ŞİİRSEL YARATIM, İMGE VE NECİP FAZIL’DA ‘ŞİDDETLİ İMGE’ ÇÖZÜMLEMESİ

Şiirin temel bileşenlerinden birisi ve belki de en önemlisi imgedir. Şiirsel yaratımın nasıl olduğu imgenin ne şekilde kullanıldığına bağlıdır. Bu yüzden şiirsel yaratımın anlaşılması için imge kavramının da şiirde anlam öğesini ne şekilde ortaya çıkardığını bilmek gerekir. İmgenin genel tanımının yanı sıra, imge türlerinin bilinmesi ve toplumsal, düşünsel ya da bireysel izleklerle bağlantısının da çözümlenmesi önemlidir. İmgenin genel tanımına yer verilen çalışmada, özellikle Wellek-Warren tarafından tanımlanan şiddetli imgenin (violentimage) özellikleri ve şairin iç dünyasını nasıl yansıtabileceği konusu irdelenmiştir. İmgenin tanımı, dilin kullanımının yanı sıra, ruhsal olgulara, düşüncelere, yeni dünya tasarımlarına ve çağrışımlarına ne kadar yer verdiğine göre yapılmıştır. Necip Fazıl Kısakürek'in şiirlerinde, ruhun acıları, açmazları, sorgulamaları ve çözüm arayışları çok önemli bir yer tutar. Hayatı boyunca kendi varlığını ve varoluş gayesini keşfetmeye çalışan bir şair olarak, ilk dönemde bireysellikle örülmüş yaşantısında kendi kurtuluşunu öne çıkarsa da daha sonraki dönemlerde bütün insanlığın kurtuluşu için büyük bir çaba içine girer. İnancını yitiren toplumun sancılarını dünyevi hırslara ve madde tapınmacılığına bağlayan Kısakürek, aşkın bir bakış açısı ile inancı bir çözüm olarak önerir. İnsanın dünyadaki amacının kendisini yaratan güce dönmek olduğunu belirler. Bu açıdan değerlendirildiğinde, şiddetli imge kullanımı kaçınılmaz olarak ortaya çıkar. Makalemizde, Necip Fazıl'ın şiirlerinden örneklerle desteklenen ruhsal iklimine bir ışık tutulması amaçlanmıştır. İlk olarak, "şiirsel yaratım" ve "imge" kavramlarının tanımını yapılacak ve sonrasında Necip Fazıl Kısakürek'in şiirlerinde en yaygın kullanılan "şiddetli imge" türünün temel özellikleri ve kullanımı tahlil edilecektir

POETIC CREATIVITY; POETIC IMAGE AND ANALYSIS OF 'VIOLENT IMAGE IN NECİP FAZIL'S POETRY

Poetic image is one, and even the most important, of the elements in a poem. How poetic creativity is achieved should be explained with reference to how poetic images are used. Therefore, poetic images need to be explained in order that poetic creativity can be understood. In addition to a general definition of poetic images, its various types must also be known, and their connection with social, cognitive and individual themes should also be analyzed. In this study, where a general description of poetic images is made, the topic of "violent image" proposed and defined by Wellek-Warren is discussed in detail and how it might reflect the inner world of the poet is focused upon. The depiction of poetic images is made in accordance with linguistic properties and how much they are linked to psychological cases, thoughts, new world projections and connotations. In Necip Fazıl Kısakürek's poetry, the agonies of the soul, dilemmas, questions and attempts to find an outlet are given much importance. As a poet struggling to discover the main aim of his existence, he brings to the fore his personal salvation, but later he turns to society and becomes increasingly interested in the salvation of the whole humankind. He concludes that there is a close connection between the existential agonies of society and their worldly ambitions and matter worshipping. He proposes true metaphysical belief as the way of salvation. He claims that the main aim of existence of humans should be consummation with their creator. In this regard, it is almost inevitable that the main poetic image should be violent image in his poetry. In this study, we aim to throw a light upon Necip Fazıl's inner world with examples taken from his poetry. First, the concepts of "poetic creativity" and "poetic image" will be defined and next the main characteristics of violent image, which he uses most commonly, will be analyzed

___