NECMETTİN ERBAKAN’IN SAHABE TASAVVURU: EBÛ EYYÛB EL-ENSÂRÎ ÖRNEĞİ

Çalışmamızda Necmettin Erbakan'ın, Milli Görüş davasının anlaşılmasında model olarak sahâbeyi de kullanmasını Ebû Eyyûb elEnsârî örnekliğinde ele alacağız. Sahâbenin örnek gösterilmesi ve asr-ı saâdetin gündeme getirilmesi; Hak-batıl mücadelesine ve mücadelenin devam ettiğine dikkat çekmek açısından oldukça önemlidir.Dolayısıyla burada, söz konusu Milli Görüş davasının türedi-nevzuhûr bir hareket olmadığı; kökü İslâm'ın tarihî köklerine dayandığına dair bir çaba olarak anlaşılabilecektir. Fakat burada önemli olan liderin başta olmak üzere hareketin, verilen örnekle ne kadar uyumlu hareket ettiğidir. Bu da Necmettin Erbakan'ın sahâbe tasavvurunu tespit etmek açısından önemlidir. Ebû Eyyûb el-Ensârî radıyallahu anh, Allah Rasûlü sallallahu aleyhi ve sellem'e ilk bîat edenlerden olmasıyla, bağlılığı; Mihmândâr-ı Nebî olarak, nezâketi; bir hadisi öğrenmek için Mısır'a gitmesiyle, ilme olan düşkünlüğü; '...Kendinizi tehlikeye atmayınız..' âyeti bağlamında 'tehlike'nin Allah yolunda (geri) durmak ve hayırlı işlerde ileri atılmamak oluğuna dair anlayışıyla, cihat tasavvuru; 'Fetih Hadisi'ndeki müjdeye nail olabilmek adına ilerlemiş yaşına rağmen İstanbul'a kadar gelmesiyle, imanı ve ilmi ile amel etmesi; surların dibine defnedilmesiyle de Anadolu'nun İslamlaşması ve İslam kalmasına katkısının olması, bir başka ifadeyle Anadolu'ya ruh vermesi itibariyle örnek olmuş, bu vasıfları sebebiyle ismi ve mesajı yüzyıllar ötesine kadar taşınmış önemli bir sahâbîdir. Necmettin Erbakan, Asr-ı saâdet, sahâbe ve Müslüman lider şahsiyetlere başta olmak üzere tarihî olaylara dikkat çekerken kendisinin İslâm'a; İman, sadâkat, ilim ve cihad gibi İslâmî değerlere bağlı olduğunu ve liderliğini yaptığı Milli Görüş Hareketi'nin de türedi bir hareket olmadığını ortaya koymuştur

NECMETTİN ERBAKAN’S IMAGINATION OF SAHABA: THE SAMPLE OF ABU AYYUB AL ANSARI

In our study we will deal how Necmettin Erbakan use Sahaba as model on understanding Milli Görüş movement in the example of Abu Ayyub al-Ansari. The example of the Sahaba and bringing bliss century (the times of The Prophet) on agenda is very important in terms of taking attention that the struggle of Truth and Falsehood (al-Haq and al-Batil) goes on. So it can be understood that the Milli Görüş action is not newcomer and it roots on history of Islam. Here the point thet the movement and especially its leader act competible with the example illustrated. And its important for determining the Sahaba imagination of Necmettin Erbakan. Abu Ayyub al-Ansari is an important sahabi whos name and message carried by centuries. His importance and example personality can be seen in lots of his charasteristics. He was one of the firsts who allegianced to the Prophet Muhammad; it is loyalty. His kindness can be seen in his hospitality to Prophet. He was very fond to learning so he went to Egypt to ascertain just one Hadith. Despite his advanced age he came to Istanbul to reach the evangel of Qonquest Hadith. He contributed to Islamization of Anatolia and to keep it Islamic. Necmettin Erbakan took attention to historical events mainly bliss century (the times of The Prophet) the Sahaba and the Muslim leaders. So he showed that he was affiliated to Islam and the Islamic values like faith (iman), loyalty (sadaqat), knowlende (al-ilm) and jihad. Thus he proved that the Milli Görüş action is not a newcomer movement.The word of imagination (tasavvur) means “shaping something in the mind, setting up an idea, forming an idea, thinking; dreaming (tahayyul), purpose, intention, desire, etc. When we define the “tasavvur” as a process of human mind’s shaping about a “thing” the process of understanding and explaining this “thing” proceeds with “idea” (fiqr) about this “thing” and “remark” (dhikr) of this “thing”. There are example people that case leaders and charismatic leaders ideally identify for themselves. They follow them as they walk on their paths. They use different motive tools while keeping their motivations alive and directing societies. The most effective of these is to bring to the people the examples that we can call the model, which is considered to be superior to the people with some qualities and merits, which are human like themselves. Taking Sahaba as example and illustrating them depend on this. In our study we will deal how Necmettin Erbakan use Sahaba as model on understanding Milli Görüş movement in the example of Abu Ayyub al-Ansari. The example of the Sahaba and bringing bliss century (the times of The Prophet) on agenda is very important in terms of taking attention that the struggle of Truth and Falsehood (al-Haq and al-Batil) goes on. So it can be understood that the Milli Görüş action is not newcomer and it roots on history of Islam. Here the point thet the movement and especially its leader act competible with the example illustrated. And its important for determining the Sahaba imagination of Necmettin Erbakan. Abu Ayyub al-Ansari is an important sahabi whos name and message carried by centuries. His importance and example personality can be seen in lots of his charasteristics. He was one of the firsts who allegianced to the Prophet Muhammad; it is loyalty. His kindness can be seen in his hospitality to Prophet. He was very fond to learning so he went to Egypt to ascertain just one Hadith. Despite his advanced age he came to Istanbul to reach the evangel of Qonquest Hadith. He contributed to Islamization of Anatolia and to keep it Islamic. Necmettin Erbakan took attention to historical events mainly bliss century (the times of The Prophet) the Sahaba and the Muslim leaders. So he showed that he was affiliated to Islam and the Islamic values like faith (iman), loyalty (sadaqat), knowlende (al-ilm) and jihad. Thus he proved that the Milli Görüş action is not a newcomer movement. When he gives example of Sahabas and mentions Abu Ayyub alAnsari, Necmettin Erbakan regards Sahaba as believers who take place opposite of infidels at the battle of jihad and near the Prophet in way of Allah. He demands from todays believers that they take this as example and evaluate their conditions in according to this. Thus according to Necmettin Erbakan, the sahaba is a complete model for the believers, with all their experiences. Necmettin erbakan evaluated life in the axis of faith and jihad. Abu Ayyub al-Ansari who is one of the most important names of Sahaba has been brought on the agenda by Necmettin Erbakan at different times and places mostly Celebrations of Conquest (the anniversary of Conquest of İstanbul) or at the tomb of Abu Ayyub al-Ansari before he starts the election Works. When he makes this he refered to the qualifications of Abu Ayyub al-Ansari which should be taken as example by the modern Muslims. Necmettin Erbakan, despite his advanced age, has not stopped on his belief and has worked hard to explain his action. He gave Abu Ayyub al-Ansari as example to who advice him take some rest. Thus we can talk about an harmony in discourses and actions of Necmettin Erbakan. This was distinctive feature of Necmettin Erbakan which makes him a real leader not a so called one. It is clear that Necmettin Erbakan took Abu Ayyub al-Ansari as example essentially and wanted this also from his followers. Because when we see his features we can see that he has a distinctive belief, perseverance, effort, knowledge and axperience, stability on action and continuity. He proved this as saying “we aren’t making policy, we are making jihad”. When people asked him “how do you want to be called?” he answered “a believer who makes jihad with his property and blood”. If we will repeat: Necmettin Erbakan took attention to historical events mainly bliss century (the times of The Prophet) the Sahaba and the Muslim leaders. So he showed that he was affiliated to Islam and the Islamic values like faith (iman), loyalty (sadaqat), knowlende (al-ilm) and jihad. Thus he proved that the Milli Görüş action is not a newcomer movement

___

  • Açıkay, A. (2015). (Prof Dr. Mustafa Kamalak ile Röportaj) “Yılmaz Bir Mücahid Prof Dr Necmettin Erbakan”, Anadolu Gençlik Dergisi Prof Dr Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, 2015, s. 156-164.
  • Ahmed B. Hanbel, (1992). Müsned, İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Algül, H. (1994). “Ebû Eyyûb el-Ensârî”, DİA, İstanbul: TDV, c. 10, s. 123-125.
  • Algül, H., (2003) “Halid Bin Zeyd (Ebû Eyyûb El-Ensârî)”, Tarihi, Kültürü ve Sanatıyla Eyüpsultan Sempozyumu VI, İstanbul: Eyüp Belediyesi Yayınları/Elif Matbaacılık.
  • Ar, M. (2015). “Milli Görüş Partileri’nin Söylem Paradigması”, Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara: Anıl Gurup Matbaacılık, s. 304-311.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâîl. (1992). Sahîh, İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, (1989). el-Edebü’l-müfred, (thk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî), Beyrût.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâil. (trs.). et-Târîhu’s-sağîr, y.y.
  • Cîlânî, F. (2009). Fadlullâhi’s-Samed Fî Tavdîhi’l-Edebi’l-müfred, Lübnân, I-II.
  • Çakan, İ. L. (1990). Fetih Hadisi ve Akşemseddin’in Fetihteki Yeri”, Akşemseddin Sempozyumu Bildirileri, İstanbul, s. 153-163.
  • Çakan, İ. L. (2005). Hadislerle Gerçekler, İstanbul: Erkam Matbaası.
  • Çakan, İ. L. (1990). Fetih Hadisi ve Akşemseddin’in Fetihteki Yeri”, Akşemseddin Sempozyumu Bildirileri, İstanbul, s. 153-163.
  • Erbakan, N. (2015). İstanbul’un Fethi, (1987-MGV tarafından İstanbul’un Fethi Kutlamaları’ndaki konuşmasından), Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, s. 405-411
  • Erbakan, N. (2015). Milli Nizam Kongresi, (24 Ocak 1971 günü Milli Nizam Partisi’nin Birinci Büyük Kongresi’nde yapmış olduğu konuşmasından), Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, s. 412-420.
  • Erbakan, N. (2015). III. Şahlanış, (26 Kasım 2010 günü Saadet Partisi’nin düzenlemiş olduğu III Şahlanış Hamlesi mi? Programında yapmış olduğu konuşmasından). Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, s. 421-423.
  • Erol, M. S. (2015). “Erbakan Hoca’nın Dış Politika Felsefesi”, Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, s. 313-321.
  • Gedikoğlu, E. (2015). “Prof. Dr. Necmettin Erbakan’ın Teşkilat İçi İletişim Unsurları”, Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, s. 237-244.
  • Hâkim, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdullah. (trs.). El-Müstedrek ale’s-Sahîhayn, y.y.
  • Hazırbulan, T. (2015). “Milli Görüş’ün İslamcılığı”, Anadolu Gençlik Dergisi Prof. Dr. Necmettin Erbakan Özel Sayısı, Ankara, s. 282-294.
  • Heyet. (2007). Kur’ân Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, I-V, Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Heyet. Örnekeriyle Türkçe Sözlük, I-IV, İstanbul, 2010, IV, 2769.
  • Heysemî, Nûru’d-dîn Alî b. Ebûbekir. (trs.). Mecmaü’z-zevâid ve menbeu’l-fevâid, y.y.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî. (2004). el-İsâbe fî temyîzi’s-Sahâbe, Lübnân.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyin el-Haccâc. (1992). Sahîh, İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Özşenel, M. (2015). İlk Dönem Hadis Rey Tartışmaları, İstanbul: İfav.
  • Taberânî, Ebu’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed. (trs). el-Mu’cemü’l-kebîr, y.y.
  • Taş, A.-Özşenel, M. “Şeybânî, Muhammed b. Hasan”. (2010). DİA, İstanbul, c. 39, s. 38-43.
  • Uzun, Mustafa. (2014). Prof. Dr. Necmettin Erbakan Külliyatı, Ankara: MGV Yayınları, c. 3, s. 24.
  • Yardım, A. (1974). “Fetih Hadisi Üzerine Bir Araştırma”, Diyanet Dergisi, XIII, Ankara, sy. 2, s. 116-123.
  • Yıldırım, A. (2003). “Ebu Eyyûb El-Ensârî’nin Bir Âyetle İlgili yorumu ve İstanbul’un Fethi”, Tarihi, Kültürü ve Sanatıyla Eyüpsultan Sempozyumu VII, İstanbul.
  • Yıldırım, M. E. (2015). Nebevî Eğitim Modeli Darü’l-Erkâm, İstanbul: Siyer Yayınları.
  • Yıldırım, M. E. (2011). Hz Peygamber’in Albümü, İstanbul: Siyer Yayınları.
  • Züheyr B. Harb, Ebi Hayseme. (2001), Kitâbü’l-ilm, Thk. Muhammed Nâsıru’d-din el-Elbânî, Riyâd: Mektebetü’l-meârif.