Meşşaî Filozoflara Göre Philosophia (Hikmet) Faaliyetinin Neliği Üzerine Bir İnceleme: Nazariyat mı? / Fikriyat mı?

Felsefe nedir sorusu felsefe faaliyetinin en temel sorusudur. Felsefe tarihi içerisinde felsefe faaliyeti hakkında farklı görüşler dile getirilmiştir. Farklı görüşler içerisinde Platon ve Aristoteles’in düşünceleri belirleyici olmuştur. Bununla birlikte Helenistik dönemde ise söz konusu iki büyük filozofun görüşleri uzlaştırılmaya çalışılmış ise de Aristoteles’in düşünceleri ağırlık kazanmıştır. Bu haliyle İslam dünyasına intikal eden felsefe faaliyetinin bu incelemede Meşşaî filozoflara göre aklî/entelektüel bir faaliyet mi, yoksa bir tür nefsî dönüşüm faaliyeti mi olduğu tespit edilmeye çalışılacaktır.

___

  • Arkan, Atilla. “Psikoloji: Nefis ve Akıl”, İslam Felsefesi: Tarih ve Problemler, Ed. M.Cüneyt Kaya, İstanbul: İsam Yayınları, 2013, 569-602.
  • Arslan, Ahmet. İlkçağ Felsefe Tarihi, 5.Cilt, 3.Baskı, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016.
  • Bayrakdar, Mehmet. İslam Felsefesine Giriş, 9.Baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2012.
  • Celal, Vahit. “İslam Dünyasında Tercüme Hareketlerinin Felsefî Düşüncenin Gelişimi Açısından Üstlendiği Rol Üzerine Bir İnceleme”, Felsefe Dünyası, 70, (2019), 202-216.
  • Deniz, Gürbüz. “Kindi: Felsefeyi Kabulü ve Konumlandırması”, Diyanet İlmî Dergi, 54/2, (2018), 13-24.
  • Farabi, Kitabü’l-Cem beyne re’yeyi’l-hakîmeyn Eflatun el-İlahi ve Aristûtâlîs, Beyrut: Dâru’l-meşruk, 1986.
  • Gutas, Dimitri. İbn Sina’nın Mirası, Çev. M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2004.
  • Haşlakoğlu, Oğuz. Platon Düşüncesinde Tekhne, Bursa: Sentez Yayınları, 2016.
  • Haşlakoğlu, Oğuz. “Derrida’nın Eczanesi: Reçeteyi Okuyamamak”, Kaygı Dergisi 18/1 (2019): 114-133.
  • Haşlakoğlu, Oğuz. “Platon Düşüncesinde Aletheia”, Kaygı Dergisi, 11 (2008): 205-209.
  • İbn Sina, Uyunu’l-hikme, thk.Abdurahman Bedevî, Küveyt-Beyrut: Vekaltü’l-matbuât-daru’l-kalem, 1980.
  • İbn Sina, Arifler ve Olağanüstü Hadiselerin Sırları, Şerh: Fahreddin Razi, Çev. Ömer Türker, 4.Baskı, İstanbul: Hayykitap Yayınları, 2018.
  • İbn Sina, Kitabü’ş-şifa: Mantığa Giriş, 2.Baskı, Çev. Ömer Türker, İstanbul: Litera Yayınları, 2013.
  • İbn Rüşd, Faslu’l-makal, thk. Muhammed Âbid el-Câbirî, 1. Baskı, Beyrut: Merkezu dirasati’l-vahdeti’l-Arabiyye, 1997.
  • Kaya, Cüneyt. “Felsefenin Klasik Çağı”, İslam Düşünce Atlası, Ed: İbrahim Halil Üçer, 1.Cilt, 3.Baskı (İstanbul: Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, 2019), 333-340.
  • Kaya, Cüneyt. “İslam Felsefesinin Mahiyeti Üzerine”, İslam Felsefesi Tarih ve Problemler, Ed: Cüneyt Kaya, (İstanbul: İsam Yayınları, 2013) 15-36.
  • Kaya, Mahmut. Felsefî Risaleler: Eflatun ile Aristoteles’in Görüşlerinin Uzlaştırılması, Klasik Yayınları, 2.Baskı, İstanbul, 2005.
  • Kindî, Felsefî Risaleler, Çev. Mahmut Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2002.
  • Konevî, Sadreddin. Miftâhü’l-Gayb, Çev.Ekrem Demirli, İstanbul: Kapı Yayınları, 2014.
  • Kutluer, İlhan. Yitirilmiş Hikmeti Ararken, İstanbul: İz Yayınları, 2017.
  • Topaloğlu, Bekir-Çelebi, Çelebi. Kelam Terimleri Sözlüğü, 5.Baskı, İstanbul: İsam Yayınları, 2017.
  • Türker, Ömer. İslam’da Metafizik Düşünce:Kindî ve Farabi, İstanbul: Klasik Yayınları, 2019.
  • Türker, Ömer. İbn Sina’da Metafizik Bilginin İmkanı, 2.Baskı, İstanbul: İsam Yayınları, 2019.