SİNEMA PERDESİNDE KIRILAN KARİZMA IŞIĞI: MAHATMA GANDİ

Medeniyet tarihi isimleri yüzyıllarca unutulmayan pek çok ulusal direnişliderine tanıklık etmiştir. Mahatma Gandi adıdünyada neredeyse hemen herkesçe bilinen, emperyalizme ve sömürgeciliğe direnişdendiğinde akla ilk gelen direnişliderlerinden biridir. Gandi’nin emperyalizme karşızaferle sonuçlanan eşsiz direnişini anlatan pek çok yazılıkültür ürünü bulunmaktadır. Görsel kültürün başat aktörü sayılan film sektöründe de 1992 yapımıGandi filmi, bu eşine az rastlanır direnişkarizmasınıbeyazperdeye beklenin aksine başarılıbir şekilde taşıyabilmiştir. Film lideri daha önceden tanımayan kitlelere tanıştırırken, tanıyanların da hayal dünyasına canlıbir misal olarak Gandi’yi ve ulusunun direnişhareketini yeniden sunmaktadır. Bu sunumdaki başarıda Ben Kingsley’in sıradışıoyunculuk performasının yanında filmin yapımında gerçekleştirilen üst düzey görselliğin rolü öne çıkmaktadır. Aday gösterildiği onbir oscarın dokuzunu kazanan film, film tekniğinin ve sinemalaştırma olgusunun tüm inceliklerini kullanarak Gandi karizmasınıaslıyla veya daha fazlasıyla görsel kültürde ifade etmiştir.

The history of civilization has witnessed many leaders of national resistance whose names have ever been echoed throughout centuries. Mahatma Gandhi, too, has been a name that almost every single person over the world has been familiar with, and the first name that comes to minds if resistance against imperialism and colonization are in concern. There are numerous works of written culture dealing with peerless resistance of Gandhi against imperialism that has resulted in victory. Parallely, in the film sector - mainly considered to be pioneering actor of visual culture too, the film Gandhi 1992 , has been able to transform and adapt this charisma of resistance onto the white screen, with an overwhelming success, in contrast to the estimations. While introducing the leader to the masses not acquainted with him so far, the film re-presents Gandhi and the resistance action of his nation - in the way of incarnation - to the world of imagination of the ones already familiar with him. Upon this prosperous presentation, the role of the high-level visualization realized throughout the film, too, stands out, in addition to Ben Kingsley’s extraordinary acting performance. Nominated eleven and awarded nine of the Oscars, the Gandhi film mirrors the Gandhi charisma as it is, and sometimes larger, within the notion of visual culture by means of functionalizing all the niceties of film technique and cinematizing phenomenon

___

  • Attenborough, Richard: (Yönetmen), Gandhi Filmi (3 CD),Columbia Pictures Industries Inc.,(Türkçe Dublaj) Pinema Palermo Filmcilik , 2001.
  • Easwaran, Eknath. (1997). Gandhi the Man: The Story of His Transformation. Berkely:Nilgiri Press.
  • Gandhi, Mahatmas. (2001). Bir Özyaşam Öyküsü. çev. Vedat Günyol. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Geetha, V. (ed). (2004). Soul Force: Gandhi’s Writing on Peace. Dublin: Tara Publishing.
  • Lloyd I.Rudolph and Susanne Hoeber Rudolph (ed). (2004). Postmodern Gandhi and Other Essays: Gandhi in the World and at Home. N.York: Oxford University Press.
  • McDaniel, Jay. (2005). Gandhi’s Hope: Learning From Other Religions as a Path to Peace. N.York: Orbis Books.
  • Monaco, James. (1981). How To Read a Film. (rvsd. ed.). N.York: Oxford University Press.
  • Özel, Mustafa. (1998). Liderlik Sanatı. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Payne, Robert. (1969). Death of Mahatma Gandhi. N.York: Konecy&Konecy.
  • Terchek, Ronald J. (1998) Gandhi: Struggling For Autonomy. Lanham: MD:Rowman&Littlefield.
  • Victor E. Taylor & C.E.Winquist (ed). (1998). Postmodernism-Critical Concepts, Vol I. London& N.York: Routledge Publications.
  • Westen, Drew. (1996). Psychology. N.York: John Wiley&Sons Inc. Çevrimiçi Kaynaklar
  • http://www.kimkimdir.gen.tr, 24 Şubat 2005.
  • http://www.caferilik.com/kitaplar, 28 Şubat 2005.
  • www.gandhi-manibhavan.org, 27 Temmuz 2005.
  • http://www.gandhi-manibhavan.org/essays/eleven_vows.htm, 17 Haziran 2005.
  • http://www.yenisafak.com.tr/arsiv/2002/mayis, 28 Şubat 2005.
  • www.syr.edu/~hjjankie/209 , 27 temmuz 2005.