Bir üçlemeyi, 'modern- geleneksel ve kadın- erkek' karşıtlığında yeniden okumak: Gelin, düğün, diyet

Lütfi Akad’ın yönettiği “Gelin” (1973), “Düğün” (1974) ve “Diyet” (1974) filmleri, göç konusunu inceleyen bir üçlemedir. Üçleme aynı zamanda göç sorununun beraberinde getirdiği moderngeleneksel karşıtlığı açısından da önemli göstergeleri barındırmaktadır. Geleneksel toplumsal yapıda kadın ve erkeğin birbirine karşıt konumları modernlik ve geleneksellik karşıtlığında da paralel bir şekilde gitmektedir. Üçlemede, filmlerin baş kadın karakterleri göç ettikleri büyük şehirde geçerli olan modern hayatın çeşitli kural ve kurumlarını rasyonel düşüncenin bir gereği olarak hayata geçirip modernizm ile birlikte modern düşünceyi temsil ederken; erkek karakterler bu kurumlara karşı çıkarak, bu kurumların karşısına koydukları düşünce yapıları ile geleneksel düşünceyi temsil etmektedirler.

Rereading a triology in apposition of 'modern-traditional and women-men' the bride, the wedding, the blood money

“Gelin” (The Bride) (1973), “Düğün” (The Wedding) (1974) and “Diyet” (The Blood Money) (1974) directed by Lütfü Akad is a triology analysing the immigration issue. The triology also includes important indicators in terms of the modern-traditional opposition which comes along with the immigration problem. The opposing position of woman and man in a traditional social structure goes parallely with the opposition of modernity and traditionalism. The leading woman characters of the triology rationally comply with the modern rules and institutions of the cities they moved in and representing the modern thought along with modernity, where as the male characters represent the traditional thought by opposing these instutions and their thougths against these instutions.

___

  • Akad L (2004) Işıkla Karanlık Arasında, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Algan N (2005) Türkiye’nin Görsel Belleğinde Bir Öncü ve Bir Usta: Lütfi Akad, Ayla Kanbur (yayına haz), Sadeliğin Derinliğinde Bir Usta: Lütfi Akad, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Arat Y (1998) Türkiye’de Modernleşme Projesi ve Kadınlar, Sibel Bozdoğan ve Reşat Kasaba (ed), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Aslan S ve Yılmaz A (2001) Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Postmodernizm. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (2), 93-108.
  • Büker S (2000) Fahişeler Sürgünde: Yatık Emine ile İpekçe. İletişim, Bahar, 2000/5.
  • Erman T (1998) Becoming Urban or Remainin Rural: The Views of Turkish Rural to Urban Migrants on the Integration Question, International Journal of Middle East Studies, 30 (4).
  • Güçhan G (1992) Toplumsal Değişme ve Türk Sineması, İmge Yayınevi, Ankara.
  • Göle N (1991) Modern Mahrem. Medeniyet ve Örtünme, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Göle N (1998) Modernleşme Bağlamında İslami Kimlik Arayışı. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Sibel Bozdoğan ve Reşat Kasaba (ed), Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Kanbur A (2007) Gelin The Bride. The Cinema of North Africa and The Middle East, Edited by: Gönül Dönmez-Colin, Wallflower Press, London.
  • Kandiyoti D (1997) Cariyeler Bacılar Yurttaşlar. Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, Metin Kadın Araştırmaları, İstanbul.
  • Kandiyoti D (1998) Modernin Cinsiyeti: Türk Modernleşmesi Araştırmalarında Eksik Boyutlar, Sibel Bozdoğan ve Reşat Kasaba (ed), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Kandiyoti D (1977) Sex Roles and Social Change: A Comperative Appraisal of Turkey’s Women, 3:1 (Autumn) University of Chicago Press.
  • Kıran, Z ve Kıran Eziler, A (2000) Yazınsal Okuma Süreçleri. Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Starr J (1989) The Role of Turkish Secular Law in Changing the Lives of Rural Muslim Women, 1950-1970, Law and Society Review. 23 (3)
  • Şen, Seyit Mehmet, Modernizm Karşısında İslam, http://www.enfal.de/dus18.htm
  • Özbay F (1995) Kadınların Ev İçi ve Ev Dışı Uğraşlarındaki Değişme. Şirin Tekeli (ed.). 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Unat N A (1977) Implications of Migration on Emancipation and Pseudo-Emancipation of Turkish Women, International Migration Review, 11 (1).
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi