CÂMÎ’NİN ‘LEYLÂ’SI VE NİZÂMÎ’NİN ‘LEYLÂ’SI

Leylâ ve Mecnûn hikayesi, bütün gerçek âşıkların sembolik ifadesidir. Bütün bu hikâyelerde, -bazı rivayet farklılıklarına rağmen- dünyevi aşktan murad alamamak ve aşk derdiyle ölmek ortaktır. Bu eski efsanevi öyküyü Nizâmî Farsça manzum yazmış ve ondan sonra Nizâmî’yi taklid ederek çok sayıda yazar ve şair manzum ve mensur olarak aktarmışlardır. Bunların en meşhuru Nizâmî’den üç yüz yıl sonra yazılan Abdurrahman Câmî’nin eseridir. Bu makalede, Leylâ ve Mecnûn öyküsündeki kişilikler tanıtılmış, daha sonra bu iki değerli şairin –Nizâmî ve Câmî- bu öykü ve öyküdeki kişilikler hakkındaki farklı bakış açıları incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Leylâ, Mecnûn, aşk, Câmî, Nizâmî

-

The story of Layla and Majnun is the symbolic story of all true lovers. All of these stories, despite their differences, narrate the suffering from worldly love and dying because of love. This old legendary story was written firstly by Nizami in Persian and then carried out to the verse and prose simulating of Nizami by many persons. The most famous work of these is Abdurrahman Jami’s work that was written three hundred years later after Nizami wrote it.This article introduced different personalities in story of Layla and Majnun and focused on two precious poets’ (Nizami and Jami) perspectives to story of Layla and Majnun and its personalities.

___

  • Câmî, Nûreddîn b. Abdurrahmân. 1313. Leylî vu Mecnûn. haz. Vâhid-i Destgirdî. Tahran.
  • 1972. Leylî vu Mecnûn. haz. A’lâhân Efsahzâd. Moskova.
  • 1337. Mesnevî-i Heft Evreng. haz. Murtazâ Muderris-i Gîlânî. Tahran.
  • 1337. Nefehâtü’l-üns min Hazerâti’l-kuds. haz. Mehdî Tevhidîpûr. Tahran.
  • Hikmet, Ali Asgar. 1320. Romeo ve Juliet-i Shakspeare, Mukâyese bâ Leylî vu Mecnûn-i Nizâmî. Tahran.
  • Hikmet, Ali Asgar. 1320. Câmî. Tahran.
  • Recâyî, Ahmed Alî. 1349. Hulâsa-i Şerh-i Ta’arruf. Tahran.
  • Settârî, Celâl. 1366. Hâlât-i Işk-i Mecnûn. Tahran.
  • Alizâde, Mubâriz. 1360. Târîh-i Edebiyyât-i Azerbaycan. çev. H. M. Sadîk. Tahran.
  • Alizâde, Mubâriz. 1360. Zindegî ve Endîşe-i Nizâmî. çev. H. M. Sadîk. Tahran.
  • Masiniyon, Luis. 1362. Mesâib-i Hallâc. çev. Ziyâuddîn Seccâdî. Tahran.
  • Mahcûb, Muhammed Ca’fer. 1342. “Leylî vu Mecnûn-i Nizâmî ve Mecnûn u Leylî-i Emîr Husrev-i Dihlevî”, Mecelle-i Sohen. sayı 7.
  • Muderris, Mirzâ Muhammed Alî. 1325. Reyhânetü’l-edeb. Tahran.
  • Nâtel Hânlerî, Pervîz. 1363. “Dâstân-i Pedîd Âmeden-i Yek Dâstân”, Mecelle-i Sohen. sayı 3.
Şarkiyat Mecmuası-Cover
  • ISSN: 1307-5020
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1956
  • Yayıncı: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Şarkiyat Araştırma Merkezi
Sayıdaki Diğer Makaleler

ABDULVAHHÂB EL-BEYYÂTÎ VE NAZIM HİKMET İLE İLGİLİ ŞİİRLERİ

Salih TUR

Mekke’nin Siyasal Yapısının Oluşum Sürecinde Kusay b. Kilâb / Qusay b. Kilab in the Process of Political Structure Formation in Mecca

Cahit KÜLEKÇİ

CÂMÎ’NİN ‘LEYLÂ’SI VE NİZÂMÎ’NİN ‘LEYLÂ’SI

Kadir TURGUT, Mehdî ‘Alâî-i Huseynî

Edirne Müftüsü Mehmed Fevzi Efendi’nin (1826-1900) “Miftâhu’l-merâm fî tâ‘rîfi ahvâli’l-kelimeti ve’l-kelâm” Adlı İzhâr Şerhinin Değerlendirilmesi / The Mufti of Edirne Mehmed Fevzi Effendi (1826-1900) and Analysis of His Sarh of Izhar Titled “Miftâhu..”

Mustafa DÖNMEZ

الجملة الفعلية العربيّة / The Arabic Sentence / Arapça’da Fiil Cümlesi

Lakhdar LASSAL

ŞARKİYAT MECMUASI SAYI/NUMBER XXIV

Şarkiyat MECMUASI

Mîhâîl Nu‘ayme’nin “Mirdad’ın Kitabı” Eserinde İslam ve Hristiyanlık / Islam and Christianity in “The book of Mirdad” by Mîkhâîl Nu‘ayma

Besire EZIZELIYEVA

قاعدة الاتّحاد عند النّقاد والبلاغيّين القدامى والمحدثين / Union Principle According to Ancient and Modern Critics and Rhetoricians / Klasik ve Modern Eleştirmenlere ve Belâgat Âlimlerine Göre “Birlik Kuralı”

Hachemaoui FATIHA

Çeviri Eleştiriciliğine Uygulamalı Bir Örnek Olarak Eş-Şâmî’nin “Sübülü’l-hüdâ ve’r-reşâd fî sîreti hayri’l-ʻibâd” Adlı Eserinin Türkçe Çevirisinin Eleştirisi /An Applied Critique Approach to Translation Criticism Due to Shâmî’s "Subulu'l-hudâ.."

İbrahim BARCA

HOCA NEŞ’ET’İN BİR BEYTİNİN ŞERHİNE DAİR

Ekrem BEKTAŞ