Mecmua-i Saz u Söz’de Hafiz Post İzleri

XVII. yüzyıl Türk Musikisi denildiğinde akla gelen en önemli birkaç isimdenbirisi hiç kuşkusuz yazmış olduğu nota mecmuası “Hâzâ Mecmua-i Saz u Söz’ den ötürüAli Ufki Bey (ö.1675) diğeri ise yazmış olduğu güfte mecmuasından dolayı Hafız Post’tur(ö.1694). Yaşadıkları dönemin musikisini anlaşılabilmesi için bu iki büyük musikişinasınkaynak niteliğindeki yazmış oldukları eserlerin tanınması ve muhtevalarının bilinmesigerekmektedir. Ali Ufki Bey yazmış olduğu nota mecmuası, Türk Müziğinde XVII. yüzyılbatı müziği notası ile eserleri kayıt altına aldığı için bugün dönem musikisini anlamamızısağlayan en önemli eserlerden birisidir. Sadece eserler ve notaları ile değil aynı zamanda odönem içerisinde yaşamış olan değerli musikişinasların da isimlerinin yer alması tarihselmüzikoloji için önemlidir. Bunun yanında Hafız Post ise yazmış olduğu güfte mecmuasıile yaşadığı dönemde fasıllarda meşk edilen ve söylenen eserlerin güftelerini yazarakgerek güfte yazarlarının isimlerinin gerekse de makam, usul ve bestekârı gibi bilgilerivererek eserlerin günümüze kadar ulaşmasında çok önemli bir rol oynamıştır. Buçalışmada bu iki değerli musikişinasın yolları saray fasılları ve padişah sohbetleri gibiortamlarda kesişme ihtimalinin oldukça yüksek olmasına rağmen bugüne kadar net birifade ile belirtilememiştir. Bu tespiti netleştirmeye çalışırken ilk olarak Hafız Post’unelimizde notası mevcut eserleri nasıl elimize ulaşmıştır bunun cevapları aranmıştır. İkinciolarak ise Ali Ufki Bey’in hangi “Hafız Post” bestelerini notaya aldığı tespit edilmeyeçalışılmıştır. Bunun için Ali Ufki Bey’in “Mecmua-i Saz u Söz” adlı eseri taranarak gerektespit edilen eserler “Hafız Post Güfte Mecmuasında” ve diğer güfte mecmualarında HafızPosta ait eserlerle karşılaştırılarak sonuç elde edilmeye çalışılmıştır.

___

  • Abdülkadiroğlu, A. (1985). İsmail Beliğ Nuhbetü'l - Asar Li- Zeyli Zübdeti'l - Eş'ar. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları. Açıkgöz, N. (1990). Riyazi Divanı'ndan Seçmeler. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Aksoy, B. (1995). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki. İstanbul : Pan Yayıncılık. Ayangil, R. (2002). "Onyedinci (XVII.) Yüzyılda Türk Musikisi" . Türkler, 433-442. Bardakçı, M. (2011). "Hafız Post'un Kayıp Bilinen Elyazmazı Güfte Mecmuası. Atlas, 92- 93. Bardakçı, M. (2011). 25 Yıla 25 Besteci. İstanbul : Pan Yayıncılık, 19. Behar, C. (2010). Aşk Olmadan Meşk Olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 44, 70 Behar, C. (2008). Saklı Mecmua. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Behar, C. (2010). Şeyhülislamın Müziği . İstanbul: Yapı Kredi Yayınları,237. Cevher, H. (1995). Ali Ufki Bey ve Hâzâ Mecmu'a-i Saz ü Söz "Transkripsiyon İnceleme". Ege Üniversitesi SBE, TDE, ABD, İzmir. 516, 749, 178. Çapan, P. (2005). Mustafa Safayi Efendi Tezkire-i Safayi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 154-155. Doğrusöz, Nilgün (1993). Hafız Post Güfte Mecmuası "Türkçe Güfteler". Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Elçin, Ş. (1976). Ali Ufki Hayatı, Eserleri ve Mecmua-i Saz ü Söz. İstanbul, MEB Basımevi, III, 29, 146, 239, Erdoğan, K. (1998). Niyaz-i Mısri Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları. Hafız Post (XVII. yüzyıl) Güfte Mecmuası, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi, TY9856 Hafız Post (XVII. yüzyıl) Güfte Mecmuası, İstanbul: Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, Revan 1724 Hekimbaşı Subhizade Abdülaziz Efendi, ( XVIII. yüzyıl) Güfte Mecmuası, İstanbul Üni. Nadir Eserler Kütüphanesi TY 3866 İpekten, H. (1990). Naili Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları. Kahraman, S.A., Dağlı, Y. (2010). Evliya Çelebi Seyahatnamesi: İstanbul, Yapı Kredi Yayınları Kılıç, E. (2013). Mecmua-yı Letaif Fi Sandukati'l- Me-Arif (Metin Değerlendirme) Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, SBE, Tarih ABF, İstanbul, 374, 1182, 1244. Kut, T. (1989). Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Ansiklopedisi, c.2, sayfa:456-457 Mecmua-yı Letaif fi Sandukati, İstanbul Üniversitesi, Nadir Eserler Kütüphanesi. v:56b, 253a, 265a. Özden, E. (2013). Osmanlı'nın Musiki Okulları, Rast Müzikoloji Dergisi, c.1, S.2, sayfa: 17-29 Öztürk, S. (1995). Askeri Kassama Ait Onyedinci Asır İstanbul Tereke Defterleri (Sosyo- Ekonomik Tahlil). İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı- Cihan Matbaası. Soysal, F.; Arslan, M. U. (2014). "1774 Tarihli Hâfız Abdülbakî'ye Ait Güfte Mecmuasının İncelenmesi", Rast Müzikoloji Dergisi , "2(1)", 68-88 pp., Nisan-2014, DOI: http://dx.doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00021 Uslu, R. (2007). Muzikoloji Kaynakları. İstanbul: İtü Yayınları. Söylemez, M. Rast Müzikoloji Dergisi, Cilt III, Sayı 2 (2015), s. 920-929 927 Uslu, R. (2015). Mustafa Itri Buhurizade Panoraması: Bir Klasik Müzik Ustası. Saarbrücken, Almanya: Türkiye Alim Kitapları. 44, 51, 57, 67, 85 Üngör, E. R. (1981). Türk Musikisi Güfteler Antolojisi 1-2. İstanbul: Eren Yayınları. Zorlu, G. (2009) Zehr-i Marzade Seyyid Mehmed Rıza Hayatı, Eserleri, Edebi Kişiliği ve Tezkiresi 106. Kocaeli: T.C Kültür ve Turizm Bak. Yay. Gen. Müdürlüğü, Kocaeli 2009