CEVDET SAİD DÜŞÜNCESİNDE İSLAM TOPLUMLARINDA ŞİDDET SORUNSALI VE DİN

Dinlerin şiddet olgusuna yönelik tutumu, dinin şiddetin kaynağı olarak görülmesine kadar uzanan bir boyutu ile tartışılmaktadır. Bu tebliğde, Cevdet Said’in din-şiddet ilişkisine bakışı ele alınmaktadır. Said, sorunu, yaşadığı bölge gereği öncelikle Ortadoğu’yu göz önünde bulundurarak ele almaktadır. Buna göre İslam dünyasındaki ortaya çıkan ve bir kısmı şiddet boyutuna ulaşan sorunların temelinde İslam’ın konuya yaklaşımının yeterince anlaşılmaması vardır. Daha özel olarak İslam dünyasında rastlanan şiddet örneklerinin sebepleri arasında; peygamberlerin mücadelesinin yeteri kadar anlaşılmaması, “Habil’in Mezhebinin” takip edilmemesi ve yöntemsizlik yatmaktadır.

Cevdet Said Thinking The Violence Of Islamic Society And The Religion

The attitude toward to violence phenomenon of religions is argued with the extend of seeing the Religion as a source of the Religion. In this edict, the Cevdet Said’s perspective on religion-violence relationship is handled. Said, is dealing with Middle Eastern because it is where he lives. According to him, the main reasons of problemswhich some of them reaching to violence- which occurred in Islamic world, are that the approach of Islam is not be understood properly. To be more precise, the reasons of the violence samples which originated in Islam world can be ordered in this manner: the struggle of the prophets is not been understood, “Habil’s Doctrine” is not been followed, and finally there is not a worthy method.

___

  • Ahmet Özel. İslam ve Terör. İstanbul: Küre Yayınları, 2007.
  • Ahmet Yaman. “Savaş”. İslam Ansiklopedisi. 36: 189-194. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2009.
  • Artun Ünsal. “Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi”. Cigito. 6-7 (1996): 29-36.
  • Caner Taslaman. Terörün ve Cihadın Retoriği (Felsefi ve Teolojik Bir Değerlendirme). İstanbul: İstanbul Yayınları, 2007.
  • Cevdet Said. Adem Oğlunun İlk Mezhebi.Trc. Halil İbrahim Kaçar. İstanbul: Pınar Yayınları, 2013.
  • Cevdet Said. Adem’in Oğlu Habil Gibi Ol. Trc. Abdi Keskinsoy. İstanbul: Pınar Yayınları, 2006.
  • . Diyanet İşleri Başkanlığı. (Heyet). “DAİŞ’in Temel Felsefesi Ve Dini Referansları Raporu”. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2015.
  • Erdal Baykan. "Günümüzde Dinsel Şiddetin Nedenleri.” YYÜSBE Dergisi. 7 (2004): 212-222.
  • Ebû Dâvûd Süleyman b. El-Eş’as, Sünen-i Ebî Dâvûd “Cihad”, (Beyrut: Dâr’u İbnü’lHazm Yayınları, 2005), 82,111.
  • Fuat Aydın. “Batı’nın İslâm Anlayışının Doğulu Kökenleri ya da Abdülmesîh İshak ElKindî’nin Risâle’sinin Serencamı”. Erken Klasik Dönemden XVIII. Yüzyıl Sonuna Kadar Osmanlılar ve Avrupa Seyahat, Karşılaşma ve Etkileşim. Ed. Seyfi Kenan. 189-252. İstanbul: İSAM, 2010.
  • Hamit Bozarslan. Ortadoğu Bir Şiddet Tarihi Osmanlı İmparatorluğu’nun Sonundan El-Kaide’ye. İstanbul: İletişim Yayınları, 2015.
  • İbrahim Kalın. İslam ve Batı. İstanbul: İSAM, 2008.
  • İngmar Karlsson. Din,Terör ve Hoşgörü. Trc. Tayfun Kayaoğlu. İstanbul: Homer Kitabevi, 2005.
  • Kadir Albayrak. Semavi Dinlerde Barış ve Şiddet İkilemi. Ankara: Sarkaç, 2010.
  • Mehmet Ali Kirman. “Küresel Bir Sorun Olarak Şiddet ve Din”, Dini Arasştırmalar 7/20 (2004): 315-332.
  • Mustafa Erdem. “Küreselleşme ve İslam Dünyası”. Dini Araştırmalar 6/17 (2003): 5- 9.
  • Nathan Lean. İslamofobi Endüstrisi. Trc. İbrahim Yılmaz. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2015.
  • Ragıp El-İsfehani. Müfredat Kuran Kavramlar Sözlüğü. İstanbul: Pınar Yayınları, 2012.
  • Şemseddin Sami. Kamus-i Türk-i. İstanbul: Kapı Yayınları, 2004.
  • Şinasi Gündüz. Dinsel Şiddet. İstanbul: Etüt Yayınları, 2005.
  • Ünver Günay. “Toplumsal Değişme ve İslamiyet”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2001): 1-39.
  • Veli Sırım. “Barış Dini İslam’a Savaş Yaklaşımları”. İslam ve Şiddet. Ed. Mümtazer Türköne. 91-112. İstanbul: Ufuk Yayınları, 2007.