YEŞİM USTAOĞLU SİNEMASINDA KADIN KARAKTERLERİN ÖZGÜRLÜK ARAYIŞLARI

Yeşim Ustaoğlu bağımsız auteur yönetmen olarak ilk filmlerinden itibaren ‘öteki’ ve‘kimlik’ konularını kendisine tema edinmiş, toplumun farklı bölgelerinden, farklı etnik vekültürel gruplardan gelen, farklı statü ve eğitsel koşullara sahip kadınların sorunlarınısinemaya taşımıştır. Çalışma Yeşim Ustaoğlu’nun Pandora’nın Kutusu, Araf veTereddüt filmleri ile sınırlı tutulmuştur. Her üç film de taşra, kent karşıtlığı, birey, kadınolmak, geleneksel yaşam ve hayalleri arasına sıkışmış kadınların varoluş sancıları,beklentileri, özgürlük arayışları üzerinden ilerler. Filmlerin ortak noktası kadınlardır vekadınların birbirlerine paralel yaşamları, sorunları, mücadeleleri önem taşır. Buçalışmada Pandora’nın Kutusu, Araf ve Tereddüt filmlerinin feminist kuram temelindetartışılması hedeflenmektedir.

WOMEN CHARACTERS' SEEKING FOR FREEDOM IN YEŞİM USTAOĞLU’S CINEMA

Yeşim Ustaoğlu as an auteur director, themed "other" and "identity" subjects from her first films and brought the problems of women with different status and different educational conditions coming from different ethnic and cultural groups from different regions of the society to the cinema. This study is limited with Yeşim Ustaoğlu's The Box of Pandora, Purgatory and Hesitation films. All three films go through the contradiction of rural and city, being an individual and woman, existential pain of women stuck between their life and dreams, their expectations and seeking for freedom. Common point of the films are women and their parallel lives, problems and struggles also matter in the films. Therefore this study aims to discuss "The Box of Pandora", "Purgatory" and "Hesitation" in the base of Feminist Theory.

___

  • Adanır O (2003) Sinemada Anlam ve Anlatım, Alfa, İstanbul.
  • Agacinski S (1998) Cinsiyetler Siyaseti, İsmail Yerguz (çev), Dost, Ankara.
  • Arnheim R (2002) Sanat Olarak Sinema, Rabia Ünal (çev), Öteki, Ankara.
  • Aslan M M (2010) Yeşim Ustaoğlu: Su, Ölüm ve Yolculuk, Agora, İstanbul.
  • Beauvoir S De (1993) Kadın “İkinci Cins”, Bertan Onaran (çev), Payel, İstanbul.
  • Butler J (2014) Cinsiyet Belası, Başak Ertür (çev) Metis, İstanbul.
  • Connell R W (2016) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, Cem Soydemir (çev), Ayrıntı, İstanbul.
  • Davis A (1994) Kadınlar, Irk ve Sınıf, İnci Çeliker (çev), Sosyalist Yayınları, İstanbul.
  • Demir Z (1997) Modern ve Postmodern Feminizm, İz, İstanbul.
  • Direk Z (2014) Judith Butler: Toplumsal Cinsiyet ve Bedenin Maddeleşmesi, Cinsiyetli Olmak, Zeynep Direk (der), Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar, Cogito, 156, Yapı Kredi, İstanbul, 67-84.
  • Donovan J (2007) Feminist Teori, Aksu Bora (çev) Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, İletişim, İstanbul.
  • Durudoğan H (2014) Unes Femmes: Kristeva-Psikanaliz ve Kadın, Cinsiyetli Olmak, Zeynep Direk (der), Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar, Cogito, 156. Yapı Kredi, İstanbul, 51-66.
  • Firestone S (1993) Cinselliğin Diyalektiği, Yurdanur Salman (çev), Payel, İstanbul.
  • Goldman E (1988) Kadının Kurtuluşunun Trajedisi, Defter, Meltem Ahıska (çev), Sayı: 4, (Nisan-Mayıs),128-134.
  • Irigaray L (2006) Ben Sen Biz, Sabri Büyükdüvenci ve Nilgün Tutal (çev), İmge, Ankara.
  • İmançer D, Gürses İ ve Güreş E (2010) Türk Sinemasında Kadın Yönetmenler Açısından Kadın Temsili: Yeşim Ustaoğlu ve “Pandora’nın Kutusu” Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi Dergisi. Sayı:13, 181-210.
  • Mulvey L (1993) Görsel Haz ve Anlatı Sineması, Nilgün Ağabeysel (çev), 25, Kare, Sayı:3 (Ocak-Şubat),18-24.
  • Mulvey L (2000) Yurttaş Kane, Arzu Taşçıoğlu ve Deniz Vural (çev), Om, İstanbul.
  • Karagülle S (23.10.2016). Tereddüt: Bir Kadın Filminden Fazlası, https://film hafizasi.com/53-uluslararasi-antalya-film-festivali-izlenimleri-tereddut-bir-kadinfilminden-fazlasi/ E.T.:23.12.2017.
  • Öztürk S R (2000) Sinemada Kadın Olmak, Alan, İstanbul.
  • Öztürk S R (2011) Türkiye Sinema Literatüründen Kadınlara Bakmak, Serpil Sancar (ed), Birkaç Arpa Boyu. 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar, İkinci Cilt No:16, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul:679-699.
  • Ryan M ve Lenos M (2012) Film Çözümlemesine Giriş, Emrah Suat Onat (çev), DeKi, Ankara.
  • Ryan M ve Kellner D (2010) Politik Kamera, Elif Özsayar (çev), Ayrıntı, İstanbul.
  • Sancar S (2011) Erkeklik: İmkânsız İktidar, Metis, İstanbul.
  • Scott J W (2007) Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, A.T. Kılıç (çev), Agora, İstanbul.
  • Smelik A (2008) Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ve Ayna Çatladı, Deniz Koç (çev), Agora, İstanbul.
  • Uçar İlbuğa E (2010) Küreselleşme ve Değişen/Dönüşen Kültürel Değerler Bağlamında Türk Sinemasında ‘Aile’, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 105-131.
  • Ustaoğlu (31.01.2013) “Yeşim Ustaoğlu: Ölü Zamanlar ve Araf” Altyazı Dergisi, Söyleşi: Fırat Yücel, http://www.altyazi.net/soylesiler/yesim-ustaoglu-olu-zaman lar-ve-araf/
  • Woolf Virginia (2012) Kendine Ait Bir Oda, Suğra Öncü (çev), İletişim, İstanbul.
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi