ŞİŞKİN ANLATILARIN PANZEHİRİ: RİNEKE DİJKSTRA

1959 Amsterdam doğumlu Almanya kökenli kadın sanatçı Rineke Dijkstra 1992 yılından bu yana uluslararası üne sahip bir sanatçıdır. Diane Arbus, Thomas Struth vb. fotoğraf sanatçılarının yanında Vermeer ve Verspronck'un çalışmalarından da etkilenmesi onu fotoğraflarının resimsel gücünü açıklamamıza yardımcı olur. Dijkstra ergenlerin, yeni doğum yapmış kadınların, matadorların, sokakta yürüyen insanların, plajdaki gençlerin; yapmacıksız, samimi hikayelerini not eder nitelikte çalışmalarıyla kişisel belgesel fotoğrafçılığın sıradışı temsilcileri arasındadır. Onun niyetini, anlatıların insanlarla arasındaki mesafeyi azaltmak olarak okuyabiliriz. Dijkstra'nın fotoğrafları bizi her zaman çerçevenin ötesini sorgulamaya yöneltecek şekilde düzenlenmiştir. Dijkstra müzelerde yer alma arzusu taşımayan, zamanla sararabilen, insani duyguları harekete geçiren, ilişkisel olabilen; insanların yalnızlığını, ruhsal yapılarını, kişisel mitolojilerini açığa çıkartan samimi fotoğraflarıyla kitleleri hayrete düşürmektedir. Onun seri çalışmalarının arkasında yatan niyet ve düşünceleri analiz etmemize yardımcı olacak eldeki inceleme yazısı, bir çok yönüyle güncel sanat ortamında fotoğrafın yeri ve önemi hakkında bizi tekrar düşünmeye itecektir.

THE ANDIDOTE FOR BIG NARRATIVES: RİNEKE DİJKSTRA

Born in 1959 in Amsterdam, German origin woman artistRineke Dijkstra has an international fame since 1992. The fact that she was influenced by art photographers like Diane Arbus, Thomas Struth etc. as well as Vermeer and Verspronckhelps to explain the painterly supremacy of her photographs. In a manner of noting down the candid storiesof adolescents, puerperant women, toreadors, people walking on the street, youngsters on the beach, Dijkstra is amongst the extraordinary representatives of personal documentary photography. We can suggest that her intention is to reduce the distance between narratives and people. Dijkstra's photographs are arranged in a way to lead us question what is beyond the frame and astonishes masses with her candid photographs that reveal personal mythologies, the loneliness of people and their psychological moods that triggers humane emotions in the spectator. Without a desire to find a place in museums, her pictures growing yellow in time Dijkstra prioritizes a relational attitude with her viewers. This paper will help to analyze the underlying intentions and thoughts behind her series and lead us to reconsider the place and importance of photography within the context of contemporary art.

___

Andreasson, Karin. (2014). The first ever selfie, taken in 1839... Erişim: 21.10.2014, http:// www.theguardian.com/artanddesign/picture/2014/mar/07/first-ever-selfie-1839-pictu- re-from-the-past

Armstrong, Carol. (2004). The Dilation of Attention. Artforum International, 42(5), Erişim: 12.2014, https://www.questia.com/magazine/1G1-112735004/the-dilation-of-atten- tion

Avgikos, Jan. (t.y.). New York Rineke Dijkstra Marian Goodman Gallery. Artforum, Erişim: 09.2014, www.mutualart.com/OpenArticle/Rineke-Dijkstra/40232D8A3A85FD50

Blessing, Jennifer. (2012). Rineke Dijkstra: A Retrospective.Erişim: 10.11.2014, www.gug- genheim.org/new-york/exhibitions/past/exhibit/4424

Colberg, Joerg. (2012). Meditations on Photographs: Hilton Head Island. Erişim: 15.11.2014, http://jmcolberg.com/weblog/extended/archives/meditations_on _photographs_hilton_ head_island_south_carolina_usa_june_24_1992/

Cotton, Charlotte(2009). The Photography As Contemporary Art. London: Thames& Hudson.

Debord, Guy. (1996). Gösteri Toplumu (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Doskow, Jade. (t.y.). Saying the Most With What is Left Unsaid. Erişim:07.01. 2011, http:// www.zingmagazine.com/zing16/reviews/rev9_dijkstra.html

Grundberg, Andy. (1997). Out of the BlueThe Photographs of Rineke Dijkstra , Art- forum International, 35. (9). Erişim: 10.08.2014, https://www.questia.com/magazi- ne/1G1-19587069/out-of-the-blue

Guzman, Alissa. (2012). Rineke Dijkstra: Contemporary Photographer Or Old Master. Erişim: 09.2014, http://hyperallergic.com/57764/rineke-dijkstra-retrospective-guggenheim/

Jaeger, Anne-Celine. (2008). Conversation with Rineke Dijkstra. Erişim: 23.10.2014, http:// www.popphoto.com/how-to/2008/12/conversation-rineke-dijkstra?page=0,1

Lyotard, J. François. (1994). Postmodern Durum (A. Çiğdem, Çev.) Ankara: Vadi Yayınları.

Metanarratives. (t.y.). Erişim: 01.11.2014, www.sociology.org.uk/ws1k5.htm

(Re)Defining Documentary Photography - Then and Now. (t.y.). Erişim: 25.03.2014, http:// aphototeacher.com/2010/02/01/redefining-documentary-photography-then-and-now/

Rineke Dijkstra. (2014). InWikipedia, Özgür Ansiklopedi. Erişim: 14.12.2014, http://en.wiki- pedia.org/wiki/Rineke_Dijkstraadresinden Aralık 14, 2014 tarihinde alındı

Westerbeck, Colin. (2012). Rineke Dijkstra. Erişim: 15.11.2014, http://www.artinamerica- magazine.com/reviews/rineke-dijkstra/