KUR’AN PERSPEKTİFİNDEN ÂFETLER

Kâinatın insan için yaşanabilir kılınmasına imkân veren Yüce Allah’tır. Yaşanamaz bir hale gelmesine vesile olan âfetler de O’nun bilgisi dâhilinde olan şeylerdir. Onun bilgisi bir yaprağın yere düşmesini dahi içerecek kadar geniştir. Fiziki çevremizde gördüğümüz denizler, sular, şimşekler, yağmurlar, hayvanlar vb. birçok unsur insanın faydası içindir. Ancak geçmiş kavimlere dair olaylara Kur’an çerçevesinde bakıldığı zaman buların bazı dönemlerde bir âfete dönüşmüş oldukları görülmektedir. Bu âfetleri haber veren Kur’an, bunun gerekçesi olarak temelde insanın sorumsuzluğuna vurgu yapmaktadır. Kıyametin kopmasına dair haber verilen olaylar ile insanların âfet kabilinden hesap ettikleri unsurlar kıyaslandığında birçok açıdan benzerlik taşıdığı görülmektedir. Azap mahiyetindeki âfetlere maruz kalmamak ve her iki duruma ansızın yakalanmamak için yapılması gereken şeyler vardır. Buların neler olduğunu bilebilmek için bu âfetlerin gerekçelerini yine Kur’an’dan hareket ederek tespit etmek gerekmektedir. Bununla birlikte Kur’an aracılığıyla Yüce Allah’ın bizden beklentilerinin ne olduğunu da iyi anlamak gerekmektedir. Böylece insanlar O’nun rahmeti gereği ertelenmiş olan bazı âfetlerin olduğunu veya sınırlarını zorlayanlar için de gazabı gereği olabilecek felaketlerin varlığını daha iyi anlayacaklardır. Ayrıca günümüzde yaşanan âfetler, geçmiş kavimlerin yaşadıkları âfetler ile kıyaslanarak bunların dini anlamda yorumlanması mümkün olacaktır. Bu ise insanların her mevzuyu sadece pozitif bilimler çerçevesinde yorumlayıp geçiştirmesi yerine, dini ve ahlaki anlamda kendilerini sorgulamalarına imkân sağlayacaktır.

Disasters from The Perspective of The Quran

Allah has made the universe livable for man. Disasters that cause it to become uninhabitable are also things that are within his knowledge. His knowledge is broad enough to include the fall of a leaf to the ground. Lightning, rains, waters, seas, animals, etc.that we see around us. many elements are presented to the benefit of the human being. But when we look at the events of past peoples within the framework of the Qur'an, it seems that they have turned into a disaster in some periods. The Qur'an, which reports on these disasters, basically points to the transgression of man as the justification for this. It is seen that the events reported about the break of the apocalypse and the elements considered within the scope of the disaster bear similarities in many ways. There are things that need to be done so as not to be subjected to disasters of the nature of punishment and not to be caught in both situations suddenly. To determine the reasons for these disasters again by acting from the Qur'an and through the Qur'an with flour, Almighty Allah

___

  • Akbaş, A. (2015). Kur’ân’da İnsan Mutluluğu, Rağbet Yayınları.
  • Çimen, A. E. (2005). Helâk, devam eden bir süreç midir? Usûl İslam Araştırmaları, Temmuz Aralık 4, 40-70.
  • Ebu’s-Suûd, M. b. M. (t.y.). İrşâdu’l-akli’s-selîm ilâ Mezâya’l-kitabi’l-kerîm. Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî.
  • El-Hâzin, A. A. b. M. (1415). Lübâbu’t-tevîl fî me‘ânî’-tenzîl. Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
  • El-Beydâvî, A. b. Ö. (1418). Envâru’t-tenzîl ve Esrâru’t-tevîl. Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî.
  • El-Merâğî, A. b. M. (1946). Tefsiru’l-merâğî (C. 1-30). Şirketu ve Matbaatu el-Bâbî.
  • El-Münâvî, Z. M. A. (1356). Feyzu’l-kadîr şerhu’l-câmi‘u’s-sağîr. el-Mektebetu’t-Ticâriyye el-Kübrâ.
  • Er-Râzî, F. M. b. Ö. (1420). Mefâtîhu’l-ğayb (C. 1-32). Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî.
  • Er-Râğib el-İsfehânî, E.-K. el-H. b. M. (1412). El-Müfredât fî ğarîbi’l-Kur’ân. Dâru’l-Kalem.
  • Ertuğrul, R. (2017). Kur’ân’da helâk olan kavimlerde suç-ceza uyumu-1-. Baytburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(5), 165-185.
  • Eş-Şankıtî, M. b. M. (1995). Advâu’l-beyân fî izâhi’l-Kur’âni bi’l-Kur’ân. Dâru’l-Fikr.
  • Ez-Züheylî, V. b. M. (1422). Et-Tefsiru’l-vasît (Dımeşk, C. 1-3).
  • İbn Kesîr, İ. b. Ö. (1420). Tefsiru’l-Kur’âni’l-azîm (C. 1-8). Beyrut.
  • İbn Manzûr, M. b. M. b. A. (1414). Lisânu’l-arab (C. 1-15). Dâru’s-Sadr.
  • Kur’ân yolu meâli (H. Karaman, M. Çağrıcı, İ. K. Dönmez, & S. Gümüş, Çev.). (2014). Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Muhammed el-Hudayrî, b. A. b. A. (2008). Es-Sirâc fî beyâni ğarîbi’l-Kur’ân. Mektebetu’l-Melik Fehd el-Vataniyye.
  • Saylık, M. (2017). Kur’anda depremle helâk olan Kavimler. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(19).
  • Sıddık Hasan Hân, E.-T. M. (1992). Fethu’l-beyân fî mekâsıdi’l-Kur’ân (C. 1-15). el-Mektebetu’l-‘Asriyye.
Tarih Okulu Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-5298
  • Başlangıç: 2008
  • Yayıncı: Ahmet KARA
Sayıdaki Diğer Makaleler

Türkçe Öğretmen Adaylarının Merak ve Keşfetme Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Mete Yusuf USTABULUT

TÜRKÇE DERSİNDE KONUŞMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Başak KASA AYTEN, Bünyamin HATİPOĞLU

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA YER ALAN DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE FELSEFİ ESERLER: STOACILAR ÖRNEĞİ

Mustafa DOLMAZ, GENÇ OSMAN İLHAN

17. YÜZYILDA OSMANLI DEVLETİ’NDE MEYDANA GELEN SALGIN HASTALIKLAR, BUNLARIN NEDEN OLDUĞU TOPLUMSAL SARSINTILAR VE GÖÇLER

Osman KİMYA

ENGELLİ BİREYLERİN KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Salih TELLİOĞLU, Mahmut TEKİN

COVID-19 PANDEMİSİNİN SOSYOEKONOMİK VE PSİKOLOJİK GÖSTERGELERİ İLE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

RAMAZAN YİRCİ, Tuncay Yavuz ÖZDEMİR

MOTIF-ORIENTED CHARACTERISTICS OF THE TURKISH CARPETS ILLUSTRATED IN ENGLISH ARISTOCRATIC PORTRAYS OF RENAISSANCE AND EFFECTS OF THE CARPETS ON BRITISH CARPET PRODUCTION

Hülya KALYONCU

“MODEL PARTNERSHIP” BETWEEN TURKEY AND THE UNITED STATES REVISITED DURING THE SYRIAN CONFLICT, (2009-2016)

Devrim ÜMİT

KABUL VE KARARLILIK TERAPİSİ BAĞLAMINDA BİR BİBLİYOTERAPİ ÖRNEĞİ: SİMYACI ROMANI

Özgür DEMİRCİ SEYREK, Ercümend ERSANLI, ABDULLAH NURİ DİCLE

Rönesans Dönemi İngiliz Aristokrat Portrelerinde Betimlenen Türk Halılarının Motifsel Özellikleri ve Halılarin İngiliz Halı Üretimine Olan Etkileri

Hülya KALYONCU