The Role of Women Heroes to Give Messages in our Tales

The Role of Women Heroes to Give Messages in our Tales

The tale, which is formed with the tradition of oral expression and has a spreading area, is one of the oldest favorite text types with its fiction processed with extraordinary features. Tales developed and changed in interaction with the society and traveled geographies by going beyond the boundaries of the space from which they emerged. Although extraordinary persons and events are encountered, the emotions discussed reflect the reality of human nature. The prominence of women as storytellers has caused many feelings and information about women to enter the narratives. The roles of women in the fairy tale world are similar to the roles we encounter in real life. In our tales, it is possible to come across profiles of women who have positive character traits accepted by the society and women who are rejected by the society. With these narratives, the listeners become aware of women's activities in the world of fairy tales and create a perspective on women with their real life experiences. Tales reflect the traditions, customs and beliefs of the societies they belong to, while also presenting the social, cultural and economic data of these societies to their readers. The duties assigned to women and men by the society are explained with the concept of gender. The gender perspective of society imposes certain duties and responsibilities on sexual identities. Despite all the extraordinary things told in our tales, human emotional states are closely related to the identities of men and women in daily life. The inadequacy of the studies on the female characters in our fairy tales drew attention in the readings. This shortcoming in the field has been the starting point of the study. In our study, a window was opened to our women from the world of fairy tales, and the role of female karamans in giving messages in our fairy tales in the context of gender was examined

___

  • Akar, Ö. (2006). Türk Masallarında Kadın Figürü Üzerine Bir İnceleme, [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alangu, T.(2006). Keloğlan Masalları. YKY.
  • Arsoy N.(2011), Türk Masallarında Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı ve Kadın, [Yüksek Lisans Tezi], Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Artun, E. (2012). Anonim Türk Halk Edebiyatı Nesri. Karahan Kitabevi.
  • Boratav, P. Naili (2000). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. Gerçek Yayınevi.
  • Boratav, P. Naili (2017). Az Gittik Uz Gittik. İmge Kitabevi Yayınları.
  • Büyüköztürk vd. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Dökmen, Zehra Y (2009). Toplumsal Cinsiyet- Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Remzi Kitabevi.
  • Helimoğlu Yavuz, M.(2002). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri. T.C Kültür Bakanlığı.
  • Karakuş, N. & Deniz, B. (2019). Türk ve Alman Masallarında Yer Alan İletilerin Küresel Gelişime Katkı Sağlayıcılık Yönünden Karşılaştırılması, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1666-1686.
  • Nirun, N. (1991). Sistematik Sosyoloji Yönünden Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Ölçer, E.(2003). Türkiye Masallarında Toplumsal Cinsiyet ve Mekân İlişkisi, [Yüksek Lisans Tezi], Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Parmaksız A.(2017). Freud Bana Masal Anlatsa. Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Sezer, Ö. (2004). Masallarda Toplumsal Cinsiyetin İşlenişi, [Yüksek Lisans Tezi], Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sezer, Ö. (2019). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet. Kor Kitap.
  • Şen, G. (2019). Türk Masallarına Psikanalitik Yaklaşım, [Yüksek Lisans Tezi], Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tezel, N. (2019). Türk Masalları. Alfa Basım Yayın.
  • Türkçe Sözlük (1998). C.2. TDK Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.