Geleneksel Türk Çalgı Müziği Üst Düzey İcracılarının Performans Gelişim Süreçleri Üzerine Bir Araştırma
Bu araştırmanın amacı, Türk çalgı müziği üst düzey icracılarının performans gelişimsüreçlerini ayrıntılı bir şekilde incelemek, onların bu süreç içerisinde kullandıkları çalışmayöntemlerinin, anlayış, uygulama ve durumların neler olduğunu belirlemektir. Araştırmanitel araştırma tekniklerinden derin görüşme tekniği ile yürütülmüştür. Çalışmanınevrenini, geleneksel Türk çalgı müziği üst düzey icracıları oluşturmaktadır. Ud, kanun,tanbur, ney, klasik kemençe çalgılarını çalan ve her birinden iki kişi olmak üzere belirlenentoplam 10 üst düzey icracı ise örneklemi teşkil etmektedir. Belirlenen icracılar: Ud; YurdalTokcan, Necati Çelik. Kanun; Göksel Baktagir, Taner Sayacıoğlu. Tanbur; MuratAydemir, Özer Özel. Ney; Ercan Irmak, Yavuz Akalın. Klasik Kemençe; Derya Türkan veSelim Güler’dir. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik çözümlemesi yöntemiyleçözümlenmiştir. Çözümlenen veriler yerli ve yabancı kaynakları içeren bir literatürtaraması ile desteklenmiştir. Çalışma sonucunda, üst düzey icracıların performans gelişimsüreçlerinde kullandıkları yöntem, anlayış, uygulamalar ve içerisinde bulundukları geneldurum tespit edilmiştir.
___
- Gedik, G. (2005). “Bekir Sıdkı Sezgin, Dinî Mûsikî ve Meşk Usûlü”. Musikişinas
Dergisi, 7, 100–106.
Kaçar, G. Y. (2012). Türk Mûsikîsi Üzerine Görüşler (Analiz ve Yorumlar) (2. Basım).
Ankara: Maya Akademi.
Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın
Dağıtım.
Özel, A. E. (2010). “Kemençe İle Eser İcralarından Hareketle Tanburi Cemil Bey’in
Tavır Özellikleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 283–298.
Öztuna, Y. (2000). “Meşk”. Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi (1.
Baskı) içinde. (250). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
Sezer, E. (2012). “Çeng ü Ney: Ahmed-i Da’i’nin Çengname Mesnevisinde ve İhsan
Oktay Anar’ın Suskunlar Romanında Tasavvuf–Müzik İlişkisi”. Musikişinas Dergisi,
12, 175–185.
Sezgin, K. (2005). “Bekir Sıdkı Sezgin/Babam”. Musikişinas Dergisi 7, 94-96.
Tanrıkorur, C. (2003). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi (2. Basım). İstanbul: Dergâh
Yayınları.
Torun, M. (2000). Ud Metodu-Gelenekle Geleceğe (1. Basım). İstanbul: Çağlar
Yayınları.
Torun, M. (Tarihsiz). Eser Analizi Ders Notları. İstanbul.
Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.
Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Weber, Robert Philip (1990). Basic Content Analysis (1. Basım). Londan: Sage
Publications.
Kişisel Görüşmeler
Akalın, Yavuz. Kişisel Görüşme, 17.07.2012, İzmir.
Aydemir, Murat. Kişisel Görüşme, 10.09.2012, İstanbul.
Baktagir, Göksel. Kişisel Görüşme, 07.06.2012, İstanbul.
Çelik, Necati. Kişisel Görüşme, 03.05.2012, İstanbul.
Güler, Selim. Kişisel Görüşme, 02.05.2012, İstanbul.
Irmak, Ercan. Kişisel Görüşme, 11.09.2012, İstanbul.
Özel, Özer. Kişisel Görüşme, 12.09.2012, İstanbul.
Sayacıoğlu. Taner. Kişisel Görüşme, 06.06.2012, İstanbul.
Tokcan, Yurdal. Kişisel Görüşme, 02.05.2012, İstanbul.
Türkan, Derya. Kişisel Görüşme, 04.05.2012, İstanbul.
Aksoy, B. (1999). “Orta Doğu Klasik Musikîsinin Bir Merkezi: İstanbul”. Osmanlı
Ansiklopedisi – Kültür ve Sanat (10). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
Aksoy, Bülent (2008). Geçmişin Musıki Mirasına Bakışlar (1. Basım). İstanbul: Pan
Yayıncılık.
Behar, C. (1993). Zaman, Mekân, Müzik Klâsik Türk Musıkisinde Eğitim (Meşk), İcra
ve Aktarım (1. Basım). İstanbul: Afa Yayınları.
Behar, C. (2006). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz (3. Basım). İstanbul: Yapı Kredi
Yayınları.
Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (2.
Basım). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Demir, L. (2007). Geleneksel Türk Sanat Müziği Çalgılarından Udun Müzik
Derslerinde Kullanılabilirliği Konusunda Öğretmen Görüşleri. Gazi Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı. Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi. Ankara.