POSTMODERN DÖNEMDE VENÜS'ÜN SANAT OBJESİ OLARAK KULLANIMI

Sanat tarihine göz attığımızda aşk ve güzellik tanrıçası Venüs'ün toplum sınırlarını zorlamak ve kadın çıplaklığını kabul ettirmek açısından önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Venüs ilk kez Antik dönemin konusu olarak ortaya çıkmış, sonrasında ise kadın çıplaklığı ile ilgili her türlü eşiğin aşılmasında öncülük eden bir mitolojik karakter olarak sanat tarihinde varlığını sürdürmeye devam etmiştir. Postmodern dönemde Venüs yorumlamalarının tarihteki örneklerinden farklı olarak bazı sorgulamaları beraberinde getirdiği ve döneme uygun olarak sanatçının bireysel arayışına da katkıda bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu çalışma kapsamında, üzerine yeni anlamlar yüklenmeye başlanan Venüs'ün sanat objesi olarak postmodern dönemde sanatçılar tarafından ele alınış biçimi irdenmiştir.

USE OF VENUS AS AN ART OBJECT IN THE POSTMODERN ERA

When looked at the history of art, it is observed that Venus the goddess of love and beauty, 1has an important role in pushing the boundaries of society, and imposing female nakedness. Venus first emerged as a subject during the period of Antiquity. Afterwards, she continued to exist in history of art as a leading mythological character by exceeding any kind of threshold regarding female nudity. In the postmodern era, it is observed that the Venus interpretations bring about some queries different from its historical illustrations and pursuant to the period contribute to the artist's individual search. In the scope of this study Venus, which was attributed different meanings to, was examined as an art object by the artists's approach in the postmodern era.

___

Berger, John. (2009). Görme Biçimleri (Y.Salman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Caner, Emre. (2004). Kutsal Fahişeden Bakire Meryem'e Toprak ve Kadın. İstanbul: Su Yayınevi.

Crow, Thomas. (1994). The Tensions of Enlightenment: Goya. S. Eisenman, T. Crow ve J. Goodman (Haz.). Nineteenth Century Art: A Critical History, s. 78-97. Londra: Thames and Hudson.

Dahlin, Brittany. (2014). Caroline Murat: Powerful Patron of Napoleonic France and Italy, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Brigham Young University, Provo.

Dawn, A., Cox, N., Hopkins, D. (1999). Marcel Duchamp. Singapur: Thames and Hudson. Demiralp, Didem. (2011) Söylenceden Düşünbilime Kıbrıs'lı Afrodit- Hesiodos'tan Proklos'a Bir Aşk ve Güzellik Tanrıçasının Öyküsü. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (2), s.99.

Duncan, Fiona. (2013) Feminism and Fetishism at Andrea Mary Marshall's 'Kink', Bullett, Erişim: 29.11.2014, http://bullettmedia.com/article/feminism-and-fetishism-at-andrea-mary-marshalls-kink/ Erhat, Azra. (1996). Mitoloji Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.

Eroğlu, Özkan. (2007). Sanatın Tarihi. İstanbul: Kolaj Kitaplığı.

Freedberg, David. (1989). The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response, Şikago: The University of Chicago Press

Gardner, Rheana. (2009). To Carve & To Crave, Erişim: 21.11.2015, http://rheanagardner. com/section/350786_To_Carve_To_Crave.html

Gavin, Francesca. (2014). Niki de Saint Phalle: lock 'n' load, Dazed, Erişim: 08.11.2014, http://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/20703/1/niki-de-saint-phalle-lockn-load

Gorman, Caitlin. (2013). Yasumasa Morimura: Approprıator of Images, Cultures, and Identities, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bowling Green State University, Ohio. Hanssie. (2014). Cancer Patient Recreates Botticelli's 'Birth of Venus', SLR Lounge, Eri- şim: 29.11.2014, http://www.slrlounge.com/cancer-patient-recreates-botticellis-birth-venus-shot/

Kahraman, Hasan.Bülent. (2005). Cinsellik, Görsellik, Pornografi. İstanbul: Agora Kitaplığı

Keats, Jonathon. (2013). Arte Povera? How An Ambitious Art Historian Simulated A Revolution, Forbes, Erişim: 10.11.2014 http://www.forbes.com/sites/jonathonkeats/2013/02/01/ arte-povera-how-an-ambitious-art-historian-simulated-a-revolution/

Kingsley, Allie. (2012). Has Anyone Seen my September Issue?, Treats!, Erişim: 29.11.2014, http://treatsmagazine.com/andrea-mary-marshall/

Sheets, Hilarie M. (2012). A Photographer's Testament of Youth, The New York Times, Eri- şim: 30.11.2014, http://www.nytimes.com/2012/03/18/arts/design/rineke-dijkstra-photographer-has-first-retrospective.html?pagewanted=all&_r=0

Starr, Benjamin. (2012). Classic Beauties Get A Shocking Photoshop Treatment, Visual News, Erişim: 18.11.2014, http://www.visualnews.com/2012/02/08/classic-beauties-get-a-shocking-photoshop-treatment/

Şenyapılı, Önder. (2002). 20. Yüzyılda Sanatta Erotizm: Fahişe Yüzyılın Sanatı. İstanbul: Boyut Kitapları.

Prickett, Sarah Nicole. (2013). Pray for Chic, The New Inquiry, Erişim: 29.11.2014, http:// thenewinquiry.com/features/pray-for-chic/ Turani, Adnan. (2011). Dünya Sanatı Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi

Özbay A., Semiha M.. (2006). Kadın Bedeni Kurguları ve Teslimiyet: 1970 Sonrası Batı Sanatında Bedenlerini Kullanan Kadın Sanatçılar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.

Özgenç, Neslihan. (2008). Yirminci Yüzyıl Batı Resim Sanatında Cinsellik ve Erotizm İmgesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.

Wagner, Barbara. (2004). Gender - Double Trouble and Transgression: Yasumasa Morimura's appropriation of a desirable body. MP: An Online Feminist Journal. Erişim: 30.11.2014, http://academinist.org/wp-content/uploads/2010/06/010112Wagner_Yasumasa.pdf

Wilson, Sarah. (2000). Monsieu Venus: Michel Journiac and Love. Caroline Arscott ve Katie Scott (Ed.). Manifestations of Venus: Art, Gender and Sexuality, s. 156-172. Manchester: Manchester University Press.