AVRUPA EKSENİNDE YABANCI KORKUSU VE İSLAMOFOBİ ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Sosyal dinamizmi sağlayan en temel faktör olan göç olgusunun, göç eden topluluk ve ev sahibi topluluk ilişkilerinin üretilmesi ve yeniden üretilmesi sürecinde önemi büyüktür. Makro ölçekte göçün toplumlararası ilişkileri belirleyici bir konuma sahip olması yanında, göç belli toplum içinde de topluluklar arası ilişkilerin şekillenmesinde ana kaynaktır. Özellikle son dönemde yükselen eğilim olarak farklı kültür ve kimliklerin kendilerini ifade ederek" farklılık içinde birlik" oluşturma idealinin de temelinde göç gerçeği yatmaktadır. Göç gerçeği ve pratiği en başta siyasetin bir malzemesi olarak görülmekte ve ülkelerin göç politikaları da buna göre şekillenmektedir. Avrupa ekseninde göç politikalarının ve göç edenlerin içinde bulundukları sosyal gerçeklik dahilinde yabancı korkusu ve buna bağlı inanç sistemi ile şekillenen İslamofobi kavramları ile karşılaşılmaktadır. Bu kavramların karşılık geldiği durumlar ise özellikle göç alan toplumlarda yaşanmakta ve tüm dünyada tartışılmaktadır. Göç edenlerin tehdit olarak algılanmasının insan hakları ve demokrasi ile bağdaşan bir tarafı olmadığı gibi yükselen bir eğilim olarak idealize edilen çokkültürlü toplum modeli ile de örtüşmediği bilinen bir gerçektir. Avrupa sosyal yapısı içinde göç pratiği ve göçün yönetiminde karşılaşılan bu olumsuz durumların kökeninde sağ partilerin yükselişi de yer almaktadır. Avrupa'da yabancı korkusu, yabancı düşmanlığı ve İslamofobinin varlığı ile kendini gösteren sosyal problemler, kültürlerarası temelli birlikte yaşama kültürünün oluşturulması sürecini ivedilikle zorunlu kılmaktadır

EVALUATION ABOUT PERCEPTION OF XENOPHOBIA AND ISLAMOPHOBIA WITHIN THE SCOPE OF EUROPE

Undoubtedly, migration is the most basic factor that insures the social dynamism. Therefore, it plays an important role in the process of creating and re-creating of the relations between the immigrant society and the native society. Besides the fact that in macro scale, migration is in a determiner position for intercultural relations, it is also the main source for the shaping of the relations between communities in certain societies. Migration is also the fundamental reason in the association in diversity- multiculturalism- idea that represents the expression of different cultures and identities. Migration is seen as a political issue and country’s migration policies are shaped according to this phenomenon and its practice. The conditions brought about by the concepts of xenophobia and Islamophobia emerging in Europe and the United States of America in the 1970s owing mainly to the prejudices appear as the negative outcomes of migration. These terms have been discussed all over the world. Xenophobia and Islamophobia stand out in the wake of the right movements’ along with conservative parties’ gathering strength and the acts within this context accelerate. In this term, not procuring a hierarchical structure between cultures and obviating xenophobia and Islamophobia will be one of the basic formulas of Europe enabling intercultural communications and interactions. Key Multiculturalism Words: Migration, Xenophobia, Islamophobia

___

  • AKGÖNENÇ O.(2011 Kasım). “İslama Fobya İle Mücadele” İslamofobi kollektif bir korkunun anatomisi sempozyumunda sunulan bildiri, Kemal İbn-İ Hümam Vakfı, Sivas.
  • ALACAHAN, O ve DUMAN, B (2011 Kasım). Hollanda‟da Müslüman Karşıtlığının Kaynakları Üzerine, İslamofobi kollektif bir korkunun anatomisi sempozyumunda sunulan bildiri, Kemal İbn-İ Hümam Vakfı, Sivas.
  • BRUBAKER, R.(2009). Fransa ve Almanya‟da vatandaşlık ve ulus ruhu, Ankara:Dost.
  • CANATAN, K. (2007). İslamofobi ve Anti-İslamizm: Kavramsal ve Tarihsel Yaklaşım, K.Canatan ve Ö.Hıdır (Ed), Batı Dünyasında İslamofobi ve Anti-İslamizm içinde (s. 19-63). Ankara: Eskiyeni Yayınları,
  • CANATAN, K (2008) “Hollanda Toplumunda Yabancı Karsıtı Tutumların Analizi” Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish,3/7,220-240. www.turkishstudies.net/sayilar/sayi13/10canatankadir.pdf
  • ÇÖTOK, A. N.(2010). Çokkültürlülük, kültürlerarasılık ve entegrasyon tartışmaları bağlamında Alman eğitiminde Türk öğrenciler, Yayımlanmamış Doktora tezi, Prof. Dr. H. Musa TAŞDELEN (Danışman) Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • FUKUYAMA, F.(2007). “Identity and migration”, Prospect, 131, United Kingdom http://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/identity-migration-multiculturalism-francis- fukuyama/
  • GÖREGENLİ, M. (2012). “Ayrımcılığın Meşrulaştırılması”, “Temel Kavramlar: Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık”, Ayrımcılılık çok boyutlu yaklaşımlar içinde, (s: 17-29,61-73) K. Çayır, M. A.Ceyhan (Ed), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
  • GREEN, S, D., MİSKİMMON H, A. TİMMİNS G. (2008). The politics of new Germany, , London, Newyork: Routledge
  • HABERMAS, J. (2002). Öteki olmak, öteki‟yle yaşamak, İ. Aka (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi
  • İNANÇ Z.S., ÇETİN S.(2011). Avrupa‟nın Kendine Dönen Silahı: Dışlayıcılık ve Ayrımcılık, Stratejik Düşünce Enstitüsü Analiz Raporu http://www.sde.org.tr
  • KARAKAŞOĞLU, Y., GARDNER R., LUCHTENBERG S.Y.(2008). “Islamophobia in the media: a response from multicultural education” Intercultural Education, 19/2, 119–136, London: Routledge.
  • KAYA, A. (2006). Göç: güvenlik ve korkunun iktidarı, Uluslararası Göç Sempozyumu‟nda sunulan bildiri, (s: 23-28), Zeytinburnu Belediyesi, İstanbul.
  • KAYA, A ve KENTEL, F. (2005). Euro- Türkler Türkiye ile Avrupa Birliği arasında köprü mü engel çalışma,(1.baskı), İstanbul: Bilgi Üniversitesi
  • KRAUS, A. Peter ve SCHÖNWALDER K. (2006). “Multiculturalism in Germany: rhetoric scattered experiments and future chances”, Multiculturalism and the welfare state içinde, W. Kymlicka, K. Banting (Ed), New York:Oxford University
  • KUNST, R.J., DAVİD, L., S, P, ULLEBERG (2012). “Perceived Islamophobia,: scale development and validition”, International Journal of Intercultural Relations, 937
  • www.elsevier.com/locate/ijintrel
  • KYMLİCKA, W. (1995). Çokkültürlü Yurttaşlık, Azınlık Haklarının Liberal Teorisi, İstanbul: Ayrıntı.
  • MODOOD, T. (2012). Post-immigration „difference‟ and integration: the case of muslims in western http://www.tariqmodood.com/uploads/1/2/3/9/12392325/post-immigration_difference.pdf
  • MORA, N. (2009). Alman Kültüründe Düşman İmgesi, Altkitap, www.altkitap.com
  • NOLL van der J. (2013). Religious toleration of Muslims in the German public sphere, International Journal of Intercultural Relations, IJIR-947.
  • www.elsevier.com/locate/ijintrel
  • Open Society Institute (2009). Ethnic profiling in the European Union: pervasive, ineffective and discriminatory, report, New York
  • Open Society Foundations (2012). “Muslims in London, At Home in Europe, report, New York www.opensocietyfoundations.org.
  • PAREKH, B (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek, kültürel çeşitlilik ve siyasi teori, B. Tanrıseven (Çev), Ankara: Phoenix
  • STRABAC Z., LİSTHAUG O. (2008). Anti-Muslim prejudice in Europe: a multilevel analysis of survey data from 30 countries, Social Science Research,37, 268–286,
  • T.C Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (2011). Avrupa‟da yaşayan Türkler Yaz Tatili Döneminde Türkiye‟ye Gelen Türkler Örneği, Ankara. http://www.ytb.gov.tr/images/genel/yayinlar/kitaplar/Avrupada_Yasayan_Turkler_Anketi. pdf
  • TAYLOR, C. (1996). Tanınma politikası, Çokkültürcülük içinde, (s. 42-81), A.Gutmann (Haz.), İstanbul:Yapı Kredi
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanlığı (2012). Avrupa‟da Türkiye Kökenlilere Yönelik Irkçı ve Yabancı Düşmanlığı Motifli Eylemler, Rapor. http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/belge/2012_ara_izleme_raporu.pdf
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanlığı (2012). 2000-2006 Yıllarında Almanya‟da Neo-Nazilerce İşlenen Cinayetler Hakkında İnceleme, Rapor. http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/docs/2012/raporlar/neo_nazi_cinayetleri.p df
  • VANDERLİNDEN, L. K. (2009). German genes and Turkish traits: Ethnicity, Infertility and reproductive politics in Germany, Social Science and Medicine, 69. (s.266-273).
  • VEER VAN DER, K. (2003). “The Future Of Western Societies: Multicultural İdentity or Extreme Nationalism? Futures, 35, s.169-187.
  • YAVUZCAN, H, İ. (2007). “Almanya‟da İslamofobi”, K.Canatan ve Ö.Hıdır (Ed), Batı Dünyasında İslamofobi ve Anti-İslamizm içinde (s.309-329), Ankara: Eskiyeni
  • YILMAZ, F. (2008). Avrupa‟da Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı, USAK, Ankara: Birikim.
  • WRENCH, John (1999), “Employers and anti- Discrimination Measures in Europe: Good Practice and Bad Faith”, Migrants, Ethnic Minorities and the Labour Market içinde, (s. 229-252), (Ed) J.Wrench, A. Rea, N. Ouali, , , London, Newyork: Centre for Research in Ethnic Relations Macmillan and St Martin