İmâmiyye Fıkhında İmâmî Olmayan Müslümanlar

Yazar bu makalede İmâmî kaynaklarda, özellikle İmâmî fıkıh metinlerinde İmâmî olmayanMüslümanların durumunu ele almaktadır. Ona göre İmâmî fıkhında İmâmiyye dışındakitopluluklar Nasıba ve ehlü’l-hilaf gibi bazı kavramlarla tanımlanır. İmâmî bakış açısınagöre bunlar içerisinde en kötüsü Nasîba’dır. Nasiba, ayrıca “Ali’nin, Ebu Bekir ve Ömer’eüstün olduğu anlayışını reddedenler”; “Ali’nin peygamberden sonra halife olma hakkınıinkâr edenler”; “Ali’den veya tüm ehl-i beyt’ten ya da tüm İmâmiyye Şia’sından nefretedenler” gibi farklı şekillerde tanımlanmaktadırlar. Ehl-i hilafın ve Nasıba’nın konumu ileilgili tartışmalar, taharet, namaz, defin, zekât gibi başlıklar altında ele alınmıştır.

___

  • Ali et-Tebrizî el-Garavi, et-Tenkîh fi Şerhi’l-Urveti’l-Vüska, II, Necef, 1381/1961.
  • el-Burûcerdî, Tevhîdü’l-Mesâil, Kum, tsz.
  • Haşim el-Bahrani, Kitabu’l-burhan, Kum, 1393/ 1973.
  • el-Hilli, Cafer b. Hasan, Şeraiü’l-İslam, Necef, 1389/1969.
  • el-Hillî, İbn Muhtar, Muhtelifu’ş-Şia, Tahran, 1323/1905-6.
  • el-Himyeri, Kurbu’l-İsnad, Necef, 1369/1950.
  • Hur el Amili, Vesâilü’ş-Şia, Tahran, 1378-89/1958-69.
  • Hüseyin el-Tabatabi, el-Mizan fi tefsiri’l-Kur’ân, Tahran, 1377/1957.
  • İbn Babeveyh, ‘Ilelü’ş- Şerâ‘i, Necef, 1385/1966.