Weareble Technologies for Emotion Communication

Bu çalışma duyguların iletiminde giyilebilir teknolojilerin kullanımı ve giyilebilir teknolojilerin kullanıcılarına sunduğu olanakları tartışmaktadır. Bu çalışmada ‘giyilebilir teknolojiler’ ve ‘giyilebilirler’ terimleri, akıllı teknolojiler yardımıyla üretilmiş, görselliği bilişsel işlemler yoluyla kullanıcısı tarafından değiştirilebilen etkileşimli kıyafet ve aksesuarları tanımlamak için kullanılmaktadır. İnsanlar duygularını yüz ifadeleri, jestler ve beden hareketleri gibi gözlemlenebilen bedensel tepkilerle ifade ederler. Duyguların görsel olarak ifadesinin gücü, bedenin duygu iletimi sırasında kullandığı fizyolojik ifadelere kıyafetler ve aksesuarlar yardımıyla yapay görsel ifadeler ekleyerek artırılabilir. Giyilebilir Teknolojiler, görselliği etkileşimli olarak değişebilen dinamik bir kıyafet yapısı dolayısıyla kullanıcıları için yeni bir kıyafet deneyimi tanımlarlar. Bilişsel işlemlerle desteklenen ve kullanıcılar tarafından tanımlanabilen yeni etkileşimli görsellikleriyle giyilebilir teknolojiler, duyguların ifadesinde ve iletişiminde kullanıcılarına yeni olanaklar sunmaktadırlar.

Giyilebilir Teknolojiler: Duyguların İletişiminde Yeni Olanaklar

This paper discusses the possibilities of exploring new ways of expressing emotions with wearable technologies. In the paper, the terms ‘wearable technologies’ and ‘wearables’ are used to refer to garments and accessories that have embedded smart technologies with the ability to connect to an electronic network and the ability to create customisable, dynamic and interactive responses. People mostly communicate their emotions by observable bodily reactions such as facial expressions, gestures, and body movements. Visual expression of emotion can be augmented by adding artificial visual responses to the physiological visual responses of the body with garments and accessories. Wearable technologies define a new experience of clothing with the possibility to create interactively changing appearances. The dynamic visual compositions defined by the user, and provided by the computational processes, can enhance the abilities of the user for the expression of emotions.

___

  • CAMPBELL, C.S., CHAN, D.M. and MINER, C.S. (2001) Digital Jewellery: Wearable Technology for Everyday Life, Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2001), Extended Abstracts, ACM Press, New York; 45-46.
  • CO, E. (2000) Computation and Technology as Expressive Elements in Fashion, MS Thesis, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA.
  • DAVIS, F. (1992) Fashion, Culture, and Identity, University of Chicago Press, Chicago.
  • FUSAKUL, S.M. (2002) Interactive Ornaments, PhD Thesis, Royal College of Art, London, UK.
  • GALBRAITH, M.L. (2003) Embedded Systems for Computational Fashion Design, Master of Science Thesis, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA.
  • GAVER, W.W. (1999) Irrational Aspects of Technology: Anecdotal Evidence, Proceedings of the First International Conference on Design and Emotion, 3-5 November 1999, In Overbeeke, C.J. and Hekkert, P. (Eds) Department of Industrial Design, Faculty of Industrial Design Engineering, Delft University of Technology, Delft, the Netherlands; 47-53.
  • POST, R., ORTH, M., RUSSO, P. and GERSHENFELD, N. (2000) Ebroidery: Design and Fabrication of Textile-Based Computing, IBM Systems Journal, 39(3/4) 840-861.
  • HALLNÄS, L., MELIN, L. and REDSTRÖM, J.A. (2002) Design Research Program for Textiles and Computational Technology, Nordic Textile Journal, (1) 56-63.
  • PHILIPS DESIGN (2006) Philips Press Release, 14 September 2006ş Available from: http://www.design.philips.com/about/design/ designnewscenter/news/article-14931.page/
  • PLANALP, S. (1999) Communicating Emotion: Social, Moral, and Cultural Processes. Cambridge University Press, New York/Paris.
  • SENSATEX (2008) Available from: http://www.sensatex.com/