SOYUT AMA NESNEL SANAT: MİNİMALİZM

Minimalizm az elemanla sanat yapmayı benimseyen, 1960’lı yıllarda ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Minimalist sanat biçim olarak soyut sanat çalışmalarına yakınsa da, oluştuğu döneme kadar olan soyut sanat çalışmalarından farklı özellikler taşır. Soyut sanat kapsamı içindeki bazı türleri maneviyatı, bireyselciliği, duygusallığı önemserken, Minimalist sanat nesne ve gerçeklikle ilgili olup, objektiftir. Hatta izleyiciye soğuk ve mesafeli gelir. Minimalist sanat çalışmaları soyut sanata yakın olduğu kadar hazır nesne ile de bağlantılıdır ve endüstriyel bir özellik taşır. Bu çalışmanın amacı da, minimalist sanatı içinde barındırdığı farklı ve çelişkili özellikleri üzerinden sorgulayarak, aynı zamanda kendinden önceki sanat çalışmaları ve akımlarla benzerlik ve farklılıkları tartışılarak anlamaya çalışmaktır. Çalışma, Giriş; Minimalizm, Soyut Sanat, Mekan ve İzleyici; Minimalizm, Nesne ve İzleyici olmak üzere üç başlıktan oluşmaktadır. Başlıklarda belirtildiği üzere, çalışmada yapılan karşılaştırmalar, izleyicinin Minimalizmle değişen rolüne de vurgu yapar. Yöntem olarak kaynak tarama yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak ise, bu çalışmada kullanılan, konunun karşıtlıklar üzerinden ele alınması yönteminin, diğer sanat akımları ve konularının incelenmesi için de geçerli olabileceği, bu sebeple bunların anlaşılması için bir yöntem olarak kullanılabileceği önerilmektedir.

ABSTRACT BUT OBJECTIVE ART: MINIMALISM

Minimalism is an art movement that emerged in the 1960s and adopted making art with few elements. Although minimalist art is close to abstract art works in form, it has different features from abstract art works up to the time it was formed. While some of its types within the scope of abstract art care about spirituality, individualism and sensuality, Minimalist art is about object and reality and it is objective. Audience even feels cold and distant to it. Minimalist art works are close to abstract art as well as ready-made objects and have an industrial feature. The aim of this study is to try to understand the minimalist art by questioning its different and contradictory features, and by discussing the similarities and differences with previous art works and movements. Study consists of three headings: Introduction; Minimalism, Abstract Art, Space and Audience; Minimalism, Object and Audience. As stated in the titles, the comparisons made in the study also emphasize the viewer’s changing role with Minimalism. Source scanning method was used as a method. As a result, it is suggested that the method used in this study to deal with the subject through contrasts can also be valid for the examination of other art movements and subjects, therefore it can be used as a method for understanding them.

___

  • • Akyürek, M. (2017). Resmin Soyut Ve Soyutlamadaki Yüzü: Yeni-Plastisizm, The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS6981 Number: 55 , p. 209-224, Spring II 2017.
  • • Arargüç, M. F. (2016). Sanattan Edebiyata Minimalizm ve Edebi Bir Uygulama: Ann Beattie’nin “The Rabbit Hole As Likely Explanation”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi Journal of the Fine Arts Institute (GSED), Sayı/Number 37, Erzurum, 2016, 88-113.
  • • Avşar Karabaş, P. ve Güdür, A. (2016). Neo Plastisizm Akımı Kapsamında De Stijl Hareketi ve Piet Mondrian, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), Cilt 2, Sayı 2.
  • • Bell, J. (2009). Sanatın Yeni Öyküsü, Çev: Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna. İstanbul: Ntv Yayınları.
  • • Craig-Martin, M. (2015). On Being an Artist, London: Art / Books.
  • • Döl, A. ve Pelin, A. (2013). Minimalizm Akımı Kapsamında Nesne Anlayışının Yeniden Değerlendirilmesi. idil, 2 (10), s.1-18.
  • • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2, (2008). İstanbul: Yem Yayınları
  • • Fineberg, J. (2014). 1940’ tan Günümüze Sanat. Simber Atay (Çev.). İzmir: Karakalem.Kılıç Ateş, S. (2017). Baskıresımlerı İle Mınımalıst Bır Sanatçı: Rıchard Serra, İdil, 2017, Cilt 6, Sayı 36, Volume 6, Issue 36, 2311- 2323.
  • • Koçay, T. (2015). Minimalizm ve Günümüz Heykel Sanatında Minimalist Yaklaşımlar, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversi- tesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı, Ocak 2015.
  • • Lynton, N. (2009). Modern Sanatın Öyküsü. Çev: Cevat Çapan, Sadi Öziş İstanbul: Remzi.
  • • Marzona, D. (2004). Minimal Art, Köln: Taschen.
  • • O’Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde. Ahu Antmen (Çev.). İstanbul: Sel.
  • • Ridley, A. (1997). Not Ideal: Collingwood’s ExpressionTheory. The Journal of Aestheticsand Art Criticism 55.3 (1997): 263–272.
  • • Rosenberg, H. (1993). “from the American Action Painters”, Art in Theory, Harrison ve Wood (ed.), Oxford, Chambridge: Blackwell Publisher, 1993: 581-584.
  • • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur, Çev: Firdevs Candil Çulcu, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • • Turani, A. (2015). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • • Wanner, A. (2003). Russian Minimalism: From the Prose Poem to the Anti-Story, Northwestern University Press, Evanston, IL, 2003.
  • • Worringer, W. (1985). Soyutlama ve Özdeşim, Çev: İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ankara: Ütopya Yayınları.