Dramatic representation of the battle of Ankara and Bayezid I's captivation by Tamerlane

Bu makalenin amacı, I. Bayezid ve Timur (Timurlenk)’un orduları arasında gerçekleşen Ankara Savaşı (1402) ve özellikle de bu savaşın sonucunun sahneye yansımasını veya gönderme yapılması Christopher Marlowe’un tragedyası Tamburlaine, Bölüm I (1587), ve Thomas Dekker’in komedyası Old Fortunas (1600)’da incelemektir. Ankara Savaşı Anadolu, Balkan ve Bizans tarihi açısından önem taşımasına rağmen söz konusu iki tiyatro eserinde Ankara Savaşı’na çok az yer verilmiş, ve daha çok I. Bayezid’in Timurlenk’in eline esir düşmesine odaklanmıştır.

Ankara savaşı ve I. Sultan Bayezid'in Timurlenk'e esir düşmesinin sahneye yansıması

This paper dwells on the dramatic representation of the Battle of Ankara (1402) fought between the forces of Timur Lenk (Tamerlane) and Bayezid I in two plays: Christopher Marlowe’s tragedy Tamburlaine, Part I (1587) and Thomas Dekker’s comedy Old Fortunas (1600). Although the Battle of Ankara constitutes an important point in the history of Anatolia, the Balkans and Byzantium, the two plays dwell more on the captivation of Bayezid I by Tamerlane, and its results rather than the battle itself.

___

Chew, Samuel: The Crescent and the Rose, Octagon Boks Inc., New York 1965.

Dekker, Thomas: Old Fortunatus. Ed. Oliphant Smeaton. Aldine House, London 1904.

Imber, Colin: The Ottoman Empire 1300-1481. The Isis Press, Istanbul 1990.

İnalcık, Halil: The Ottoman Empire: The Classical Age 1300-1600. Tr. Norman Itzkowitz and Colin Imber. Weidefeld and Nicolson, London 1973.

Marlowe, Christopher: Tamburlaine the Great. Ed. J. S. Cunningham. Manchester University Press, Manchester 1981.

Rivers, Isabel: Classical and Christian Ideas in English Renaissance Poetry,George Allen & Unwin, London 1984.

Uluçay, M. Çağatay: Padişahların Kadınları ve Kızları, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 2001.