ÇAĞDAŞ SANATÇI PRATİĞİNDE MİTİK TAVIR: FAUST ve SOPHIA SUESSMILCH

18. yüzyılda bireysel hak ve özgürlükler temelinde geliştirilen görüşler, Batı tarihinde modern bireycilik adına kırılma noktası ve devrimci bir çağrı olmuştur. Çağın bilinci, öncelikle yazın türünde dolaşıma girmiş, topluma yayılan kültürel aktarımlara dönüşmüştür. J.W.V. Goethe, Faust mitini modern çağların ruhunu yansıtan şiirsel oyun formuna uyarlamıştır. Goethe’nin kendi rüyasını görmeye karar veren ancak bir yönüyle de tekinsizliğin içinde yol alan alegorisinin izlerini çağdaş dünyada aramaya girişmek; mitik bir kahraman ile çağdaş sanatçı bilinci arasında benzerlikler ortaya koymuştur. Bugünün sanatçısı iç sesine kulak verir ve tıpkı Faust gibi yerleşik görüngüleri sorgular. Belleklerdeki bir imgenin izleri yer değiştirir ve sanatın yoluna çıkar. Bu çalışma; modern bireycilik üzerine geliştirilmiş bir model olarak Faust miti ve Faust’la kökensel ortaklığa sahip olan çağdaş sanatçı Sophia Suessmilch’in hayatı karşılama biçimine ilişkin yakınlıklarını ve Suessmilch’in sanat üretimlerine yansıdığı düşünülen eylemci tavrı tartışmaktadır.

MYTHICAL DEMEANOR IN THE PRACTICE OF THE CONTEMPORARY ARTIST: FAUST AND SOPHIA SUESSMILCH

In 18th century, the views that were developed based on individual rights and freedoms the progressive views that a revolutionary calling on behalf of the contemporary individualism in Western history. The conscious of the era, primarily went into circulation in literature and transformed into cultural transmissions that spread throughout the society. J.W.V. Goethe, who was an important figure of the German oral culture, adapted the Faust myth,. Attempting to search for the traces of Goethe’s allegory who decided to see his own dream however in a way who proceeds inside uncanniness in the modern world; presented the similarities between the consciousness of the mythical character and the contemporary artist. Today’s artist listens to his/her inner voice and just like Faust, and he/she questions the established phenomenon. The traces of an image that is established in the minds changes its place and spreads over the art field. This study; discusses the affinities between the Faust myth as a model which was developed on modern individualism and the manner of reception of life and consequently the activist attitude that is carried over to the works of Sophia Suessmilch who stands out with her transdisciplinary works

___

Barthes, Roland. (2005). Göstergebilimsel Serüven. (M.Rifat, S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Berger, John. (2017). Hayvanlara Niçin Bakarız?. (Ç. Çapan, Çev.). İzmir: Delidolu Yayıncılık.

Berman, Marshall. (1994). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. (Ü. Altuğ, B. Peker, Çev.). İstanbul: İletişim Yayıncılık.

Berman, Marshall. (2016). Özgünlüğün Politikası. (N.Yıldız, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.

Campbell, Joseph. (1995). İlkel Mitoloji. (K. Emiroğlu, Çev.). İstanbul: İmge Yayıncılık.

Campbell, Joseph. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.

Dubuffet, Jean. (2010). Boğucu Kültür. ( İ. Birkan, Çev.). Ankara: Dost Yayınevi.

Goethe, Johann Wolfgang Von. (2011). Faust. ( İ. Cankorel, Çev.). Ankara: Doğubatı Yayınları.

Halbwachs, Maurice. (2018). Kolektif Bellek. (Z. Karagöz, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

Harrison, C., Wood, P. (2016). Sanat ve Kuram: 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi. (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.

Kant, Immanuel. (1984). Seçilmiş Yazılar. (N. Bozkurt, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Mann, Thomas. (1959). Freud and the Future. Daedalus, s.374-378. Erişim: 20.08.2020. https://www.jstor.org/stable/pdf/20026505.pdf

Mann, Thomas. (2014). Doktor Faustus. (Z. Kurttekin, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.

Rousseau, Jean-Jacques. (1990). İnsanların Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı. (R. İleri, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.

Rousseau, Jean-Jacques. (2002). İtiraflar. (K. Somer, Çev.). Ankara: Doruk Yayımcılık.

Russell, Bertrand. (2019). Batı Felsefesi Tarihi 3. Cilt. (A. Fethi, Çev.). İstanbul: Alfa Yayıncılık.

Safranski, Rudiger. (2013). Romantik. (A. Nalbant, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık. İstanbul.

Watt, Ian. (2016). Modern Bireyciliğin Mitleri. (M. Doğan, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

https://sophiasuessmilch.com/works/painting/

https://sophiasuessmilch.com/works/photography/