İstiklal Marşı ve İcrasına Yönelik Bir Analiz Çalışması

Her ulusun, kendi özgürlüğünü yansıtan bir bayrağı ve bağımsızlık sembolü olan bir milli marşı vardır. Türkiye Cumhuriyeti de kuruluş serüveni içerisinde bayrağını ve milli marşını, özgürlük mücadelesi ile kazanmıştır. Ulus olarak hep beraber okuduğumuz İstiklal Marşı’mızın toplu seslendirilmesinde bazı sıkıntıların yaşandığı düşünülmekle birlikte; yapılan bu çalışmada somut birkaç bulgu elde edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, Kastamonu Üniversitesi Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümünden 84 öğrenciden, 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde, İstiklal Marşının ilk kıtasına ait ses kayıtları alınmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, okumada yapılan sözsel hatalar tespit edilmiş; melodik açıdan frekans dağılımlarına(spektural) ulaşılarak, bunlar üzerinden ezgisel olarak yapılan ortak hatalar belirlenmeye ve ayrıca İstiklal Marşının genel olarak bilimsel açıdan müzikal özellikleri de analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada, durum çalışması yöntemi tercih edilmiştir. Veriler, ses kayıtları şeklinde toplanmış; farklı bilgisayar (Spectrum Analyzer pro Live, WavePad Sound Editor, Audacity, Raven Pro 1.6, Waveform 11, TrueRTA, Tony) programları ile ses analizleri yapılmıştır. Çalışma grubundan elde edilen ses frekansları ile İstiklal Marşı’nın orijinal ses frekans grafikleri karşılaştırılmıştır. Melodi yapılarındaki eşleşmeler incelenmiş, problem yaşanan aralıklar ve ezgi kalıpları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda, İstiklal Marşı’nın seslendirilmesine yönelik olarak, eserde prozodi hataları ve bunlara bağlı olarak sözlerde yanlış ifadelerin kullanıldığı, bestenin geniş bir ses aralığına sahip olması ve geniş atlamaların sıklıkla kullanılması nedeni ile tondan çıkışların yaşandığı tespit edilmiştir.

An Analysis Study On Turkish National Anthem and Its Singing

Every nation has a flag representing its freedom and a national anthem that serves as a symbol of independence. During its founding adventure, the Republic of Turkey also won its flag and national anthem through a struggle for freedom worth expressing with unique phrases.It is suspected that there are some problems with the collective vocalization of our National Anthem that we sing together as a nation. Although some reasons are given depending on the hypothesizes, this study will try to make some concrete findings. In this study, audio recordings of the first stanza of the National Anthem were taken by 84 undergraduate students in the Physical Education Teaching department at Kastamonu University during the spring semester of the 2017-2018 academic year. As a result of the analyses, verbal errors made during singing were revealed, and frequency distributions (spectral) were obtained about the melody, and an attempt was made to determine common melodic mistakes. Furthermore, an attempt was made to analyse the musical characteristics of the National Anthem in general from a scientific point of view.The case study method was preferred for the study. Sound recordings were used to collect data, and sound analyzes were performed using various computer programs. Sound frequencies of the study group were compared to the original sound frequency graphs from the National Anthem. Matches in melodic structures were examined, and attempts were made to identify problematic intervals and melodic patterns. As a result of the research, it was discovered that there were prosody errors in the work and incorrect expressions in the lyrics for singing the National Anthem. It was noted that the composition has a wide vocal range, and there are out-of-tones due to the frequent use of wide leaps.

___

  • Aparı, F. (2020, 27 Şubat). İstiklal Marşı'nın bestecisi: Osman Zeki Üngör. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/istiklal-marsinin-bestecisi-osman-zeki-ungor- /1746553 İstiklal Marşı ve İcrasına Yönelik Bir Analiz Çalışması 33 www.turkishstudies.net/language
  • Armağan, M. (2010, 14 Eylül). Onuncu Yıl Marşı’nın bestesi çalıntı mıydı? http://www.mustafaarmagan.com.tr/genel/onuncu-yil-marsinin-bestesi-calinti-miydi-2/
  • Armağan, M. (2016, 13 Mart). 95 yıl önce İstiklal Marşı’na kimler karşı çıkmıştı? http://www.mustafaarmagan.com.tr/yazilar/yeni-safak/95-yil-once-istiklal-marsina-kimlerkarsi-cikmisti/
  • Atasoy, F. O. (2010). İstiklal Marşı’nın noktalaması. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 763-789. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1466
  • Ayvazoğlu, B. (1986). İstiklal Marşı tarihi ve manası. Tercüman Aile ve Kültür Kitaplığı Yayınları.
  • Bardakçı, M. (2014, 9 Mart). İstiklâl Marşı’nı orkestraya bir Ermeni vatandaşın uyarladığını bilir misiniz? https://www.haberturk.com/yazarlar/murat-bardakci/928073-istiklal-marsiniorkestraya-bir-ermeni-vatandasin-uyarladigini-bilir-misiniz
  • Bardakçı, M. (2018, 25 Mart). 90 küsur senelik arayış: İstiklâl Marşı’nın bestesini 1924’te Mustafa Kemal de değiştirmek istemişti. https://www.haberturk.com/yazarlar/muratbardakci/1890318-90-kusur-senelik-arayis-istiklal-marsinin-bestesini-1924te-mustafakemal-de-degistirmek-istemisti
  • Bilgin, A. (2007). İstiklal Marşı ve üzerine yapılan çalışmalar. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C. XXXVII, 22-34.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Ceruio, K. A. (1993). Symbols and the world system: National Anthems and Flags. Sociological Forum, 8(2), 243-271.
  • Çetin, M (2003). İstiklal Marşı ve Mehmet Akif Ersoy. TC. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Çetin, N. (2014). İstiklâl Marşı’mızı anlamak. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 1(2), 25-92. https://doi.org/10.1501/Trkol_0000000286 Devlet Arşivleri Başkanlığı: 30. 18. 1. 1.
  • Dede, E. (2018, 16 Mart). İstiklâl Marşı’nın bestesi çalıntı mı? https://www.star.com.tr/yazar/istiklal-marsinin-bestesi-calinti-mi-yazi-1320607/
  • Duran, H. (2010). Avrupa Birliği üye ve aday ülkeleri ulusal marşlarının sosyo-kültürel ve müzikal yapı bakımından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ercilasun, A. B. (2021). İstiklâl Marşı üzerine düşünceler, Türk Dili Dergisi, 70(831), 10-15. Güler, O. (2018). İstiklal Marşı bestesi incelemesi-beste hatalı mı? https://www.youtube.com/watch?v=f1VqCNLkPMo&ab_channel=GitarDersi
  • Kara, A. (2012, 9 Mart). Dünyada milli marş geleneğini ilk başlatanlar Türklerdir http://www.abdulvahapkara.com/duenyada-mll-mar-gelenen-balatan-tuerklerdr/
  • Kavas, C. (2021, 13 Eylül). Laaya Jakobenim! http://www.istiklalmarsidernegi.org.tr/IcerikDetay?Id=1042&IcerikId=781
  • Köse, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri, İçinde R. Y. Kıncal, R. (Eds). Bilimsel araştırma
  • Köşker, M. (2014). Ulusal marşların söz ve müzik açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mauch, M., Cannam, C., Bittner, R., Fazekas, G., Salamon, J. Dai, J., Bello J. B. & Dixon, S. (2015). Computer-aided melody note transcription using the tony software: accuracy and efficiency, Proceedings of the First International Conference on Technologies for Music Notation and Representation https://www.eecs.qmul.ac.uk/~simond/pub/2015/MauchEtAlTENOR2015-Tony.pdf
  • Nalbantoğlu, M. (1964). İstiklal marşımızın tarihi. Cem Yayınları.
  • Okay, M. O. (2010). Millî marş ve edebî metin olarak İstiklâl Marşı https://www.tccb.gov.tr/assets/dosya/istiklalmarsi_aciklama.pdf
  • Oya, B (2009). Erkin Koray – CNN Türk Programı-Defakto 2 https://www.youtube.com/watch?v=_vmgdFuqno0&ab_channel=hurshitseven-up
  • Önal, G. F. (2017). Ortadoğu ülkeleri milli marşlarının söz ve müzik biçimi açısından incelenmesi, Ulakbilge, 5(9), 153-177. https://dx.doi.org/10.7816/ulakbilge-05-09-08
  • Özcan, N. (2001). Türk Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (23. Cilt: İstiklal Marşı maddesi). İslam Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Polat, K. (2020, 8 Eylül). İstiklal Marşının bestesi değişiyor mu? https://www.internetingazetesi.com/gundem/istiklal-marsinin-bestesi-degisiyor-muh4023.html
  • Sarıca, S., Bilal, N., Sağıroğlu, S., Oğuzhan, O., Altınışık, M. & Kılıç, M. A. (2017). Farklı analiz programları kullanarak sesin frekans ve perturbation parametrelerinin karşılaştırılması, KBB ve BBC Dergisi, 25(2), 13-20. https://doi.org/10.24179/kbbbbc.2017-54828
  • Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi Cilt 2. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sonsel, Ö. B. & Bilgin, S. (2019). Ön elemeyi geçen İstiklal Marşı bestelerinin eğitim müziği açısından incelenmesi. GEFAD / GUJGEF 39(3), 1827-1850.
  • Şirin, T. (2018). İstiklâl Marşı'nın ezgisi ve Anayasa https://www.tolgasirin.com/post/istiklalmarsi Toros, T. (1971). Ölümünün 50. yılında “MEHMET AKİF”. Taha Toros Gazete Arşivi.
  • Toros, T. (1990). İstiklal Marşı için kamuoyu araştırması. Taha Toros Gazete Arşivi.
  • Tan, N. (2021, 30 Mart). 2021 İstiklâl Marşı Yılı’nda Bestecisi Osman Zeki Üngör’ü de unutmayalım http://www.kastamonugazetesi.com.tr/2021-istiklal-marsi-yilinda-bestecisiosman-zeki-ungoru-de-unutmayalim/
  • Tepebaşılı, F. (2005). Kullanımlık metin türü olarak ulusal marş kavramı ve işlevleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 383-393.
  • Toker, H. (2020). İstiklal Marşı resmî bestesinin serüveni https://www.zdergisi.istanbul/makale/istiklal-marsi-resmi-bestesinin-seruveni-389
  • Uçan, A. (2017). Anadolu’nun sırlı sesi: Müziğiyle Ankara, İçinde A. Uçan ve diğ. İstiklal Marşı ve Ankara (ss. 259-279). Ankara Kalkınma Ajansı Yayınları.
  • Uludağ, O. Ş. (1954). İstiklal Marşı hakkında. Musiki Mecmuası, 74, 42-59.
  • Usta, M. E. (2021). Örgüt kültürünün bir öğesi olarak marş kavramı ve istiklal marşı. New Era Internatıonal Journal Of Interdıscıplınary Socıal Researches, 6(7), 100-107.
  • http://dx.doi.org/10.51296/newera.34 İstiklal Marşı ve İcrasına Yönelik Bir Analiz Çalışması 35 www.turkishstudies.net/language
  • Yalçın, S. (2007, 18 Mart). Hatalı plak kaydı yüzünden İstiklal Marşı’nı yıllardır yanlış söylüyoruz. https://www.hurriyet.com.tr/hatali-plak-kaydi-yuzunden-istiklal-marsi-ni-yillardir-yanlissoyluyoruz-6147443
  • Yener, S. & Duran, H. (2010). Avrupa Birliği Ülkelerinin ulusal marşlarının sosyo-kültürel ve müzikâl açıdan incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 185-206.
  • Zeren, M. E. (2021). Türklerde İstiklâl anlayışı ile devlet ve ordu müziği geleneği kapsamında İstiklâl Marşı’mız. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 61-98.