. Ed: Wolf, M.J.P. The video Game Explosion: A history form PONG to Playstation and Beyond. Greenwood Press.

Yalçın Irmak, A. ve Erdoğan, S. (2016). Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2):128-137.

Yılmaz, B.M. (2010). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Bağımlılık Gösterme Eğilimlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 617-622.