YAŞAMLARIN ÖZÜ OLAN MEVSİMSEL BAHÂR ZEMİNİNDE ULUSAL BAHÂR

"Kelimelerin anlamları yok, kullanımları vardır." P. Giruod Kuzey yarım kürede mart, nisan ve mayıs aylarını içine alan 21 Mart-22 Haziran arası zaman aralığı ilkyaz, bahâr, bitkilerin canlandığı, canlıların kanlandığı kış ve yaz arasındaki mevsimdir. Bahâr, yılın dört mevsiminden biridir. Bu mevsim dilimi, evrenin olağan dışı yenilemeler ve değişerek gelişmeler gösterdiği capcanlı, rengârenk güzel kokulu ipeksi bir yaşam kreasyonu, karesidir. Bahâr bir yeniden doğuştur, diriliştir, ihyadır. Bizler, bu güzel yaşam tablosunu irdelemeyeceğiz. Bahâr kelimesinin "bir farklı anlam halesi"ni oluşturan bir milletin manevi bahârını, maddi ve mevsimsel bahâr ekseninde yorumlayacağız. Halide Nusret Zorlutuna'nın Git Bahâr, Ağla Bahâr, Gel Bahâr, Bahâr Geldi şiirleri ayrı birer manzume olmakla beraber bir birinin devamı niteliğinde olan eserlerdir. Şair, Mondros mütarekesiyle başlayan bu makûs kaderi, manzumeleriyle fotoğraf ize etmektedir. Git Bahâr, Ağla Bahâr, Gel Bahâr, Bahâr Geldi dörtlü manzume tedrici olarak esaretten kazanımlara, kurtuluşa uzanan ulusal başarıları anlatmaktadır. Belirtik ve örtük manalarla mücehhez olan bu manzumelerde bahâr mevsimi ile Türk milletinin yaşadığı hadiseler ve atlattığı badireler ifade edilmektedir. Türk tarihinde iz bırakan bu hadiseler, Türk milli şuurunda ve mizacında derunî bir tekevvün oluşturmuştur. Sanatkârın bu dört manzumesine damgasını vuran bu dominant unsurları, imajların zengin doku oluşturduğu güçlü döngüsel kavramlarla terennüm etmektedir. Willemaine'nin ifade ettiği; eserin içinde doğduğu ortam, memleket, medeniyet anlam blokları ile Türk milletinin psikolojisini, şuurunu, Anadolu'daki mücadelesini ve muştusunu dile getirmiştir, sanatkâr, Türk milletinin dili, tercümanı olmaya çabalamıştır. Sanatkâr, toplumsal aidiyet ve bireysel duruşuyla millet vicdanın sesi olma çabası içerisindedir. Vicdanın ve aklın egemen olduğu bu ruh hali, Türk milletinin yaşadığı halet-i ruh iyenin tüm hüviyetiyle izharıdır. Hayatın bir şubesi hatta kendisi olan edebiyat, toplumun sosyal meselelerini ve mefhumlarını şümullü bir idrak, insicamlı ve olgunlaşmış bir zevkle terennüm etmektedir

Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic

There isn’t meaning of words, there is usage of them P. Giruod North hemisfere is a season in which takes place march, april, may and in spring animation of plants between summer and winter. Spring is one of the four seasons. This season include alterations in everything such as animations of plants, colorful and a good smell life. The spring is a new life, beauty. We won’t examine this beauty. We will examine spring’s Word which from spring of anation. Although Halide Nusret Zorlutuna’s “ Git Bahar, Ağla Bahar, Gel Bahar, Bahar Geldi” poems are piece of verse they are poems which follow each other. The poet, who starts her bad life with Mondros treaty, shows pictures with her piece of verses. İn her Works such as Git Bahar, Ağla Bahar, Gel Bahar, Bahr Geldi, she tells about the success of nation and save from captivity. In this piece of verses, it is told about season of spring and Turkish nation had events and unforeseen dnager left a deep traces in Turkish nations life. These dominant components, which affact four verses of poet, form rich images and strong concepts. As willemaine mentioned, The poet express country, the civilization Turkish nation’s psychology and strugle in Anatolia in her work. The poet efforts to be Turkish nation’s language, guide. The poet also efforts to be nation’s voice with her standing individual. This shows Turkish nation’s situation. The literature which is a branch of life form the society problems with a big pleasure

___

  • ALTIN KAYNAK, Hikmet, Türk Edebiyatında Yazarlar ve Şairler Sözlüğü, Doğan kitap, İstanbul, 2007
  • AKYÜZ, Kenan, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılâp Kitabevi, İstanbul (?)
  • AKYÜZ, Kenan, Batı Tesirinde Türk şiiri Antolojisi Ankara Üniv. Yayınları, Ankara, 1953,
  • BANARLI, Nihat Sami, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Devlet Kitapları, İstanbul, 1983
  • ÇINARLI, Mehmet, Sanatçı Dostlarım, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1979,
  • EVRİMER, Rıfat Necdet, Hayatı, Şahsiyeti ve Şiirleri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949
  • ESİN, Necmettin, Kemalettin KAMU, Toker Yayını, İstanbul, 1975
  • ENGİNÜN, İnci, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2003
  • ERSAVAŞ, Fahri, Tanzimat’tan Bu Yana Hamasi Türk şiiri Antolojisi, İstanbul, 1997
  • ENGİNÜN, İnci, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2001
  • EDİPOĞLU, Baki Süha, Bizim Kuşak ve Ötekiler, (?),1968,
  • GÖKÇE, Mustafa, Kemalettin Kamu, Güvercin Yayını, Ankara, 1958
  • GÖZLER, H. Fethi, Yunus’tan Bugüne Türk şiiri, İnkılâp ve Aka, İstanbul, 1981 Hayat Ansiklopedisi Cilt IV, İstanbul (?)
  • KAPLAN, Mehmet, Şiir Tahlilleri II, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2001
  • KABAKLI, Ahmet, Türk Edebiyatı Cilt III, İstanbul, 1978
  • KARAALİOĞLU, Seyit, kemal, Resimli Türk Edebiyatları Sözlüğü, İnkılâp ve Ak, İstanbul, 1982
  • KAPLAN, Mehmet-Necati Birinci, Atatürk Şiirleri TDK yayınları, Ankara, 2008
  • KOLCU, Ali İhsan, Milli Edebiyat Şiiri 1,Salkımsöğüt Yayınları, Erzuurum,2007