Flüt Repertuvarını Etkileyen Yunan Mitolojisi Karakterleri

Mitolojinin müzik ile sürekli bir ilişki içinde olduğu müzik tarihinin her döneminde kendini göstermiştir. Müzik tarihine ve çalışmalarına bakıldığında Yunan mitolojisinin müzikte ilk örnekleri operalarda görülmektedir. On yedinci yüzyıldan itibaren müzikte etkileri görülmeye başlanan mitolojinin örnekleri başta opera olmak üzere çalgı, bale, oda ve orkestra müziği türleri vasıtasıyla ortaya çıkmıştır. On dokuzuncu yüzyıldan itibaren çeşitli müzik akımlarının ürünleri olarak Yunan mitolojisiyle ilgili konular hızla birçok çalgı müziğinde ve mistik bir tona sahip olması bakımından flüt müziğinde kendine yer bulmuştur. Özellikle on dokuzuncu yüzyılda teknik değişim ve gelişime uğrayan flüt için yeni bir repertuvar arayışına gidilmesi bu konuları ilgi çekici hale getirmiştir. Bu bağlamda bestecilerin her şeyin metaya dönüştüğü bir ortamda hayal dünyalarını geliştiren mitolojik konulara ilgi duymaları ve bu mitolojik konuların flütün teknik gelişmeleri ve repertuvar arayışında bestecilere yol gösterici bir ilham niteliği taşıdığı görülmüştür. Bu çalışmada Yunan mitolojisinin müzikte etkileri görülmeye başlanan opera, sonrasında flüt müziğine ilham kaynağı olan Yunan mitolojisi karakterleri; Pan, Syrinx, Narkissos, Marsyas, Apollon, Linos, Euterpe ve Orpheus ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. On dokuzuncu yüzyılda flütün teknik gelişmelerinden sonra ortaya çıkan repertuvar arayışında önemli etkenler arasında yer alan Yunan mitolojisi karakterlerinin flüt müziğine yansıyan eserler genel tarama yöntemi ile araştırılmış olup; çalışma durum tespitine dayalı betimsel modelde gerçekleştirilmiştir

Greek Mythology Characters with an Influence on Flute Repertoire

___

  • Aktüze, İ. (2007). Müziği Okumak (2. Baskı). Cilt 4. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Attali, J. (2005). Gürültüden Müziğe Müziğin Ekonomi Politiği Üzerine. Gülüş Gülcügil Türkmen (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayladı, D. (2005). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Boyd, D. (1996). The Dramatic Aspects Of Thea Musgrave’s Narcissus For Solo Flute And Digitay Delay (1987), With Three Recitals Of Selected Works By Bach, Feld, Debussy, Persichetti, Berio, Varese, Mozart, Roussel, And Others. (Yayımlanmamış doktora tezi) The University of North Texas, Texas.
  • Colosimo, K. (2001). André Jolivet’s Chant de Linos the Paris Conservatory Morceaux de Concours. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). The University of Nevada, United States.
  • Demiralp, D. (2008). Sokrates Etiği ve Sanat. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 49(2), 237-243. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000000977
  • Fischer, E. (2010). Sanatın Gerekliliği (11. Baskı). Cevat Çapan (Çev.). İstanbul: Payel Yayınları
  • Gene Pritsker, (7 Nisan 2016). Erişim adresi: http://www.genepritsker.com/
  • Gezgin, İ. (2011). Prehistorik Dönemden Hristiyanlığa Kadar Sanatın Mitolojisi (2. Baskı). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Goethe, J. W. (2014). Aforizmalar. Gülru Bayraktar (Çev.). İstanbul: Maya Kitap.
  • Gündüz, J. (2008). André Jolivet’in Cınq Incantations’u Üzerine Bir Çalışma Kılavuzu Önerisi. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi /Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Grimal, P. (2012). Mitoloji Sözlüğü Yunan ve Roma. Sevgi Tamgüç (Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hamilton, E. (2011). Mitologya (19. Baskı). Ülkü Tamer (Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Harald Genzmer, (3 Nisan 2016). Erişim adresi: http://www.allmusic.com/composition/sonata-for-solo-pan-flute-mc0002640841
  • Hayes, K. D. (2011). The Life and Contributions of Charles Oliver Delaney with A Survey of His Compositional Style within His Solo Flute Works. (Yayımlanmamış doktora tezi). Florida State University, Florida.
  • İsababayeva Apaydın, A. (2013). Antik Yunan Felsefesinde Çalgıların Ethos’u. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 82-99. Url: http://www.itobiad.com/upload/File/makale/1372227432.pdf
  • Kosack, A. J. (2010). American Women Composers: Selected Published Works For Flute And Piano And For Unaccompanied Flute Composed Between 1930 And 2008. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Maryland, Maryland.
  • Marx, K., Engels, F. & Lenin, V. (1990). Sanat ve Edebiyat. Aziz Çalışlar (Çev.). Ankara: Ekim Yayınları.
  • Monsma, A. R. (2012). Hubris, Narcissism, and The flute: Bariller’s Le Martyre De Marsyas and Musgrave’s Narcissus. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). California State University, California.
  • Olgunlu, A. C. (2014). Mitos’tan Logos’a Mitlerin Çözümlemesi. İstanbul: Hükümdar Yayıncılık.
  • Price, K. J. (2008). Debussy’s Syrinx: Mystery, Myth, and a Manuscript. The Flutist Quarterly Fall.
  • Stanley, S. & Tyrrell, J. (1980). The New Grove Dictionary of Music and Musicians içinde (Cilt. 11, s. 257). Oxford University Press, United Kingdom.
  • Stucker, D. (2009). Two Solo De Concours For Flute: Dutilleux’s Sonatine And Jolivet’s Chant De Linos. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ball State University, Indiana.
  • The Norwegian Flute, (9 Nisan 2016). Erişim adresi: http://www.eclassical.com/shop/art77/BIS-CD-103_booklet_scan.pdf-0ec20d.pdf
  • Wilkinson, P. (2011). Kökenleri ve Anlamlarıyla Efsaneler & Mitler Binlerce Yıllık Görsel Bir Yolculuk (2. Baskı). Emel Lakşe (Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Withman, E. (1977). Analysis and Performance Critique of Debussy’s Flute Works. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Wisconsin, Madison.