Cobra Sanatı'nda Deneysel Yaklaşımlar

Cobra Sanat Grubu 1948-1951 yılları arasında Asger Jorn, Karel Appel, Guillaume Corneille’nin bir araya gelerek oluşturdukları sanat grubudur. Gruba sonradan Pierre Alechinsky, Christian Dotremont, Jean-Michel Atlan ve William Gear gibi sanatçılar dahil olmuştur. Birçok sanat akı- mını içerisinde barındıran Cobra Sanat eserleri Sürrealizm, Dışavurumculuk, Amerikan Soyut Dışavurumculuğu’ndan izler taşır. Malzemelerin çeşitli varyasyonlarının kullanıldığı eserlerde; kolajlar ve çeşitli modifakasyonlar görmek olasıdır. Sanatçılar her türlü kısıtlamadan uzak dur- muş bireysel eğilimlerini serbest bırakarak özgürce üretmişlerdir. Halka ve halka ait olan sosyal konuları içine alan sanat eserleri; ilkel, çocuksu ve aynı zamanda deneyseldir. Bu araştırmada, Cobra sanatçılarının günlük yaşamda karşılaştığımız tanıdık gelen imgeleri, başka sanatsal ola- naklarla yeni bir çerçevede konumlandırdıkları gözlemlenmiştir.

Experimental Approaches in Cobra Art

Cobra Art is the art group created by Asger Jorn, Karel Appel, Guillaume Corneille between 1948-1951. The group has subsequently been involved in artists such as Pierre Alechinsky, Chris- tian Dotremont, Jean-Michel Atlan and William Gear. Cobra Art works, which contain many art movements, have traces of Surrealism, Expressionism and American Abstract Expressionism. In the works where various variations of materials are used; collages and various modifications are possible to see. Artists have avoided all kinds of restrictions and realized their individual tendencies freely. Their works of art involving public and social issues may be called primitive, childlike and experimental at the same time. In this study, it is observed that Cobra artists position the familiar images we encounter in daily life in a new framework with other artistic possibilities.

___

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. (2009). Sanat Dünyamız içinde “Sanat ve 1968 Baharı - Bir Kronoloji”, s.32-47. http://www.aliartun.com/yazi- lar/sanat-ve-1968-bahari-bir- kronoloji/ (Erişim:01.01.2019).
  • Artun, A. (Ed.).(2013). Sanat Manifestoları, Avangard Sanat ve Direniş. (Çev: K. Özsezgin, U. Kılıç, C. Gündüz, E. Gen, M. Tüzel, Ece Erbay, M. C. Anday, S. Eyüboğlu, E. Alkan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bahtin, M. (2005). Sanat ve Sorumluluk. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barnard, M.(2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara: Ütopya Sanat Dizisi.
  • Debord, Guy, Situasyonist Enternasyonalden Yazılar, Harrıson, C., Wood, P. (Ed.). (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi. (Çev: S. Gürses). İstanbul: Küre Yayınları.”
  • Jorn, Asger, Dil Olarak Kavranan Biçimler, Harrıson, C., Wood, P. (Ed.). (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi. (Çev: S. Gürses). İstanbul: Küre Yayınları.”
  • Marcus, G.(1999). Ruj Lekesi. (Çev: G. Koca). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ponty, M. M.(2003). Göz ve Tin. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ragon, M.(2009). Modern Sanat. (Çev: V. Kanetti. İstanbul: Hayalbaz Yayınevi.
  • Görsel1. https://www.moma.org/collection/works/116348 (Erişim: 09.07.2019).
  • Görsel 2. https://www.guggenheim.org/artwork/1723(Erişim:20.02.2019).
  • Görsel 3. https://www.galerievandeloo-projekte.de/projekte-2014-asger-jorn-part-1.html. (Erişim: 21.02.2019).
  • Görsel 4. http://www.artnet.com/artists/asger-jorn/dragelse attractionBf7hqcizGSTC1TQR8Vh48g2. (Erişim:19.02.2019).
  • Görsel 5. https://www.artbrokerage.com/Corneille/Portrait-1982-98793 (Erişim:13.02. 2019).
  • Görsel6.https://doyle.com/auctions/15pt04-post-war-contemporary-art/catalogue/6-jean-michel-atlan(Erişim: 21.02.2019).
  • Görsel 7. http://www.artnet.com/artists/jean-michel-atlan/sagittaire-Ris7WJzUhKig0CgiV2zGwQ2 (Erişim: 21.02.2019
  • Görsel 8: https://www.tate.org.uk/art/artworks/appel-amorous-dance-t00212 (Erişim: 21.02.2019).