Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Rekreatif FaaliyetlereYansıması: Dijital Rekreasyon
Türk Turizm Araştırmaları Dergisi2020, 4(3): 2746-2760. DOI: 10.26677/TR1010.2020.507ISSN: 2587–0890 Dergi web sayfası: https://www.tutad.orgARAŞTIRMA MAKALESİ Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Rekreatif FaaliyetlereYansıması: Dijital RekreasyonDr. Öğr. Üyesi F. Kübra AYLAN, Selçuk Üniversitesi, Turizm Fakültesi, Konya, e-posta: kubraceliloglu@gmail.comORCID: https://orcid.org/0000-0002 -6703- 2934 Dr. Öğr. Üyesi Serkan AYLAN, Selçuk Üniversitesi, Turizm Fakültesi, Konya, e-posta: serkaylan@gmail.comORCID: https://orcid.org/0000-0002 -7262- 4440 Öz Son yıllarda internetin ve teknolojinin hızla gelişmesi ile birlikte ortaya çıkan sanal ve artırılmış gerçeklik kavramları, birçok alanda olduğu gibi turizm ve rekreasyon sektöründe dekullanılmaya başlayarak dönüşüme yol açmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik alt yapısı sayesinde ortaya çıkan dijital rekreasyon kavramının kapsamını belirlemek ve dijital rekreasyon faaliyetlerini sınıflandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, dijital rekreasyon kavramı, dijital rekreatif faaliyetlerinin uygulama örnekleri araştırılmış olup, elde edilen veriler neticesinde dijital rekreasyon faaliyetleri sınıflandırılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle desenlenmiş olup, ikincil verilerden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, dijital rekreasyon kavramı; sanal gerçeklik tabanlı dijital rekreasyon ve artı rılmış gerçeklik tabanlı dijital rekreasyon olmak üzere iki temaya ve alt kategorilere ayrılmıştır. Çalışmada, sanal gerçeklik tabanlı dijital rekreasyonfaaliyetlerinin sırasıyla en fazla sportif, kültürel ve doğaya yönelik alanlarda, artırılmış gerçeklik tabanlı dijital rekreasyon faaliyetlerinin ise, sportif, kültürel ve sanatsal alanlarda ortaya çıktığı tespit edilmiştir.
Reflection of Virtual Reality and Augmented Reality Applications to Recreational Activities: Digital Recreation
In recent years, the concepts of virtual and augmented reality, which have emerged with the rapid development of internet and technology, have started to be used in the tourism and recreation sector as well as in many other fields. Virtual reality and augmented reality practices led to change and transformation in tourism and recreation activities. In this context, the aim of the study is to determine the scope of the digital recreation concept that arises thanks to the virtual reality and augmented reality infrastructure and to classify the digital recreation activit ies. In line with this purpose, the concept of digital recreation, application examples of digital recreational activities were researched and digital recreation activities were classified as a result of the obtained data. The research was designed with qualitative research method and second ary data were used. According to the findings of the research, the concept of digital recreation; It is divided into two themes and sub-categories: virtual reality based digital recreation and augmented reality based digital recreation. In the study, it was determined that virtual reality-based digital recreation activities occur mostly in sportive, cultural and nature-oriented areas, and augmented reality-based digital recreation activities occur in sportive, cultural and artistic areas respectively
___
- Altınpulluk, H., veKesim, M. (2015). Geçmişten Günümüze Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarında Gerçekleşen Paradigma Değişimleri. XVII. Akademik Bilişim Konferansı -AB 2015, 4-6 Şubat 2015, Eskişehir, Türkiye.
- Arat, T. ve Baltacıoğlu, S. (2016). Sanal Gerçeklik ve Turizm. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi,19 (1): 103-118.
- Azuma,R.T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence:Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4): 355-385.
- Bahar,M., Yüzbaşıoğlu, N. Topsakal ve Y. (2019). Akıllı Turizm ve Süper Akıllı Turist Kavramları Işığında Geleceğin Turizm Rehberliğine Bakış. Journal of Travel and Tourism Research, 14:72-93
- Bingöl, B. (2018). Yeni Bir Yaşam Biçimi: Artırılmış Gerçeklik (AG). ETKİLEŞİM: Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1 (1): 44-55.
- Bryce, J. (2001). The Tecnological Transformation of Leisure. Social Science Computer Review, 19(1): 7-6.
- Cankül, D., Doğan, A. ve Sönmez, B.(2018). Yiyecek-İçecek İşletmelerindeİnovasyon ve Artırılmış GerçeklikUygulamaları, İşletme Araştırmaları Dergisi,10(3):576-591.
- Caudell, T. P., andMizell, D. W. (1992). Augmented Reality: An Application of Heads-Up Display Technology to Manual Manufacturing Processes. Twenty-Fifth Hawaii International Conference on System Sciences, 7-10 January 1992, KauaiHI, USA.
- Cover, S. A., Ezquerra, N. F., O'Brien, J. F., Rowe, R., Gadacz, T., and Palm, E. (1993). Interactively Deformable Models for Surgery Simulation. IEEE Computer Graphics and Applications,13(6): 68-75.
- Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Sektöründe Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması, Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (1): 1-26.
- Ekinci, E. ve Özer, U. (2019). Bir Serbest Zaman Etkinliği Olarak Sanal Gerçeklik, 2. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi11 -14 Nisan, Bodrum, Türkiye.
- Guttentag, D. A. (2010). Virtual Reality: Applications and Implications for Tourism, Tourism Management,31:637-651.
- Hjalager, A., M. (2015). 100 Innovations that Transformed Tourism, Journal of Travel Research, 54 (1): 3-21.
- İçten, T. ve Bal, G. (2017). Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi.Gazi Üniversitesi Fen BilimleriDergisi, 5(2): 111-136
- Kaleci, D., Tepe. ve Tüzün H. (2017).Üç Boyutlu Sanal Gerçeklik Ortamlarındaki Deneyimlere İlişkin Kullanıcı Görüşleri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21 (3): 669-689.
- Kamacıoğlu, B. (2018). İnteraktif Bir Alan Olan Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi veUygulama Örneği. YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Kozak, A. M. ve Özkeroğlu, Ö. (2018). Turizm ve Rekreasyon Kavramları: Sanal Bakış ile Değerlendirme. II. Uluslararası Sürdürülebilir TurizmKongresi,20-22 September 2018, Gümüşhane, Türkiye.
- Hobson P. J. S. and Williams, P. P. (1997). Virtual Reality: The Future of Leisure and Tourism? World Leisure & Recreation,39 (3): 34-40.
- Mokhtarian, P.L., Salomon, I. ve Handy, S.L. (2006). The Impacts of ICT on Leisure Activities and Travel: A Conceptual Exploration. Transportation, 33(3): 263-289
- Öngider, M.,U. ve Yazıcı, S. (2020). 360° Sanal Gerçeklik Videolarının Turistlerin Seyahat Motivasyonuna Etkisi Üzerine Deneysel Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1):121-136.
- Özgüneş, R., E. ve Bozak, D. (2017).Turizm Sektörünün Sanal Rakibi(Mi?): Arttırılmış Gerçeklik, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (2):146-160.
- Somyürek, S. (2014). Öğrenme Sürecinde Z Kuşağının Dikkatini Çekme: Artırılmış Gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1): 63-80.
- TDK.(2020). https://sozluk.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 10.03.2020].Yılmazel, Ö. (2013). Temel Bilgi TeknolojileriII, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
- Yolcu, T., Gökdemir Ekici, S., Sütütemiz, N., ve Altunışık, R. (2017). Sanal Gerçeklik (Virtual Reality) Gözlüklerinin Teknolojilerinin Deneyimsel Pazarlama Bağlamında Kullanımına Yönelik Keşifsel Bir Araştırma, 6th International Conference Of Strategic Research On Social Science and Education. 12-14 May 2017, Prague / Czech Republic