1992 SONRASI TÜRKİYE’YE GÖÇEN AHISKA TÜRKLERİNİN GÖÇ, İSKÂN VE UYUM SORUNLARINA İLİŞKİN BİR ARAŞTIRMA, BURSA ÖRNEĞİ

Bu çalışmada 1992 sonrasında Türkiye’ye göç eden Ahıska Türklerinin göç, yerleşme ve uyum sorunları Bursa örneğinde araştırılmıştır. 1992 yılında Ahıska Türklerinin Türkiye’ye kabulü ve iskânına dair kanunun çıkması çeşitli ülkelerde sürgün yaşayan Ahıska Türklerinin Türkiye’ye göçünü teşvik etmiştir. Ahıska Türklerinin yaşadıkları ülkelerden göç etme nedenlerinin başında gelecek kaygısı gelmektedir. Göç edilecek yer olarak Türkiye’nin (Bursa) seçilmesinde ise, çocuklarının Türk kültüründe yetişme arzusu, Türkiye’ye duyulan yakınlık, akraba ilişkileri ve ekonomik nedenler etkili olmaktadır. Bursa’ya gelen Ahıska Türkleri içinde Azerbaycan ve Rusya’dan gelenler çoğunluktadır. Bunların yanı sıra Özbekistan, Kazakistan, Kırgızistan ve Gürcistan geldikleri diğer ülkelerdir. 1992 sonrasında Devlet tarafından Iğdır’a yerleştirilenler dışında, kendi imkânlarıyla göç edenlerin neredeyse tamamı Bursa, İstanbul, Ankara, Kocaeli, İzmir ve Antalya gibi büyük şehirlere göç etmişlerdir. Türkiye’ye (Bursa’ya) gelen Ahıska Türkleri başlangıçta uyum ve çeşitli ekonomik sorunlar yaşamakla birlikte kendilerine yakın hissettikleri Türkiye toplumuna hızla kaynaşmaktadırlar. Geldikleri ülkelere geri dönmeyi düşünmemektedirler

-

This is a research regarding the migration, settlement and integration into Turkey by the Ahıska Turks from 1992 arrivals. As on example we have did a study on the Ahıska Turks who migrated to Bursa. In 1992 a law was introduced in Turkey. Where Ahıska Turks living various countries that were exiled were allowed settlement in Turkey with this came on incentive for Ahıska Turks to migrate to Turkey. The biggest reason for them chooses Bursa in Turkey are bring up their children in the Turkish cultural way. Their closeness in Turkey, relatives and financial benefits majority of the Ahıska Turks that migrated to Bursa are from Russia and Azerbaijan, there are also migrants from Uzbekistan, Kazakhstan, Kirghizstan and Georgia. The migrants that were brought have through the government were placed in the city of Iğdır. But the majority of the migrants who come with their own resource settle in the major cities (Bursa, İstanbul, Ankara, Kocaeli, İzmir, Antalya). These migrants in the beginning had some settlements and financial issues but they integrated very quickly with the people of this city. And they aren’t contemplating going back to the countries they came from
Keywords:

-,

___

  • AGARA, İ. (2004). Ahıska Türkleri (Sürgününün 60. Yılı Anısına) İnsanlık Dramı. İzmir Ahıska Türkleri Kültür ve Dayanışma Derneği, İzmir: Karaca Matbaası Yayınları.
  • AYDINGÜN, A. (2002) Ahıska (Meskhetian) Turks: Source of Conflict in the Caucasus ? The Internetional Journal of Human Rights, Vol. 6 (2), pp. 49-64.
  • BAYRAKTAR, R. (1999) Ahıska, 21. Yüzyılda İnsanlık Dramı, İhlas Matbaacılık, İstanbul.
  • BAYRAMLI, S. (2004) Stalin Cehenneminde Ahıska Türkleri, Bursa. DEMİRAY, E. (2012) Anavatanlarından Sekiz Ülkeye Dağıtılmış Bir
  • Halk: Ahıska Türkleri, Turkish Studies, Volume 7/3, Summer 2012, pp. 877-885. KIRZIOĞLU, F. (1992) Yukarı Kür ve Çoruk Boylarında Kıpçaklar, Ankara. KIRZIOĞLU, F. (1998) Osmanlıların Kafkas Ellerini Fethi, Ankara. KOLUKIRIK, S. (2011) Sürgün, Toplumsal Hafıza ve Kültürel Göç:
  • ABD’deki Ahıska Türkleri Üzerine Bir Araştırma, Bilig, Güz 2011 / Sayı 59, s. 167-190. KÜTÜKÇÜ, M. A. (2005) Uluslararası Hukuk Çerçevesinde Ahıska Türklerinin Anavatanlarına Dönüş Sorunu, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 13, s. 271-284.
  • SEFEROV, R & AKIŞ, A. (2008) Sovyet Döneminden Günümüze Ahıska Türklerinin Yasadıkları Cografyaya Göçlerle Birlikte Genel Bir Bakış, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 24, Selçuk Üniversitesi, Konya, 393-411.
  • ZEYREK, Y. (2001), Ahıska Bölgesi ve Ahıska Türkleri, Pozitif Matbaacılık, Ankara. ZEYREK, Y.(2006), Ahıska Araştırmaları, Kozan Ofset Matbaacılık Ankara.