ŞARKICI VE ŞARKICI OLMAYAN BİREYLER ARASINDA SES ŞİDDETİ İLE AERODİNAMİK PARAMETRELERİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ

Sesin aerodinamik parametrelerinden subglottal basınç;fonasyon için aerodinamik itici bir güç iken ses şiddetiniarttırmada primer etkendir. Bu çalışmanın amacı şarkıcıbireyler ile şarkıcı olmayan bireyler arasında sesin aerodinamik parametreleri ile ses şiddet düzeyi arasındakiilişkiyi incelemektir. Çalışmaya 20 gönüllü ses eğitimialmış opera şan öğrencisi kadın-erkek ile ses eğitimialmamış 20 gönüllü kadın-erkek tıp fakültesi öğrencisikatıldı. Katılımcıların AeroviewPro PhonatoryAerodynamics System seti ile aerodinamik bileşenlerden subglottal hava basıncı, subglottal hava akımı ve sesbasınç düzeyi (sound pressure level/SPL) verileri belirlendi. Subglottal hava akımı ses eğitimi almamış öğrencilerde (1,96±0,54) opera şan öğrencilerinden(1,48±0,31) daha yüksek bulundu (P=0,005). Subglottalhava basıncı ise ses eğitimli grupta (14,36±2,99) seseğitimi almamış grup ortalamasından (11,32±3,47) daha yüksek değerler gösterdi (P=0,005). Ses şiddet düzeyi ortalaması ses eğitimi almış kişilerde (108,53 ± 3,48)ses eğitimi almamış kişilere oranla (101,43 ± 4,52) dahayüksek bulundu (P=0,001). Subglottal basınçtaki artışınses şiddetinde artışa yol açtığı verilerle doğrulanmıştır.Şarkı söylemek aerodinamik açıdan laryngeal yapılarınetkin kullanımını öğretmektedir.

COMPARATIVE ANALYSIS OF SOUND INTENSITY AND AERODYNAMIC PARAMETERS BETWEEN SINGERS AND NON-SINGERS

While subglottal pressure, an aerodynamic parameter of sound, is a driving force for phonation. It is the primary factor in increasing sound intensity. The purpose of this study is to investigate the relationship between the aerodynamic parameters of voice and sound intensity between the singers and non-singers. The study included 20 volunteer male and female opera singing students who had received vocal training and medical students who had not received any vocal training. As aerodynamic components, the subglottal air pressure, subglottal airflow and sound pressure level data of the participants were collected by using an AeroviewPro Phonatory Aerodynamics System. Subglottal airflow was higher in the students who had not vocal training (1.96±0.54) than opera singing students (1.48±0.31) (p

___

  • 1. Plant RL, Younger MR. The Interrelationship of subglottic air pressure, fundamental frequency, and vocal ıntensity during speech. Journal of Voice 2000; 14:170-177.
  • 2. Björkner E, Sundberg J, Alku P. Subglottal pressure and normalized amplitude quotient variation in classically trained baritone singers. Logopedics Phoniatrics Vocology 2006; 31:157-165.
  • 3. Sundberg J, Andersson M, Hultqvist C. Effects of subglottal pressure variation on professional baritone singers’ voice sources. The Journal of the Acoustical Society of America 1999; 105:1965- 1971.
  • 4. Holmberg EB, Hillman RE and Perkell JS. Glottal airflow and transglottal air pressure measurements for male and female speakers in soft, normal, and loud voice. J. Acoust. Soc. Am 1988; 84:511-529.
  • 5. Akerlund L, Gramming, P and Sundberg, J. Phonetogram and averages of sound pressure levels and fundamental frequencies of speech: comparison between female singers and nonsingers. Journal of Voice 1992; 6: 55-63.
  • 6. Bj€orklund S and ,Sundberg J. Relationship between subglottal pressure and sound pressure level in untrained voices. Journal of Voice 2016; 30:15-20.
  • 7. Sjögren K, Ström E and Lofqvist A. Control of voice intensity. http://acousticalsociety.org/ Acoustical Society of America 2014; 20(060003)