ALFRED LORD TENNYSON’IN MARIANA VE SHALOTT LEYDİSİ ŞİİRLERİNDE EV SEMBOLÜNÜN KAPANA KISILMIŞ KADINI TEMSİLİ

Ev sembolünün temsili, Batı edebiyatının farklı dönemlerinde çalışmaların merkezinde yer almıştır. Viktorya çağı edebiyatı düşünüldüğünde, bu konuya ilişkin olarak Alfred Lord Tennyson şiirleri dikkat çekmektedir çünkü ev sembolünün üstlendiği anlamların keşfi açısından şiirleri önemli ölçüde üretken bir zemin hazırlamaktadır. Tennyson’ın Mariana ve Shalott Leydisi başlıklı iki iyi bilinen şiiri ev sembolü üzerinden kapana kısılmış kadın konusuna Viktoryen dönem insanının yaklaşımını tasvir edici nitelik taşımaktadır. Daha belirli bir biçimde ifade etmek gerekirse, bu şiirlerin çalışılmasını özel kılan nokta çağdaş okuyuculara, ataerkil kısıtlamalar nedeniyle travmaya uğramış kadınların durumuna şahitlik eden yaşadıkları evler hakkında eleştirel düşünme imkânı sağlamasıdır. Dolayısıyla bu çalışma, temel olarak, seçilen şiirlerdeki ev sembolünün şairin yaşadığı dönemdeki kadınların toplumdaki yerinin gerçekçi bir biçimde sunulması durumunun önemli bir parçası olduğunu ataerkillik kavramının aynı zamanda Viktorya çağının adil olmayan bir düzenlemesi şeklinde ön plana çıktığını da vurgulayarak göstermeyi amaçlamaktadır.

THE HOME AS EMBLEM OF WOMEN ENSNAREMENT IN ALFRED LORD TENNYSON’S MARIANA AND THE LADY OF SHALOTT

The representation of home has remained in the forefront of studies from different periods in Western literature. When Victorian literature is considered, the poetry of Alfred Lord Tennyson stands out as it provides a fertile ground for the exploration of meanings home takes on to a serious extent. Two of his well-known poems, Mariana and The Lady of Shalott, can be regarded as illustrative of Victorian attitude toward women ensnarement through the symbol of home. More specifically, what makes the study of these poems somewhat special is that they enable contemporary readers to think critically about the ways in which home bears witness to traumatization of women by patriarchal restrictions. Therefore, this article will mainly show that home symbol in the selected poems is an essential component of a realistic representation of the status of women of the poet’s time thereby positing patriarchy as an unfair configuration of Victorian society.

___

  • Andres, S. (2005). The Pre-Raphaelite Art of the Victorian Novel: Narrative Challenges to Visual Gendered Boundaries, The Ohio State University Press, Columbus.
  • Archibald, D., C. (2002). Domesticity, Imperialism, and Emigration in the Victorian Novel, University of Missouri Press, Columbia.
  • Armstrong, I. (1993). Victorian Poetry: Poetry, poetics and politics, Routledge, London and New York.
  • Boyd, D., J., & Williams, A. (1983). “Tennyson’s Mariana and Lyric Perspective”, Studies in English Literature, No. 4, Vol. 23, 579-593.
  • Brodey, K., & Malgaretti, F. (2002). Focus on English and American Literature, Modern Languages, Italy.
  • Cadwaller, J. (2014). “Victorian Literature: A Cultural and Historical Overview”, Twenty-First Century Perspectives on Victorian Literature, (Ed: L. W. Mazzeno), Rowman & LittleField, UK.
  • Christ, C., T. (2002). “Victorian Poetics”, A Companion to Victorian Poetry, (Ed: Richard Cronin, Alison Chapman and Antony H. Harrison), Blackwell Publishing, USA.
  • Croft, J., & Smyth, G. (2006). Our House: The Representation of Domestic Space in Modern Culture, Editions Rodopi B. V., New York.
  • Dağoğlu, T. (2022). Images of Woman in Pre-Raphaelite Visual and Textual Narratives (Ph.D. Thesis), Istanbul University.
  • Edgar, F., & Shannon, Jr. (1981). “Poetry as Vision: Sight and Insight in The Lady of Shalott”, Victorian Poetry, No. 3, Vol. 19, 207-223.
  • George, R., M. (1999). The Politics of Home: Postcolonial Relocations and Twentieth-Century Fiction, University of California Press, California.
  • Gribble, J. (1983). The Lady of Shalott In the Victorian Novel, The MacMillan Press, London and Basingstoke.
  • Gunter, G., O. (1971). “Life and Death Symbols in Tennyson’s Mariana”, South Atlantic Bulletin, No. 3, Vol.36, 64- 67.
  • Martens, B. (2011). Browning, Victorian Poetics and the Romantic Legacy: Challenging the Personal Voice, Ashgate Publishing, England.
  • Peltason, T. (1983). “The Embowered Self: Mariana and Recollections of the Arabian Nights”, Victorian Poetry, No. 4, Vol.21, 335-350.
  • Psomiades, K., A. (2000). “The Lady of Shalott and the critical fortunes of Victorian Poetry”, The Cambridge Companion to Victorian Poetry, (Ed: Joseph Bristow), Cambridge University Press, UK.
  • Purchase, S. (2006). Key Concepts in Victorian Literature, Palgrave Macmillan, New York.
  • Schor, H., M. (2002). “Gender Politics and Women’s Rights”, A Companion to the Victorian Novel, (Ed: P. Brantlinger & W. Thesing), Blackwell Publishing Company, UK.
  • Shoemaker, R., B. (2013). Gender in English Society 1650-1850: The Emergence of Separate Spheres? Routledge, New York.
  • Tennyson, A., L. (1830). “Mariana & The Lady of Shalott”, The Norton Anthology of English Literature: Sixth Edition Volume 2, (Ed: M. H. Abrams), W. W. Norton & Company, New York.