İspanya Talavera Seramikleri ve Kütahya Çinilerinin Karşılaştırılarak Kültürel Yaklaşımla Değerlendirilmesi

Bu araştırma İspanya Talavera ve Kütahya seramiklerinin, form, teknik, dekor ve çeşitlilik açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve özellikle bu doğrultuda ziyaret edilen Talavera de la Reina’da Cooperativa Ceramicas el Carmen atölyesine ait üretimlere genel bir bakış penceresi sunulması amacı ile ortaya konmuştur. Buna paralel olarak, geleneksel çini şehri Kütahya’dan seçilen örnekler ile farklı tekniklerin tanınması, bölge ve dönem açısından sınıflandırılması, bu iki yörede gelişen seramik kültürünü günümüze taşıyan genel özelliklerin yanı sıra, günümüzdeki durumunun irdelenmesi amaçlanmıştır. Her iki kültüre ait özgün formlar ve dekorlar, toplumsal değerler, kültür, eğitim, halkın yaşayışı, inanışları ve günlük hayatı bağlamında değerlendirilerek ortaya konmuş, Kütahya çinileri ve Talavera seramiklerinin özellikleri kültürel açıdan incelenmiştir. 

Comparison of Talavera Wares From Spain and Kütahya Çini Wares Through a Cultural Aspect

The aim of this research is to examine Kütahya ceramics in terms of form, technique, decoration and variety to compare them with Spanish ceramics of Talavera de la Reina especially produced in Cooperativa Ceramicas el Carmen Workshop in order to have a better understanding of them. In line with this, the traditional çini products selected from the city Kütahya have been analyzed to understand different techniques; classify them according to region and period; and define general properties developed in these two different regions as well as to identify their current situation. Unique forms and decoration techniques from two different regions have been analyzed considering the social values, culture, education, customs and daily life routines of these two regions. Kütahya çini wares and Talavera ceramics are also evaluated in terms of cultural properties. 

___

  • Campbell Gordon, The Grove Encyclopedia of Decorative Arts, Oxford University Press, New York: 2006 Grabar, Oleg. İslam Sanatının Oluşumu (Çev.Nuran Yavuz), İstanbul: 1998
  • Houarı Touatı, Ortaçağda İslam ve Seyahat (Çev.Ali Berktay) Yapı kredi Yayınları, İstanbul: 2001 Lewis, Bernard. Uygarlık Tarihinde Araplar, Pegasus yayınları, İstanbul: 2006
  • Öney, Gönül. İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, 1987
  • Özüdoğru, Şerife “ 17 - 18. Yüzyıllarda İznik ve Kütahya Seramiklerinde İnsan Figürü”, Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1999, s.91 – 104
  • Sevim, Sibel. Seramik Dekorları ve Uygulama Teknikleri. Yorum Sanat, İstanbul: 2007
  • Sevim, Sibel.- Özüdoğru, Ş. - Eğin, M. ” Kültürel İletişimde Seramiğin Yeri: Mayolika ve Delft Seramikleri üzerine Araştır- ma, Kurgu Dergisi, Sayı: 10, 1992, s. 213 – 235
  • Şahin, Faruk. Cumhuriyet Dönemi Kütahya Çini ve Seramik Sanatı, Sanat tarihi yıllığı 13, İstanbul, 1988, s. 131-151
  • Şeyban, Lütfi. 2014, İspanyada Endülüs-İslam Medeniyetinden kalan izler ve eserler VII Madrid Toledo ve Gudalajara, s. 62-67
  • Yetkin, Şerare. Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi yayınları, İstanbul: 1986 Madrid El Sanatları Müzesi (2009-2016 yıllarında yapılan araştırmalar)
  • 18.4.2016 tarihinde Talavera de la Reina’da ziyaret edilen atölye ‘Cooprativa de Ceramicas el Carmen ve Sanatçı D.Juan Antonio Froilan ile yapılan görüşme ve atölye kataloğu
  • http://www.ceramicaentalavera.com/ceramica-de-talavera_132734.html -Erişim Tarihi: 20.07.2016
  • Kütahya Marmara Çini Atölyesi ve Sanatçı İsmail Yiğit ile Kasım 2016’da yapılan görüşme ve atölye kataloğu
  • www.marmaraparzarlama.com.tr -Erişim Tarihi: 01.11.2016
  • https://elpincelconlienzo.com/2015/11/01/talavera-de-la-reina-la-ciudad-de-la-ceramica/-Erişim Tarihi: 05.10.2016