Teknoloji Bağımlılığı ile Rekreasyonel Eğilimler Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir İnceleme

Mevcut araştırmada, teknoloji bağımlılığı kapsamında yer alan oyun, sosyal medya ve günlük hayata etki boyutları ile rekreasyonel aktivite katılımları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de yer alan 43 üniversitenin 103 farklı bölümünde eğitim gören 462 öğrenci oluşturmuştur. Ağırlıklı olarak Ankara’da yer alan üniversitelerden katılım gerçekleşmiştir. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, teknoloji bağımlılığı ve rekreasyonel aktivitelerin boyutları arasındaki tespit edilen ilişkiye göre oyun bağımlılığı ile yoga, müze ziyareti, fuar-festival gezisi, tiyatro, dans, el işi, çiçek düzenleme, zevk için yemek yapma ve kitap okuma aktiviteleri arasında negatif ilişki tespit edilmiştir. Masa tenisi, kamp, kayak, paintball ve futbol aktiviteleri ile oyun bağımlılığı arasında ise pozitif ilişki belirlenmiştir. Ayrıca fotoğrafçılık hobisi ile sosyal medya bağımlılığı arasında pozitif ilişki saptanmıştır. Kültürel aktivitelerin oyun bağımlılığına karşı olumsuz etkisi tespit edilmiştir. Araştırma bulguları üzerinden, teknoloji bağımlılığı ile ilgili tedavi sürecinde uygulanması ve dikkat edilmesi gereken aktivite önerileri sunulmuştur.

The Relationship Between Technology Addiction and Recreational Tendencies: A Research on University Students

In this research, the relationship between recreational activity participation and technology addiction within the scope of social media and gaming activities and their effects on daily life is examined. This study analyzes data collected from 462 students from 103 different departments of 43 universities in Turkey. Universities in Ankara constitutes the majority of dataset. Survey is used as the data gathering method. The results indicate a negative correlation between the activities of reading book, cooking for fun, decorating with flowers, handicrafts, dancing, attending fairsfestivals and theatre, museum visits, yoga and game addiction according to the relationships between technology addiction and the dimensions of recreational activities. However, a positive relation is found between game addiction and the activities of table tennis, camping, skiing, paintball and soccer. A positive relation is also observed between amateur photography and social media addiction. Cultural activities seem to prevent game addiction. By considering the results, activity suggestions for overcoming technology addiction are also offered.

___

  • AlBarashdi, H. S., Bouazza, A., Jabur, N. H. and Al-Zubaidi, A. S. (2016). Smartphone Addiction Reasons and Solutions from the Perspective of Sultan Qaboos University Undergraduates: A Qualitative Study. International Journal of Psychology & Behavior Analysis, 2(2): 113-123
  • Aktaş, H. ve Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1): 85-100
  • Arslan, A., Kırık, A. M., Karaman, M. ve Çetinkaya, A. (2015). Lise ve üniversite öğrencilerinde dijital bağımlılık, UHİVE: Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 8(4): 34-58.
  • Babacan, M. E. (2016). Sosyal Medya Kullanım Alanları ve Bağımlılık İlişkisi. ADDİCTA: The Turkish Journal on Addictions, 3(1): 7-28
  • Bae, Y. (2013). Chaotic Phenomena in Addiction Model for Digital Leisure, International Journal of Fuzzy Logic and Intelligent Systems, 13(4): 291-297
  • Balcı, Ş. ve Gülnar, B. (2018): Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk İletişim, 6(1): 5-22
  • Çavuş, S., Ayhan, B. ve Tuncer, M., (2016). Bilgisayar Oyunları ve Bağımlılık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43(1): 265-289
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji Bağımlılığı ve Gençlik, Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3): 31-65
  • Ertemel, A. V. ve Aydın, G. (2018). Dijital Ekonomide Teknoloji Bağımlılığı ve Çözüm Önerileri. ADDİCTA: The Turkish Journal on Addictions, 5(4): 665-690
  • European Commission Digital Single Market (2019). Eurostat-Internet Use and Activities. Digital Agenda Key Indicator: Internet Usage, [Online]: https://digital-agendadata.eu/datasets/digital_agenda_scoreboard_key_indicators/indicators#internet-usage [Erişim Tarihi: 6. 4.2019].
  • Gada, J. and Oberoi, M. (2018). Impact of Smartphone Addiction on Cervical Pain, Cervical Lordosis and Pectoralis Minor Muscle in Young Adults. International Journal of Research in Engineering, 8(2): 55-58
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Griffiths, M. D. and Meredith, A. (2009). Videogame Addiction and its Treatment, Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(3): 247-253
  • Gökçearslan, Ş., Mumcu, F. K., Haşlaman, T. and Çevik, Y. D. (2016). Modelling smartphone addiction: The role of smartphone usage, self-regulation, general self-efficacy and cyberloafing in university students. Computers in Human Behavior, 63(9): 639-649.
  • Gürkan, A., Talas, M., Sevil, Ü., Yücel, A. S., Değer, V. B. ve Korkmaz, M. (2019). Sosyal Medya Bağımlılığı: Sosyolojik ve Psikolojik Sorunlar, I. Uluslararası Ruh Sağlığında Toplumsal Farkındalık Kongresi, Hilton Otel 21 Mart 2019. İstanbul. ss: 43-46.
  • Jiang, Q., Li, Y. and Shypenka, V. (2018). Loneliness, Individualism, and Smartphone Addiction Among International Students in China. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 21(11): 711-718.
  • Karakoç, E. ve Taydaş, O. (2013). Bir Serbest Zaman Etkinliği Olarak Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanımı ile Yalnızlık Arasındaki İlişki: Cumhuriyet Üniversitesi Örneği, Selçuk İletişim, 7(4): 33-45.
  • Malik, S. and Devi, N. (2018). A Study on Factors Identifying Smartphone Addiction In Users, JMRA: Journal of Management Research and Analysis, 5(1): 1-9.
  • Pearson, C. and Hussain, Z. (2016). Smartphone Addiction and Associated Psychological Factors, ADDICTA: The Turkish Journal on Addictions, 3(2): 193-207.
  • Sevin, H. D., Barakazi, E. and Yaylı., A. (2018). A Study to Determine the Relationship Between Level of Participation in Recreational Activities, Emotional Intelligence, And Academic Achievement of University Students, ECSAC’18: Academic Studies on Science, Art & Culture - 2018 Fall, 12-14 Ekim 2018. ss. 33-50.
  • Sinsomsack, N. and Kulachai, W. (2018). A study on the impacts of Smartphone addiction, ASSEHR: Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 186(3): 248-252.
  • Sözbilir, F. and Dursun, M. K. (2018). Does Social Media Usage Threaten Future Human Resources by Causing Smartphone Addiction? A Study on Students Aged 9-12. ADDICTA: The Turkish Journal on Addictions, 5(2): 185-203.
  • Subramaniam, M. (2014). Re-Thinking Internet Gaming: From Recreation to Addiction, Society for the Study of Addiction, 109(9): 1407-1408.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson, Boston (2013)
  • Torres-Rodríguez, A., Griffiths, M. D. and Carbonell, X. (2018). The Treatment of Internet Gaming Disorder: A Brief Overview of the PIPATIC Program, International Journal of Mental Health and Addiction, 16(2): 1000-1015.
  • Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2018). Dijital Oyun Bağımlılığı Çalıştayı, Sonuç Raporu, 7-8 Kasım 2018. Ankara. ss 1-37.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) (2018). Hane halkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2018, Haber Bülteni, Sayı: 27819, 08 Ağustos 2018. Erişim: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) (2019). İstatistiklerle Aile,2018, Haber Bülteni, Sayı: 30726, 08 Mayıs 2019. Erişim: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30726
  • Uçman, A. G. (2019). Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı, Algılanan Stres Düzeyi ve Yaşamda Anlam Düzeyi Arasındaki İlişki, I. Uluslararası Ruh Sağlığında Toplumsal Farkındalık Kongresi, Hilton Otel 21 Mart 2019. İstanbul. ss. 91-92.
  • Veissière, S. P. L. and Stendel, M. (2018) Hypernatural Monitoring: A Social Rehearsal Account of Smartphone Addiction. Frontiers in psychology: Hypothesis and Theory, 9: 141.
  • World Health Organization (WHO) (2018). Gaming Disorder. Online Q&A, Eylül. [Online]: https://www.who.int/features/qa/gaming-disorder/en/ [Erişim Tarihi: 1. 4.2019]
  • Wu, T. E., Scott, D. and Yang, C. (2013). Advanced or Addicted? Exploring the Relationship of Recreation Specialization to Flow Experiences and Online Game Addiction, Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 35(3): 203-217.
  • Young, K. S. (1999). Internet Addiction: Symptoms, Evaluation, And Treatment. Innovations in Clinical Practice: A Source Book, 17(1): 19-31