Yaratıcı yazarlık ve şairin yaratması: Romantik bir bakış açısı

İbdâ terimi, aklın sahip olduğu yaratıcı güçlerle kuvvetli bir bağa sahiptir. Bu güçler, şiir, yazmak için istenen ana özellik olan hayalin kaynağıdır. Hayal güçlerine erken bir şekilde önem veren başlıca edebi akımlardan biri romantizimdir. William Wordsworth, hayali, bir şairin sahip olması ve şiir yazarken kullanması gereken başlıca sıfatlardan biri olarak saymaktadır. Şiirin nazmı, vezin ve kafiye için özel bir his gerektiren yaratıcı yazım şekillerinin en üstünlerinden biridir. Fakat bir romantiğin perspektifinden yaratıcı yazım, şiirsel beyitleri oluşturma mahareti yanı sıra üstün hayali kudret ve tekniklere sahip bir yaratıcı gibi şairin şahsiyeti etrafında döner. Romantik geleneklerde tabiat / mizaç, şairin şiir yazmak için lazım olan hayal deposunu doldurduğu temel bir kaynak sayılır. Yukarıdakilere binaen, Romantizmin bakış açısına göre yaratıcı yazımın incelemesi, şairin doğuşu mefhumunun incelenmesine istinad etmesi gerekir. Bu sebeple önünüzdeki sayfa, yetenekli bir şair gibi kendini inşa faaliyetinin bilfiil üstesinden gelen bir yaratıcının sahip olduğu orijinal üretime yol açan bir faaliyet olarak yaratıcı yazımın romantik mefhumunu incelemeyi hedefliyor.

Creative writing and the creation of the poet: A romantic perspective

The term creative is based on the inventive powers the mind possesses. These powers are the source of imagination which is a main feature required for poetry composition. One of the major literary movements that placed an early emphasis on the powers of imagination is Romanticism. William Wordsworth regards imagination as one of the essential qualities the poet should have and employ in the process of creating poetry. Versification is among the higher forms of creative writing as it requires particular sense of rhyme and meter. However creative writing from a romantic perspective is centered on the figure of the poet as a creator who owns distinguished imaginative powers and techniques beside the skills of verse composition. Nature in the romantic tradition is deemed a major source from which the poet fills his reservoir of imagination needed to write poetry. Against this background, the study of creative writing from a romantic viewpoint should be based on the examination of the concept of the creation of the poet. This paper therefore aims to investigate the romantic conception of creative writing as an activity leading to an inventive production owned by a creator who has already passed a process through which he himself is created as a talented poet.

___

  • Alsyouf, A. (2013). Shelley’s Adonais: A Fryean archetypal perspective. Anglisticum Journal (IJLLIS), 2(4), 15-23. Retrieved from http://www.anglisticum.org.mk/index.php/IJLLIS/ Darbishire, H. (1966). The poet Wordsworth: The clark lectures, trinity college, Cambridge, 1949. Oxford: The Clarendon Press. De Quincey, T. (1950). Collected essays: Literary criticism. London: Faber & Faber. Golban, P. (2012). The romantic critical thinking: Theoretical incoherence of a unitary movement. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(1), 127-140. DOI: 10.5901/mjss.2012.03.01.127 Keats, J. (1917). Poems of Keats: Endymion; the volume of 1820; and other poems. Young, W. (Ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Murphy, P., & Roberts, D. (2005). Dialectic of romanticism: A critique of modernism. London: Continuum International Publishing. Shelley, P. (1994). The selected poetry and prose of Shelley. With an introduction & notes by Woodcock, B. Hertfordshire: Wordsworth Editions Ltd. Wordsworth, J., Abrams, M., & Gill, S. (Eds.). (1979). Preface to William Wordsworth, the prelude. New York: Norton. Wordsworth, W. (1846). T he poetical works of William Wordsworth. Vol. 2. London: E. Moxon. Wordsworth, W. (1850). The prelude, or, growth of a poet's mind: An autobiographical poem. London: E. Moxon. Wordsworth, W. (1802). Lyrical ballads: With pastoral and other poems. 3rd ed., vol. 1. London: Longman & O.Rees.