DİJİTAL KULLANICI ARAYÜZ TASARIMLARINDA SKEMORFİK ANLAYIŞ

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin yaşandığı bilişim çağı ile birlikte bilgisayar, bilgisayar ağları ile hücresel (mobil) iletişim teknolojilerinin altyapılarında görülen hızlı ilerlemeler, bireylere sınırsız veri erişimi konusunda imkan sağlamıştır. Bu çağda bilgi aktarımı, zamandan ve mekandan bağımsız olarak dijital ortamda gerçekleştirilirken; oyunlar, kitap, dergi gibi basılı yayınlar, müziksel yapıtlar, videolar, görseller vb. dijitalleşerek elektronik ortamda kullanıcılara sunulmaktadır. Bu kadar çok enformasyonun yeni teknolojiler (medyalar) aracılığı ile bireylere sunulması ve teknolojinin giderek karmaşık bir hal alması dijital arayüz tasarımlarının kolay anlaşılabilir olmasını gerektirmiştir. Bu nedenle dijital ortamlardaki arayüz tasarımlarında kullanıcıların kolay algılayabileceği mimetik bir tasarım anlayışından bir başka deyişle "skemorfik tasarım anlayışı"ndan söz edilmeye başlanmıştır. Bu çalışma ile skemorfik tasarım anlayışının dijital arayüz tasarımlarında kullanıcılara nasıl sunulduğu ele alınarak, olumlu ve olumsuz yönleri üzerinde durulacaktır.

SKEUOMORPHIC APPROACH IN DIGITAL USER INTERFACE DESIGN

With the computer age, many developments in information and communication technologies have been witnessed; particularly, thanks to fast developments in computer, computer network and cellular communication technologies, today individuals can get access to limitless data. Today, while information transfer is done in digital media nonspatially and independent of time, games, printed materials such as books and magazines, musical compositions, videos, visuals etc. have been digitalized and are at users' disposal. The fact that this much information is accessible through innovative media and that technology is becoming more and more complicated makes skeuomorphic it essential that digital interface designs be simple enough to be understood by users. Therefore, a mimetic design approach, which can easily be grasped and controlled by users, is applied in the design of interfaces in digital media. This study deals with positive and negative aspects of skeuomorphic design approach and how this approach is presented to users.

___

Akalın, Ş. H. (2011). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları, Hazırlayan: Şükrü Haluk Akalın, 11. Baskı, Ankara.

Ambrose, G., Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. (B. Barhana, Çev.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Bannister, K. (2013). Flat Design vs Skeuomorphism from a Usability Perspective. Erişim: 05.01.2014 http://designwebkit.com/inspiration/pros-cons-skeuomorphism-info graphic/

Basalla, G. (1998). Teknolojinin Evrimi. (C. Soydemir, Çev.). Tübitak Popüler Bilim Kitapları 11. Basım. 2004.

Begnal, T. (2007). Adirondack Chair, Erişim: 23.01.2014 https://crfhs.sanjuan.edu/rleever/download/Fine%20Woodworking%20Adirondack%20 Chair.pdf

Cio, (2013). Microsoft'un en kötü 13 yanlış adımı. Erişim: 03.02.2014 http://www.cio.com.tr/2013/analiz/microsoftun-en-kotu-13-yanlis-adimi/

Demirtaş, B. M. (2011). Edirne'deki Neo-Klasik Bir Yapıdan Günümüze Yansıyan Antik Unsurlar, Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, Temmuz, s. 157-177.

Frieman, C. (2010). Imitation, identity and communication: The presence and problems of skeuomorphs in the Metal Ages, Berit Valentin Eriksen (Ed.), Lithic technology in metal using societies, Proceedings of a UISPP Workshop, September 2006, Lisbon: Jutland Archaeological Society Publications Vol. 67, s. 33-44.

Gill D. W. J. ve Vickers, M. (1995). They were Expendable: Greek Vases In The Etruscan Tomb, Issu 1-2, Revue des Études Anciennes 97.

Jorrillo, C. A. (2012). What Role or relevance does a succesfull alignment of user and developer mental models play in the usabilty (or not) of skeuomorphic user interface designs?, Interaction Design Research Paper, November 4th, Erişim: 28.01.2013,.http://my.cs.lmu. edu/~cagudo/cmsi370/widget-from-scratch/mental-model-paper.pdf

Judah, S. (2014). What is skeuomorphism? Erişim: 04.01.2014 http://www.bbc.co. uk/news/magazine-22840833

Kai-Chun, H., ve Chun-Heng, H., (2013). A Preliminary Study On Aesthetic of Apps Icon Design, Erişim:15.01.2013 http://design-cu.jp/iasdr2013/papers/1811-1b.pdf

Kıran, A., Kıran A. (2006). Dilbilime Giriş, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.

Intelliware, (2013). Skeuomorphism Versus Flat Design: A Closer Look, Erişim: 12.01.2014 http://www.intelliware.com/wp-content/uploads/ViewpointSkeuomorphism-vs-Flat-Design.pdf

Lemeden, R. (2013). Thoughts on Skeuomorphism in UI Design. Erişim: 16.02.2014 http:// kaishinlab.com/2011/07/skeuomorphism-in-ui-design/ Macmillandictionary. (2012). Skeuomorphic, Erişim: 06.02.2014 http://www.mac millandictionary.com/buzzword/entries/skeuomorphic.html

Matthews, J. R. (2013). The Tablet Magazine: A Future Vision for Magazine Devolution, Master of Communication Studies, Auckland University of Technology, New Zealand.

Pratas, A. (2014). Creating Flat Design Websites, Birmingham - Mumbai: Packt Publishing.

Venclovaite, E. (2013). iOS 7:Death of skeuomorphism, design innovation or failure, Erişim: 31.01.2014 http://scn.sap.com/community/mobile/blog/2013/09/06/ios-7-death-of-skeumorphism-design-innovation-or-failure

Windows, Microsoft. (2014). Windows'un Tarihi, http://windows.microsoft, Erişim: 07.02.2014 com/tr-tr/wind, ows /history#T1=era9

Wikipedia. (2014). Skeuomorphs in popular culture, Erişim: 09.02.2014. http://en.wikipedia.org/ wiki/Skeuomorphs_in_popular_culture