ÖMER KAVUR’UN ZAMAN KAVRAMINA YAKLAŞIMININ HİKAYE AKIŞINA ETKİSİ: AKREBİN YOLCULUĞU

Sinemanın keşfinden bugüne dünyada hakim olan klasik anlatı yapı çerçevesinde çeşitlifilmler üretilmektedir. Ancak sinemanın zaman içinde gelişmesi ve çeşitli kuramcılartarafından farklı tanımlanması, onun klasik anlatı özelliğini kırarak farklı yapılardaüretilmesine imkan tanımıştır. Türkiye’de kendine özgü anlatım üslubuna sahipyönetmenlerden biri olan Ömer Kavur, bu anlayış çerçevesinde filmler üretmiştir.Genellikle yolculuk temasını kullandığı filmlerinde soyut kavramları metaforik ögelerkullanarak peliküle yansıtmıştır. Özellikle zaman kavramı üzerine inşa ettiği son dönemfilmleri sinema sanatının felsefi boyutunu ön plana çıkarmıştır. Bu çerçevede “AkrebinYolculuğu”, Kavur’un zaman kavramını sorguladığı ve bunu çağdaş anlatı kalıbı içindeinşa ettiği bir film olma özelliği kazanmaktadır. Bu çalışma, Kavur’un, son dönemfilmlerinden olan “Akrebin Yolculuğu” filmindeki zaman kavramı kullanımını öyküanalizi ile çözümlemeyi hedeflemektedir.

THE IMPACT ON NARRATIVE FLOW OF OMER KAVUR’S APPROACH TO TIME AS PART OF THE CONTEMPORARY NARRATIVE STRUCTURE: THE CLOCK TOWER

Movies are being produced as part of the classical narrative structure since the day, the cinema was discovered. However, the development of the cinema in the course of time and the different definitions by various theorists have allowed this to be produced in different structures by breaking its classical narrative structure. Omer Kavur, one of the directors who has his own style of expression in Turkey, has produced films on the basis of this approach. He has evoked abstract concepts by using metaphorical aspects in his movies that he usually treats the theme of travel. Especially, his latest films about the notion of time have accentuated the philosophical dimension of the art of filmmaking. In this context, one of his movies called “Akrebin Yolculuğu” questioning the notion of time has been produced by using the contemporary styles of narration. This study aims to analyze the use of time notion with narrative analysis in “Akrebin Yolculugu”, one of Kavur's last period films.

___

  • Akyürek F (2004) Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak, Kapital Medya Hizmetleri, İstanbul.
  • Bergson H (1986) Yaratıcı Tekamül, Milli Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Bordwell D (1979) The Art Cinema as a Mode of Film Practice, Film Criticism, Vol. 4, No. 1, Film Theory, 56-64.
  • Brecht B (1977) Sinema Yazıları ve Brecht, Sinema, Sanat İlişkileri Üstüne Yazılar, Bertan Onaran ve Yurdanur Salman (çev), Görsel Yayıncılık, İstanbul.
  • Büker S (2012) Sinemada Anlam Yaratma, Hayalperest Yayınları, İstanbul.
  • Cameron A (2008) Modular Narratives in Contemporary Cinema, Palgrave Macmillan, NewYork.
  • Çomak N A (1997) Gizli Yüz’ün İzinde Akrebin Yolculuğu, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 4, 79-96.
  • Darçın H (2016) Sinemada Gerçeklik Algısı ve Tasavvuf İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Deleuze G (1991) Bergsonism, Zone Books, New York.
  • Erdoğan İ (2012) Pozitivist Metodoloji ve Ötesi: Araştırma Tasarımları Niteliksel ve İstatiksel Yöntemler, Pozitif Matbaacılık, Ankara.
  • Esen H (2009) Ömer Kavur Sinemasında Edebiyat Uygulamaları, Yeni İnsan Yeni Sinema, Sayı 24, NKHM Sinema Topluluğu Yayını, İstanbul.
  • Esen Ş K (2002) Sinemamızda Bir Auteur: Ömer Kavur, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Ibanez A M (2010) Evaluation criteria and film narrative: A frame to teaching relevance in audio description, Perspectives: Studies in Translatology, Vol. 18, No. 3, 143-153.
  • Karadaş N (2015) Zaman Kavramına Kuramsal Yaklaşımlar ve İnternet’te Şimdiki Zaman Olgusu, Folklor/Edebiyat Dergisi, Sayı 83, Cilt 21, 325-341.
  • Marievskaya N E (2015), Time in Cinema, Russian Studies in Philosophy, Vol. 53, No. 1, 37–53.
  • Odacı S (2009) Ulysses ve Tutunamayanlar’da Bilinç Akışı Tekniği, International Periodical Fort he Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Vol. 4, 605-684.
  • Ong W J (2012) Sözlü ve Yazılı Kültür, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Poell T (2004) Movement and Time in Cinema, J. Bloois, F.W. Korsten and S. Houppermans (eds), Discernements: Deleuzian Aesthetics, Rodopi Publications, Amsterdam 1-21.
  • Riessman C K (2001) Analysis of Personal Narratives, J.F. Gubrium and J.A. Holstein (eds), Sage Publications, California.
  • Riessman C K (1993) Narrative Analysis, A Sage Publications, London.
  • Rosen M (1989) An Interview with Omer Kavur: Constructing a Cinema of the City, Middle East Report, No. 160, Turkey in the Age of Glasnost, 19-21.
  • Sofuoğlu H (2004) Bergson ve Sinema, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt 3, Sayı 3, 66-74.
  • Sözen M (2008) Anlatı Mesafesi-Anlatı Perspektifi Kavramları, Sinematografik Anlatı ve Örnek Çözümlemeler, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 8, 123- 145.
  • Tarkovski A (2008) Mühürlenmiş Zaman , Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Ünal Y (2015) Dram Sanatı ve Sinema, Hayalperest Yayınları, İstanbul.
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi