MAVİ BAKIŞIN ARDINDAKİ GİZ - KAYIHAN KESKİNOK

Bu makale, Kayıhan Keskinok’un yaşam öyküsünden yola çıkarak hazırlanmıştır. Makalede, Keskinok’un yaşamıyla paralel ilerleyen sanat yolculuğu ve sanatsal yönelimleri belirli bir kronolojik sırayla ve bir arada verilmiştir. Verilerin elde edilmesinde sanatçının eserleriyle ilgili kendi ifadelerini içeren eser gözlem formlarından yararlanılmıştır. Ayrıca Keskinok’un sanat yolculuğuna yön veren tüm deneyimlerinin analiz edildiği doküman incelemesi yapılan bu nitel araştırmada biyografi (anlatı) araştırma deseni kullanılmıştır. Bu makale aracılığıyla, ülkemiz sanatına ve eğitimine önemli katkıları olan Keskinok’un gelecek kuşaklara tanıtılmasına ve güncel kalmasına katkı sağlamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda yapılan gerekli alan yazın taramasının yanı sıra makalede kullanılan tüm görseller ve bazı bölümler sanatçı eğitimci henüz hayattayken 1987 yılında kendisiyle yapılmış olan görüşmeden elde edilen veriler doğrultusunda hazırlanmıştır. Bu nedenle makalenin edebi anlatım üslubunun öyküsel ve özgün olmasına dikkat edilmiştir. Keskinok eserlerinde Karadeniz düğün alayları, toplumsal içerikli konular (çarpık kentleşme, gecekondu yaşamı, barlar, gece kulüpleri), lunaparklar (sirk cambazları), yiğitlik ve kahramanlık öyküleri (destanlar), sanayileşme (iş ve işçi dünyası) temalarına ağırlık vermiş figüratif fantastik bir üslupta eserler yaratmıştır. Ayrıca yaklaşık yirmi, yirmi beş yıldır yapmış olduğu tüm resimlerde çağdaş biçim psikolojisinin verilerinden hareketle üst üste bindirme tekniğini, biçimsel ve kavramsal amaçlara yönelik olarak kullanmıştır.

THE SECRET BEHIND THE BLUE GAZE - KAYIHAN KESKİNOK

This article has been prepared based on the life story of Kayıhan Keskinok. In the article, the art journey and artistic orientations that go parallel with Keskinok’s life are given together in a chronological order. Biographical research pattern is used in this qualitative research, which used Kesinok’s analysis of art through research form and analysis of other experiences. This article aims to contribute to the promotion and keeping up-to-date of Kayıhan Keskinok, who has made significant contributions to the art and education of our country. In addition to the necessary literature review conducted for this purpose, all the images and some sections used in the article were prepared in accordance with the data obtained from an interview made in 1987 while the artist educator was still alive. For this reason, attention was paid to the fact that the literary style of the article was narrative and original. In his work, Keskinok created works in a figurative fantasy style, which focuses on Karadeniz wedding taunts, social issues (distorted urbanization, slum life, bars, night clubs), amusement parks (circus acrobats), courage and heroic stories (epics), industrialization (jobs and workers). In addition, he used the technique of superimposition for formal and conceptual purposes, based on the data of contemporary psychology, in all his paintings, which he made for about more than twenty years.

___

  • • Belge, F. B. (2016). Cumhuriyet’le Yaşıt Bir Çınardı. Ö. Şenyapılı (Ed), Kayıhan Keskinok’a saygı içinde (s. 24-24). Ankara: Sanatyapım.
  • • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • • Demirel, İ. (2016). İz Bırakmak. Ö. Şenyapılı (Ed.), Kayıhan Keskinok’a saygı içinde (s. 48-50). Ankara: Sanatyapım.
  • • Gökçebağ, Y. (2016). Büyük Ressamımız Kayıhan Keskinok’un Ardından. Ö. Şenyapılı (Ed.), Kayıhan Keskinok’a saygı içinde (s. 22-23). Ankara: Sanatyapım.
  • • Karasu, Bilge. (Ekim 1956). Tutuma Övgü. Forum, s. 60-61.
  • • Keskinok, Ç. (Konuşmacı). (2019). Cumhuriyet’in Başkenti Ankara’nın Mekânların da Sanat (CD). Ankara: Söyleşi.
  • • Keskinok, K. (2012). Acılardan Umut ve Güvene. Ankara: Alp Ofset Matbaacılık.
  • • Keskinok, K. (2015, Haziran). “Benim gerçeklerim”. Ankara: Ziraat Sanat.
  • • Keskinok, K. (2018, Ocak). Resim Serüvenim. Ankara: Keskinok Sanat Vakfı.
  • • Köksal, A. (1976, Ocak 23). Keskinok’ta İnsanlar ve İnsanlar. M. Sanat Dergisi, s. 168. s. 26-27.
  • • Köksal, A. (1977, Mayıs 6). Keskinok’un Resimleri. M. Sanat Dergisi, s. 230. s. 18-19.
  • • Merzifonluoğlu, D. (Konuşmacı). (2013). Kayıhan Keskinok, Baudelaire’in üçlüsü ve 90 yaş üzerine.. Ankara:Söyleşi.
  • • Ocak, A. (2016). Bir Güzel İnsan... Ö. Şenyapılı (Ed.), Kayıhan Keskinok’a saygı içinde (s. 59). Ankara: Sanatyapım.
  • • Özman. M (2016). Kendine Has Bir “Don Juan”. Ö. Şenyapılı (Ed.), Kayıhan Keskinok’a saygı içinde (s. 28). Ankara: Sanatyapım.
  • • Özsezgin, K. (16 Nisan 1980). Keskinok’un Resmi İlk Aşamanın Gürbüz ve İyimser Dünyasına Yeni Bir Dönüşüm İzleriyle Yüklü. Cumhuriyet.
  • • Özsezgin, K. (1981) Keskinok ve İnsanlar Sanat Üzerine Yazılar, İstanbul: Cumalı Sanat Galerisi Yayını, s. 175-177.
  • • Özsezgin. K. (1982). Kayıhan Keskinok. İstanbul: Cumalı Sanat Galerisi.
  • • Pekmezci. H. (2018). Bilge İnsan Kayıhan Keskinok İçin. Ankara: Ekin Sanat.
  • • Tansuğ, Sezer. (1987). Bir Lirik Fantezi Ustası, Kayıhan Keskinok Sergi Kataloğu. İstanbul: Cumalı Sanat Galerisi, (2-25 Mayıs 1987).