EDEBİYAT GELENEĞİYLE KURDUĞU İLİŞKİ AÇISINDAN SEZAİ KARAKOÇ’UN “GAZEL” ŞİİRİ

Sezai Karakoç, modern Türk şiirinin temel taşlarından biridir.Sanatçı, gelenekle kurduğu irtibat açısından oldukça önemli birisimdir. Karakoç, bu irtibatı hem düşünce ekseninde, hem de edebiyatdüzleminde gerçekleştirmiştir. Bu makalede, “Gazel” başlıklı şiirindenyola çıkılarak Karakoç’un geleneği nasıl, hangi şiirsel ve fikrî yaklaşımve değerlendirmeler ile benimseyip, şiirini yapan biçim ve içerik ögeleriolarak nasıl özümsediği tespit edilmeye çalışılacaktır.Anahtar Kelimeler: Sezai Karakoç, modern şiir, gelenek, Türkedebiyatı

-

Sezai Karakoc is one of the corner stones of modern Turkish poetry. The artist is a crucial name in terms of the relationship he established with the tradition. Karakoc, achieved this relationship both in conceptional and literary levels. In this article, focusing on the poem entitled “Gazel”, it will be identified how and with which poetical and intellectual approachs, Karakoc adopts the tradition and how he assimilates the tradition as formal and contextual elements that make his art

___

  • AKKANAT, Cevat, Gelenek ve II. Yeni Şiiri, Okur Kitaplığı, İstanbul, 2012.
  • AKTULUM, Kubilay, Metinler Arası İlişkiler, Öteki Yayınevi, Ankara, 2000.
  • ANDI, M. Fatih, “İstanbul’a İki Bakış: Sezai Karakoç ve Cemal Süreya’nın Şiirlerinde İstanbul”, Güneşe Tutulan Ayna, Hat Yayınevi, İstanbul, 2010.
  • ANDI, M. Fatih, “Gidelim Serv-i Revânım Yürü… Ama Nereye?”, Güneşe Tutulan Ayna, Hat Yayınevi, İstanbul, 2010.
  • BAŞ, Münire Kevser, Diriliş Taşları: Sezai Karakoç’un Düşünce ve Sanatında Temel Kavramlar, Lotus Yayınevi, Ankara, 2008.
  • BAŞ, Münire Kevser, Sezai Karakoç’un Şiirinde Metafizik Vurgu, İnsan Yayınları, İstanbul, 2011.
  • ELIOT, T.S., “Gelenek ve Şair”, Edebiyat Üzerine Yazılar, Çev.Sevim Kantarcıoğlu, Paradigma Yayınları, İstanbul, 1997.
  • EMRE, İsmet, “Sezai Karakoç’un Sanat ve Edebiyat Görüşü”, Sezai Karakoç, Kültür ve Tuzim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2010.
  • ERDOĞAN, Kenan (Hazırlayan), Niyâzî-i Mısrî Divânı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1998.
  • EROĞLU, Ebubekir, Sezai Karakoç’un Şiiri, Bürde Yayınları, İstanbul, 1981.
  • KARAKOÇ, Sezai, Edebiyat Yazıları I, 4.baskı, Diriliş Yayınları, İstanbul, 1997.
  • KARAKOÇ, Sezai, Edebiyat Yazıları II, 2.baskı, Diriliş Yayınları, İstanbul, 1997.
  • KARAKOÇ, Sezai, Gün Doğmadan, Diriliş Yayınları, İstanbul, 2010.
  • KARATAŞ, Turan, Doğu’nun Yedinci Oğlu Sezai Karakoç, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 1998.
  • MACİT, Muhsin, Gelenekten Geleceğe, Kapı Yayınları, İstanbul, 2005.
  • NAS, Halef, Modern Türk Şiirinde Geleneğin İzleri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa, 2006.
  • OKÇU, Naci (Hazırlayan), Gâlib Divanı I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1993.
  • OKTAY, Ahmet, “Karakoç İçin”, Hece, Sezai Karakoç Özel Sayısı, S.73, Ankara, 2010.
  • ÖRGEN, Ertan, Türk Şiirinde Gelenek, Palet Yayınları, Konya, 2010.
  • SARAÇ, M. A.Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi: Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınları, İstanbul, 2007.
  • SÜRGİT, Büşra, “Mustafa Kutlu’nun Hikâyelerinde Temel İzleklerden Biri Olarak Arada Kalmışlık”, Aynanın Sırrı: Mustafa Kutlu Sempozyumu Bildirileri, (Haz. M. Fatih Andı ve Bahtiyar Aslan), Küçükçekmece Belediyesi, Haziran 2012, s.287-313.
  • SÜRGİT, Büşra, “Cahit Zarifoğlu’nun Şiirlerinde Tasavvufun Görünüm Biçimleri”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/3 Winter 2014, s.1289-1308.
  • YLDIRIM, Ali, “Düşmek İmajı ve Şeyh Galib’in Düşüşü”, Bilig, Yaz 2007, S.42, s.213- 227.
  • YILDIZ, Ali, “Sezai Karakoç’un Şiirlerinde Tasavvuf”, 38. ICANAS Bildirileri, C.IV, Ankara, 2008, s.1839-1861.