TÜRK MODA FOTOĞRAFÇILIĞININ TARİHSEL GELİŞİMİ

Moda fotoğrafçılığı moda ile ilişkilendirilebilen en önemli alanlardan biridir. Moda olarak adlandırılabilecek her ürünün tanıtımında moda fotoğrafına düşen pay oldukça büyüktür. Moda fotoğrafçılığı bir moda ögesinin ya da bir giysinin özelliklerini vurgulayarak, değişik teknikler kullanılarak fotoğraflanmasıdır. Özellikle çok renkli olması diğer fotoğraf alanlarından ayrılan en karakteristik özelliğidir. Tanzimatla birlikte batıya koşut olarak gelişen giyim kültürü dünyadaki gelişimin aksine Türkiye’de ancak 80’lerle birlikte vücut bulmuştur. Batının yakından takip edilmesine rağmen moda fotoğrafı alanının oluşmamasının ardında farklı nedenler yatmaktadır. Türkiye’deki moda fotoğrafının tarihi incelendiğinde, stüdyo fotog rafc ılıg ının moda fotoğrafına öncülük ettiği görülmektedir. Son yıllarda önem kazanan moda fotoğrafçılığının Türkiye’de bir meslek dalı olarak ortaya çıkışı oldukça yenidir. Bu durumun en büyük etkenlerinden biri, sürekli değişen modanın artık bir tüketim nesnesi haline dönüşmesidir. Modanın sürekli değişim içerisinde olması, modayı vazgeçilmez kılmaktadır. Bu pazardaki en önemli araçlardan biri ise moda fotoğrafı olacaktır. Moda ve moda fotoğrafının gelişimi günümüzde artık ayrılmaz bir birlikteliğe dönüşmüştür. Bu bakımdan moda fotoğrafçılığının Türkiye’deki durumunun ortaya konulması son derece önemlidir. Bu çalışma ile moda fotoğraflarının ilk zamanlarda portre ve stüdyo fotoğrafçılığı gibi nitelendirildiği ilerleyen zaman içerisinde teknik, sanat ve yaratıcılık ile şekillendiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda bu çalışma ile moda fotoğrafçılığının tarihsel süreç içerisinde gelişimi, dünü ve bugünü ortaya konulmuş ve bazı öneriler geliştirilmiştir.

HISTORICAL DEVELOPMENT OF TURKISH FASHION PHOTOGRAPHY

Fashion photography is one of the most important areas that can be associated with fashion. Theshare of fashion photography is quite large in the promotion of every product that can be calledfashion. Fashion photography is the photographing of a fashion item or a garment using differenttechniques, emphasizing the characteristics. Being especially multicolored is the most characteristicfeature of fashion photography which distinguishes itself from other photographing areas.Western clothing culture developed simultaneously with Tanzimat period, unlike the world, hasfound its place in Turkey in 80's. Despite the close pursuit of the West, there are different reasonsbehind the absence of the fashion photography field. Considering the history of fashion photography inTurkey, it is observed that studio photography pioneered the fashion photography.The emergence of Turkey as a profession in fashion photography has gained importance in recentyears is quite new. One of the biggest factors in this situation is that ever-changing fashion is nowbecoming a consumption object. The constant change in fashion makes fashion indispensable. One ofthe most important tools in this market will be fashion photography. The development of fashion andfashion photography has now become an integral unity. To reveal the status of fashion photography inTurkey in this regard is extremely important. With this study, it was concluded that fashionphotographs were initially perceived as portrait and studio photography, and in further periods, theywere shaped with technique, art and creativity. In this context, this study revealed the historicaldevelopment, past and present of fashion photography, and some recommendations were brought up.

___

  • AK, Seyit Ali (2001), Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafı Early Republican Period Turkish Photograph, İstanbul: Remzi Bookstore.
  • ATASOY, Nurhan (1986), Kıyafetnamelerin Doğuşu ve Fenerci Mehmed Kıyafetnamesi Fenerci Mehmed Outfit, Osmanlı Kıyafetleri Fenerci Mehmed Albümü Ottoman Clothes Fenerci Mehmed Album. Koc Foundation.
  • BARTHES, Roland (2008), Moda Dizgesi-Seçme Parçalar Fashion String-Featured Parts, Cogito Dergisi Cogito Magazine, Trans: Sema Rifat. Number: 55: İstanbul: Yapı Kredi Publications.
  • BAUDRILLARD, Jean (2008), Simgesel Değiş Tokus ve Ölüm Symbolic Exchange and Death, Trans: Oğuz Adanır, İstanbul: Boğaziçi University Publications.
  • BENJAMIN, Walter (1993), Pasajlar Passages, Trans: Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Publications.
  • BERBER, Levent (2010), Günümüz Moda Fotoğrafçılığının Sı nematografı k Üretime Etkileri Influence of Today’s Fashion Photography to Cinematographic Work, İzmir: DEÜ, GSF, (PhD Thesis).
  • DAYI, Handan (2006), 1990 Sonrası Türk Moda Fotoğrafında Genel Eğilimler, General Trends in Turkish Fashion Photography after 1990, İzmir: DEÜ, GSF, (Master’s Thesis).
  • DUCROS, Françoise (1998), The Dream of Beauty Fashion and Fantasy, A New History of Photography, Ed. Michel Frizot, Könemann, Köln.
  • ELLIOTT, Smedley (2000), Escaping to Reality Fashion Photography in the 1990s, Fashion Cultures: Theories Explorations and Analysis, Trans: Ufuk Uysalog lu ed. Stella Bruzzi, Pamela Church Gibson, Routledge Taylor & Francis Group.
  • GARCIA, Jodi A. (2004), Fashion Photography and The Clothes Involved, (A Senior Thesis in General Studies), December.
  • HİMAM ER, F. Dilek (2009), ‚Modanın Yaratım Nesnesi Olarak Tasarı Bedenler‛, ‘Design As a Fashion Object of Fashion Bodies’, Yedi Journal, Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts Publications, Number 2: 17 July, https://dspace.deu.edu.tr/xmlui/handle/12345/902
  • KISMARIC, Susan, RESPINI, Eva (2004), Fashioning Fiction, Trans: Ufuk Uysalog lu, New York: The Museum of Modern Art.
  • KRUGER, Thomas (2001), Fashion Photography, Central University of Technology, Free State, March.
  • LEHNERT Gertrud (2002), A History of Fashion, in the 20th. Centrury, Ko neman.
  • ÖZENDES, Engin (1992), Tu rkiye'de Fotog raf Photo in Turkey, İstanbul: I letis im Publications.
  • ÖZENDES, Engin (1998), Abdullah Freres Osmanlı Sarayının Fotoğrafçıları Abdullah Freres Photographers of the Ottoman Palace, İstanbul: Yapı Kredi Publications.
  • STEELE, Valerie (1997), Fifty Years of Fashion New Look to Now, Yale U niversity.
  • VEBLEN, Thorstein (2005), Aylak Sınıfın Teorisi The Theory of Moony Class, Trans: Zeynep Gültekin, Cumhur Atay. İstanbul: Babil Publications.
  • WIT, Corali De (1998), Fashion Photography, Diversity is Essential to Happiness, Technikon Free State, November.
  • 1919 I nci Magazine, Burqa models, Number 1, February, the last page. Accessed June 15, 2018. http://osmanlicalisani.blogspot.com/2012/05/osmanlca-dergi.html
  • 1957 Hayat Magazine, February-March. Accessed July 18,2018. http://www.turknostalji.com/fotogaleri/hayat-dergisi-1957-no-25-bir-bahar-kreasyonu-30-13.html
  • 1958 Hayat Magazine, Number, 90–96. Accessed July 19,2018. http://www.turknostalji.com/fotogaleri/turk-mankenleri-pariste-44-32.html Yaşar Saraçoğlu 2019, https://yasarsaracoglu.com/