Modern Türk Edebiyatında "Ahiret" Kavramı

“Ölüm" ve “ahiret" kavramları insanın daima merak ettiği konulardandır. Tabiatıyla bu konular, edebi eserlere de aksetmiştir. Bu yazıda, modern Türk edebiyatında "ahiret" kavramının yer aldığı edebi eserler üzerinde durulmaktadır. Bu eserler şunlardır: Abdülhak Hamid’in Tayflar Geçidi, Ruhlar, Arziler adlı piyesleri, Halide Edip’in Maske ve Ruh adlı piyesi, Nihal Atsız’ın Ruh Adam adlı romanı. Bu eserlerin içindeki ölüm ötesi unsurlar incelenmiş ve yenilikleri belirtilmiştir. Ayrıca eserler, Batı edebiyat ve sanatlarını etkileyen, Türk edebiyatına da tesir eden İlahi Komedi ile karşılaştırılmıştır.

“Death" and "afterlife" concepts have always been the most interesting issues of human being. Naturally, these have also been reflected to the literary works. İn this article, the works which have “afterlife ” concept in modern Turkish literatüre have been studied. These are as follows: Tayflar Geçidi-Ruhlar-Arziler the plays of Abdülhak Hamid , Maske ve Ruh the play of Halide Edip , Ruh Adam the novel of Nihal Atswz . The elements of the "afterlife" concept in the works have been examined and their characteristics have been determined. Furthermore, the works have been compared with Divina Commedia that effected not only the Western literatures and arts but also the Turkish literatüre

___

  • ADIVAR, Halide Edip (1945) Maske ve Ruh, İstanbul.
  • ATSIZ, Nihal (1972) Ruh Adam, İstanbul.
  • DANTE (1948) İlahi Komedi, (Çeviren: Hamdi Varoğlu), İstanbul.
  • ENGİNÜN , inci (1992) Mukayeseli Edebiyat, İstanbul.
  • ENGİNÜN, inci (1995) Halide Edip Adıvar ’ıın Eserlerinde Doğu -Batı Meselesi, İstanbul.
  • ____________(1998) Abdülhak H a m id ’in T iyatroları, (2 cilt), İstanbul.
  • SEVÜK, İsmail Habip (1940-1941) Avrupa Edebiyatı ve Biz, (2 cilt), İstanbul.
  • TANPINAR , Ahm et Hamdi (1956) XIX. A sır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul, 1956.
  • TARHAN, Abdülhak Hamid (1335) Tayflar Geçidi, İstanbul. ___________ (1338) Ruhlar, İstanbul.
  • ___ _______ (1925) Arziler, İstanbul.