ÇOCUK YILDIZ FİLMLERİ İLE CANIM KARDEŞİM FİLMİNİN ANLATI VE KARAKTER ÖZELLİKLERİ BAĞLAMINDA KARŞILAŞTIRILMASI

Türk Sineması günümüze kadar tarihsel olarak çeşitli dönemlerden geçerek değişim vegelişim gösterir. Bu değişim ve gelişimlerde ana unsurlardan biri de dış kaynaklı yapımlarve uyarlamalardır. Özellikle Hollywood bütün dünya gibi Türk Sineması’nı derindenetkiler. Hollywood’un ilk yıllarında hakim olan yapı yıldız oyuncu/star sistemidir.TürkSinema tarihi incelendiğinde özellikle Yeşilçam dönemi olarak adlandırılan 1960-1975yılları arasında yıldız oyuncu/star sisteminin baskın olduğu ortaya çıkmaktadır. Bununlabirlikte “çocuk yıldız” oyuncular da Yeşilçam döneminde seyirciden ilgi görmüştür. Diğeryandan Ertem Eğilmez’in Canım Kardeşim (1973) filmi çekildiği dönemde gişedebaşarısız olsa da yıllar içinde Türk Sineması’nda önemli bir yer edinmiş ve film “çocukyıldızlı” filmler kategorisinde değerlendirilmiştir. Çalışmada 1960-1975 yılları arasındaTürk Sineması’nda önemli bir olgu olarak yer alan “çocuk yıldızlı filmler” ile Eğilmez’inCanım Kardeşim filmi karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Araştırmada niteliksel filmanalizi yönteminden yararlanılmıştır. Bu bağlamda çocuk yıldızlı filmlerin ayrı ayrı anlatılarındave karakter özelliklerinde tekrar eden olgular belirlenmiş daha sonra da butekrar eden olguların Canım Kardeşim filminde olup olmadığı ortaya konmuştur. Sonuçolarak çocuk yıldız filmleri ile Canım Kardeşim filmi arasında anlatı ve karakter özellikleribakımından farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

COMPARISON OF CHILD STAR MOVIES AND CANIM KARDESIM IN TERMS OF THE FEATURES OF NARRATIVE AND CHARACTER

Turkish cinema has historically changed and developed through various eras. One of the main factors in these changes and developments are foreign productions and adaptations. Particularly, Turkish cinema has been deeply influenced by Hollywood film industry like the entire world. In the early years of Hollywood, the dominant structure is the star/star system.When the history of Turkish cinema is analyzed, it is seen that star actor/star system is dominant between the years 1960 and 1975 which is called Yeşilçam era. Furthermore, the "child stars" are attracted to the audience during Yeşilçam era. Although Ertem Egilmez's "Canim Kardesim (1973)” fails, it has become a remarkable movie in Turkish cinema over the years and has been evaluated in the category of "child star" movies.In this study, "child star movies", which is a significant case in Turkish

___

  • Abisel N (1994) Türk Sineması Üzerine Yazılar, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Adanır O (2012) Sinemada Anlam ve Anlatım, Say yayınları, İstanbul.
  • Adanır O (1985) Türk Sinemasının Anlatım Sorunları II, Video Sinema Derg, 14, 86-91.
  • Akbulut H (2008) Kadına Melodram Yakışır-Türk Melodram Sinemasında Kadın İmgeleri, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Arslan S (2005) Melodram, Leyla ile Mecnun Yayıncılık, İstanbul.
  • Ayça E ve Coş N (1974) Röportaj: Ertem Eğilmez, Yedinci Sanat Derg, 12, 16-34.
  • Ayça E (2016) Şu Sinema Dedikleri-Sinema Yazıları Elli Yıllık Birikim, Artshop, İstanbul.
  • Aytekin H ve Eroğlu İ (2010) Ertem Eğilmez’in Sinema Perdesini Senaryo Penceresinden Aralamak, C Pekman (der), Filim Bir Adam-Ertem Eğilmez, Agora Kitaplığı, İstanbul, 67-117.
  • Barron J (1984) Jackie Coogan Child Star Of Films Dies at 69, www.nytimes.com/1984/03/02/obituaries/jackie-coogan-child-star-of-films-diesat-69.html, erişim tarihi:11.01.2018.
  • Bean J M (2011) Introduction: Stardom in the 1910s, M J Bean (edt), Flickers of Desire Movie Stars of the 1910s, Rutgers University Press, New Jersey and London, 1-22.
  • Coşkun E (2009) Türk Sinemasında Akım Araştırması, Phoenix Yayınları, Ankara.
  • Çakır M (2013) Medya ve Sanat, Parşömen Yayınları, İstanbul.
  • Dikiciler O (2002) Arzu Film Ekolü, Antalya Kültür Sanat Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Dorsay A, Coş N ve Ayça E (1973) Röportaj: Bülent Oran, Yedinci Sanat Derg,3, 15-27.
  • Dorsay A (1989) Sinemamızın Umut Yılları 1970-80 Arası Türk Sinemasına Bakışlar, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Dorsay A (2014) 100 Yılın Türk Filmi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Dyer R (1998) Stars, The British Film Institute Publishing, London.
  • Dyer R (2004) Heavenly Bodies- Film Stars and Society, Routledge Taylor and Francis Group, London and New York.
  • Eckert J (1991) Shirley Temple and The House of Rockefeller, C Gledhill (eds), Stardom Industry of Desire, Routledge Taylor and Francis Group, London and New York, 62-77.
  • Eğrik E B (2010) Umut Fakirin Ekmeği: Ertem Eğilmez Filmlerinde İktidar, Sınıf Ve Statü, C Pekman (der), Filim Bir Adam-Ertem Eğilmez, Agora Kitaplığı, İstanbul, 233-269.
  • Engin İ (1965) Türk Sinemasında Konu, Sinema 65 Derg, 1, 4-6.
  • Erdoğan N (2001) Üç Seyirci: Popüler Eğlence Biçimlerinin Alımlanması Üzerine Notlar, D Derman (haz.), Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler-2, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 201-219.
  • Evren B (1989) Çocuk Kahramanlı Filmler Furyası, Beyazperde Derg Türk Sineması 75. Yılında Eki, 1,11-12.
  • Güçhan G (1992) Toplumsal Değişme ve Türk Sineması, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Gürmen P T (2007) Bir Halk Sinemacısı-Osman Fahri Seden, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Herzog C C and Gaines J M (1991) Puffed Sleeves Before Tea-time: Joan Crawford, Adrian and women audiences, C Gledhill (eds), Stardom Industry of Desire, Routledge Taylor and Francis Group, London and New York, 77-96.
  • http://arsiv.tsa.org.tr/uploads/documents/aysecik_ve_otesi_5585/sinema_60_8_22 _23.pdf, erişim tarihi:05.01.2018.
  • http://media.sinematurk.com/film/6/14/7f9fb1d04dbb/3459_1.jpg, erişim tarihi: 13.01.2018
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn &kelimesec=213721, erişim tarihi:03.01.2018.
  • Ilgaz A ve Pekman C (2010) Ertem Eğilmez Sinemasında Teknik Meseleler, C Pekman (der), Filim Bir Adam-Ertem Eğilmez, Agora Kitaplığı, İstanbul, 117-139.
  • Kalkan F (1988) Türk Sineması Toplumbilimi, Ajans Tümer Yayınları, İzmir.
  • Kara M (2017) Benim Sinemacılarım, Etki Yayınları, İzmir.
  • Kıraç R (2008) Film İcabı-Türkiye Sinemasına İdeolojik Bir Bakış, De Ki Basım Yayım, Ankara.
  • Kırel S (2005) Yeşilçam Öykü Sineması, Babil Yayıncılık, İstanbul.
  • Kırel S (2010) Biz Bir Aileyiz: Popüler Sinema Ve Yeşilçam Bağlamında Ertem Eğilmez ve Arzu Film, C Pekman (der), Filim Bir Adam-Ertem Eğilmez, Agora Kitaplığı, İstanbul,208-233.
  • McDonald P (2000) The Star System- Hollywood’s Production of Popular Identities, Wallflower, London.
  • Mutlu D K (2010) Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, its Stars, and their Audiences, Middle Eastern Studies, 46:3, 417-431.
  • Nutku Ö (2001) Dram Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • O'Connor J (2008) The Cultural Significance of the Child Star, Routledge Taylor and Francis Group, London and New York.
  • Onaran A Ş (1995) Türk Sineması II. Cilt, Kitle Yayınları, İstanbul.
  • Özgüç A (1988) Türk Sinemasında On Kadın, Broy Yayınları, İstanbul.
  • Özgüç A (1990) Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Özgüç A (2003) Cahide: Peçete Kağıtlarındaki Anılar, Uçan Süpürge, Ankara.
  • Özgüç A (2013) Türk Sinemasının Marjinalleri ve Orjinalleri, Horizon İnternational Yayınları, İstanbul.
  • Özön N (1995) Karagözden Sinemaya - Türk Sineması ve Sorunları 1. Cilt, Kitle Yayınları, Ankara.
  • Pekman C (2010) Filim Bir Adam-Ertem Eğilmez, C Pekman (der), Filim Bir Adam-Ertem Eğilmez, Agora Kitaplığı, İstanbul, 1-67.
  • Pembecioğlu N (2006) Türk ve Dünya Sinemasında Çocuk İmgesi, Ebabil Yayıncılık, Ankara.
  • Sezer S (2016) Canım Kardeşim- Kahraman, B Acar (haz), Türk Sinemasında 100 Unutulmaz Karakter, Edebi Şeyler, İstanbul, 161-167.
  • Scognamillo G (1988) Türk Sinema Tarihi İkinci Cilt 1960-1986, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Scognamillo G (1989) İçtenlikle Küfrederdi, Beyazperde Derg, Beyazperde Yönetmenler Dizisi: Ertem Eğilmez Eki ,1, 6-7.
  • Scognamillo G (2009) 1960’lı Yıllar: Yeşilçam Sinemasının Altın Yılları, Z Dadak ve B Göl (haz.), 60’ların Türk Sineması, 13-22.
  • Scognamillo G (2010) Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Scognamillo G (2011) Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam, Küre Yayınları, İstanbul.
  • Sivas A ve Hepkon Z (2011) Röportaj: Yavuz Turgul, Yavuz Turgul Sinemasını Keşfetmek, Kırmızı Kedi Yayınevi, 208-236.
  • Taranç R (1995) Sinemada Oyuncu ve Toplumsal Dinamiği, N Güz, S Gündeş ve S Demir (haz), 100. Yılında Bir Sinema Klasiği, İstanbul Üniversitesi Basımevi, 138-148.
  • Teksoy R (2012) Rekin Teksoy’un Ansiklopedik Sinema Terimleri Sözlüğü, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Tunalı D (2006) Batıdan Doğuya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram, Aşina Kitaplar, Ankara.
  • Türk İ (2004) Senaryo Bülent Oran, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Ulusay N (1999) Türk Sinemasında Çocuk, Cumhuriyet Ve Çocuk II. Ulusal Çocuk Kültürü Kong, 4-6 Kasım 1998, Ankara.
  • Ün M (2009) Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Yılmaz H (2016) Sinema Sadece Sinema Değildir, Sokak Kitapları Yayınları, İstanbul.
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi