MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI ÖĞRENCİLERİNİN TEORİ VE UYGULAMA DERSLERİNE YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Üniversitelerin eğitim fakültelerindeki müzik eğitimi anabilim dalları nitelikli müzik eğitmenleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Mesleki müzik eğitimi almak isteyen bireylerin, bu bölümlerde eğitim görebilmeleri için üniversiteler tarafından belirlenen tarihlerde gerçekleştirilen özel yetenek sınavlarında başarılı olmaları gerekmektedir. Özel yetenek sınavlarında başarılı olan bireyler birer müzik öğretmeni adayı olmaktadırlar. Müzik eğitimi anabilim dallarında eğitim görmeye başlayan her bir öğrencinin yaşam boyu edindiği müzikal bilgi birikimi farklı düzeylerde olabilmektedir. Bu durum eğitimin gerçekleştiği alanlarda derslerin uygulama düzeylerini etkilemektedir. Teori ve uygulama dersleri müzik eğitimindeki en temel derslerdir. Müzik öğretmenlerinin sahip oldukları müzikal birikimlerin temelinde bu derslerden alınan kazanımlar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dalında öğrenim görmekte olan 1. sınıf öğrencilerinin, “Batı Müziği Teori ve Uygulaması,” “Türk Halk Müziği Teori ve Uygulaması,” “Türk Sanat Müziği Teori ve Uygulaması” dersleri temelindeki bilgi düzeylerinin ölçülmesidir. Bu çalışmanın evreni Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan tüm öğrencilerden oluşurken, örneklemi ise aynı anabilim dalında öğrenim gören lisans 1. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma nitel bir araştırmadır ve tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin tonal ve makamsal alandaki bilgi düzeylerini ölçme amaçlı çoktan seçmeli, 15 tonal, 15 makamsal alan sorularından oluşan toplam 30 soruluk bir test hazırlanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda ulaşılan sonuçlarda 1. sınıf öğrencilerinin makamsal alana göre tonal alanda daha yüksek bir başarı elde ettikleri görülmüştür.

A REVIEW OF THE LEVEL OF KNOWLEDGE OF MUSIC EDUCATION DEPARTMENT STUDENTS ABOUT THEORY AND PRACTICE COURSES

Music education departments in the education faculties of universities have the purpose of educating qualified music instructors. The persons who wish to receive professional music education have to pass the special talent tests given at the dates as determined by the universities in order to be able to attend these departments. The individuals who pass the special talent tests become music teacher candidates. Each student who starts to receive education in the music education department may have had different levels of musical knowledge accumulation throughout his or her life. This is something that influences the practical level of courses in the areas of education. Theory and practice courses are basic courses in music education. The musical accumulation of music teachers is based on what they have acquired from these courses. This study was aimed at measuring the level of knowledge of freshman students in music education department in the courses of “Theory and Practice Western Music,” “Theory and Practice Turkish Folk Music,” “Theory and Practice Turkish Classical Music.” The universe of this study is all students having education in the Music Education Department of Gazi Education Faculty at Gazi University, whereas the sample is the undergraduate freshman students attending to the same department. This is a qualitative research where the survey model has been used. For measuring the level of knowledge of the students in the tonal and modal areas, a multiple-choice test of 30 questions has been prepared, including 15 for tonal and 15 for modal areas. The conclusions drawn from the available data indicate that freshman students are more successful in the modal area than in the tonal area.

___

  • Aydoğan, S. & Özgür, Ü. (1999). Müziksel işitme okuma. (1. Baskı). Ankara: Sözkesen.
  • Birer, A. R. H. (2010). Makamsal müzikleri dinlemenin entonasyona etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Boran, İ., & Şenürkmez, K. Y. (2007). Kültürel tarih ışığında çoksesli Batı müziği. (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Cangal, N. (2012). Armoni. (6. Baskı). Ankara: Arkadaş.
  • Demirci, B. (2017). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme politikaları ve temel sorunlar. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3): 1061-1077.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler ve teknikler. (33. Basım). Ankara: Nobel.
  • Öz, N. B. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106.
  • Özden, Y. (2002). Öğrenme ve öğretme. Ankara: PegemA.
  • Özkan, İ. H. (2017). Türk musikisi nazariyatı ve usulleri. (8. Baskı). İstanbul: Ötüken.
  • Sözer, V. (1986). Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi (2. Cilt). İstanbul: Remzi.
  • Sun, M. (1998). Solfej. Ankara: Yurtrenkleri.
  • Tanrıkorur, C. (2015) Müzik, kültür, dil. (3. Baskı). İstanbul: Dergâh.
  • Tarkum, E. (2018). Türk müziği ve Batı müziğinin yapısal özellikleri ve çokseslilik açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 31-43.
  • Tarman, S. (2016). Müzik eğitiminin temelleri. (Geliştirilmiş 2. Basım). Ankara: Müzik Eğitimi. Tura, Y. (1988). Türk musikisinin meseleleri. İstanbul: Pan.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye'deki durum. (Genişletilmiş 4. Baskı). Ankara: Arkadaş.
Turkish Studies - Educational Sciences-Cover
  • ISSN: 2667-5609
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ