Türkiye Sinema Afişleri Üzerine Göstergebilimsel Bir İnceleme: Pelin Esmer Film Afişleri

Göstergebilim, kültürel kodların anlamlandırılma süreci ile ilgilenir. Verilen mesajın anlaşılabilir olması için mesajın kodlanma biçiminin alıcı kitlenin algılayabileceği kodlar olması gerekir. Bir tasarımın kodaçım sürecinin doğru bir şekilde tamamlanması ve mesajın algılanabilmesi de kodların anlaşılabilir olmasına bağlıdır. Afişlerde kullanılan tasarım ilkeleri duygu aktarımında önemli rol oynamaktadır. Kültürel afişlerden olan film afişleri potansiyel izler kitleye film hakkında anlaşılır bilgi vermeli ve hedeflenen kitlenin bilet alma davranışını gerçekleştirmesini sağlanmalıdır. Bu çalışmada Bala Kavlakoğlu tarafından tasarlanan 11’e 10 Kala (Esmer, 2009), Gözetleme Kulesi (Esmer, 2012) ve İşe Yarar Bir Şey (Esmer, 2017) film afişleri göstergebilimsel olarak ele alınmıştır.

___

  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (çev. Berke Vardar & Mehmet Rifat) Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler. (çev. Tahsin Yücel) İstanbul: metis Yayınları.
  • Becer, E. (2006), İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bektaş, D. (1992), Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişim. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. (2002). Görme Biçimleri. (çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Clifford, J. (2014), GraphicIcons: VisionariesWhoShaped Modern Graphic Design. United States of America: PeachpitEducation.
  • Çağlar, B . (2012). Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2) , 22-34 .Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/euljss/ issue/6282/84320.
  • Demir, K. (2021). Ekşi Elmalar Film Afişi Üzerine Göstergebilimsel Bir Deneme . Aksaray İletişim Dergisi , 3 (1) , 1-15 . DOI: 10.47771/aid.721108
  • Demir, S. (2009). Göstergebilim, Umberto Eco ve Yapıtları Bağlamında Göstergebilime Katkıları [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı.
  • deSaussure, F. (1998), Genel Dilbilim Dersleri, Bülent Vardar (çev), İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Elden, M. ve Özdem, Ö., O. (2015), Reklamda Görsel Tasarım. İstanbul: Say Yayınları.
  • Esmer, P. &Karabol Akdeniz, N. & Esmer, T. (Yapımcılar), Esmer, P. (Yönetmen). (2009), 11’e 10 Kala [Sinema Filmi]. Türkiye: Sinefilm.
  • Esmer, P. &Karabol Akdeniz, N. & Esmer, T. (Yapımcılar), Esmer, P. (Yönetmen). (2012), Gözetleme Kulesi [Sinema Filmi]. Türkiye: Sinefilm&BredokFilmproduction& Arizona Films.
  • Esmer, P. &MarselKalvo (Yapımcılar), Esmer, P. (Yönetmen). (2017), İşe Yarar Bir Şey [Sinema Filmi]. Türkiye: Sinefilm& Mars Prodüksiyon.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (çev. Süleyman İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Foucault, M. (2010). Bu Bir Pipo Değildir. (çev. Selahattin Hilav). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Göçmen, P. Ö. (2016). Görsel hikaye anlatımı bağlamında basılı reklamlarda fotoğraf kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi, (17), 91-105.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve Kodaçım.içinde Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji (haz. Barış Çoban & Zeynep Özarslan). ss. 309-236. İstanbul: Su Yayınları.
  • İlisulu, T. İ. (2019). Durağan Reklamlarda Kavramsal Yaratıcılık. Akdeniz Sanat Dergisi, 13(24), 159-171.
  • Özdoyran, G. (2019). John Berger’de Bakış, Kadın Temsili ve Reklam: bir İmge Nasıl Okunur? içinde Reklamı Okumak, Reklamı Anlamak. (ed. Mehmet Yakın). ss. 43-74 . İstanbul: Urzeni Yayınevi.
  • Polat, B. & Kavurgan, T. EMRAH YÜCEL SİNEMA FİLM AFİŞLERİNDEN NEW YORK’TA BEŞ MİNARE VE KİLL BİLL FİLM AFİŞLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN İNCELENMESİ, The Journal of Academic Social Science Studies (69) 65-73 Rifat, M. (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları: 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Uçar, T. U. (2019), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Weill, A. (2019), Grafik Tasarım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları