Experiences wıth moodle as a communication tool for design teamwork: A users’ perspective

Tasarım sürecinde işbirliğinin önemi yaygın olarak kabul edilmesine rağmen, tasarım eğitimi kurumlarının bu konunun öğretilmesinde birçok zorluk yaşadığı gözlemlenmektedir. Bu zorlukları aşmak için Web-tabanlı eğitim araçlarının kullanılması sıklıkla önerilmiş, fakat bu çalışmaların çoğunda kullanıcı bakış açısı ihmal edilerek konuya sadece uygulama geliştiricisi ya da öğretim elemanı perspektifinden yaklaşılmıştır. Bunun sonucunda da kullanıcıların/öğrencilerin gereksinimleri, algıları, ve deneyimleri yeterince incelenmemiştir. Belirtilen problemlerin çözümüne yardımcı olmak amacıyla, bu çalışmada öğrencilerin bir sanal öğrenme ortamı olan mOODle’ı tasarım işbirliğinde bir iletişim aracı olarak nasıl algıladıkları incelenmektedir. mOODle (modular Object-Oriented Dynamic learning environment) pek çok disiplinde sanal öğrenme ortamı, ya da ders yönetim sistemi olarak kullanılmakta olan açık kaynak bir araçtır. Bu çalışmada, iç mimarlık öğrencilerinden oluşan bir örneklem gruplara ayrılarak, mOODle’ı başlıca iletişim aracı olarak kullanacakları bir tasarım problemi verilmiştir. Daha sonra katılımcıların bu tasarım süreçlerini nasıl algıladıkları ampirik bir araştırmayla değerlendirilmiştir. Bu araştırmada yanıtı aranan sorular şöyle sıralanabilir: 1. mOODle’ın tasarım eğitiminde işbirliği için bir iletişim aracı olarak, başlıca kullanılabilirlik faktörleri nelerdir? 2. mOODle’ın tasarım eğitiminde işbirliği için bir iletişim aracı olarak kullanılmasıyla ilgili kullanıcıların algıları nelerdir? 3. mOODle’ın tasarım eğitiminde işbirliği için bir iletişim aracı olarak kullanılması durumunda, kullanıcı algıları ile kişisel farklılıklar (cinsiyet, bilgisayar deneyimi, ve bilgisayar becerisi algısı) arasındaki ilişkiler neler olabilir? Öğrencilerin mOODle’ı ne kadar kullanışlı ve kullanımı kolay olarak algıladıklarını ölçmek için Davis’in (1989) Bilgi Teknolojilerinin Algılanan Kullanışlılığı ve Kullanım Kolaylığı (Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use, Pueu) Testi uygulanmıştır. Bilgisayar deneyimi, bu değişken için özel olarak hazırlanmış sorularla değerlendirilmiştir. Tasarım işbirliğinde mOODle kullanımı ile ilgili faktörleri ortaya çıkarmak için Principal Component Analysis uygulanmış ve Kaiser Normalizasyonu ile Varimax yöntemleri ile döndürülmüş temel bileşenler analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda mOODle kullanımında öğrencilerin algısı konusunda üç ana faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Bunlar: tasarım süreci, mOODle’ın bir araç olarak değerlendirilmesi ve kişi olarak tasarımcı faktörüdür. Faktöriyel Analiz iyi bir işbirlikçi tasarım ortamının sistemin kullanıcı, süreç, araç, ve çevre olarak tanımlanan dört ana bileşeni arasındaki dinamik etkileşimlerin çözümüne bağlı olduğunu ortaya koymuştur. Bu durumda tasarım süreci en büyük önceliğe sahip faktör olarak öne çıkmaktadır. Bir araç olarak mOODle katılımcılar tarafından ikinci önceliğe sahip faktör olarak değerlendirilmiştir. Kullanıcının işbirlikçi ortam hakkındaki düşünceleri ise sonuncu faktör olarak ortaya çıkmıştır. Açık uçlu sorulara verilen yanıtların incelenmesi, mOODle’ın işbirlikçi tasarımda avantajlı bir araç olarak değerlendirildiğini ortaya koymuştur. Fakat, mOODle’ın bu bağlamda bazı dezavantajları da öğrenciler tarafından dile getirilmiştir. Son olarak, öğrencilerin kişisel farklılıkları (cinsiyet, bilgisayar deneyimi ve bilgisayar becerisi algısı) ile mOODle’ı algılamaları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bilgisayar deneyimi ile bahsedilen yanıtlar arasında çeşitli negatif korelasyonlar bulunmuştur. Bu göstermektedir ki, öğrenciler bilgisayar konusunda deneyimli oldukça işbirlikçi tasarım araçlarından kullanılabilirlik ve kullanım kolaylığı anlamında beklentileri de artmaktadır. Öğrencilerin bilgisayar konusundaki deneyimli profilleri, bilgisayar deneyimi ile Pueu’daki ifadeler arasındaki negatif korelasyonlar, ve öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtların incelenmesi sonucu, bu çalışmada katılımcıların mOODle’ı son derece başarılı bir şekilde kullanım bağlamında ve süreç-araç-kullanıcı boyutlarıyla birlikte değerlendirdikleri görülmüştür. Bu aracın, tasarım ekip çalışmasında kullanımı olumlu karşılanmış ve geleneksel tasarım stüdyosundaki benzer uygulamalara tercih edilmiştir. Bununla birlikte, bu çalışma mOODle’ın tasarım eğitiminde etkin bir şekilde kullanılabilmesi için gereksinim duyduğu bazı iyileştirmeleri de ortaya çıkarmıştır.Sonuç olarak, yazarlar bu makalede sunulan çerçevenin işbirlikçi tasarım araçlarının değerlendirilmesinde yeni bir temel oluşturacağına inanmaktadır. Bu çalışma işbirlikçi ortamların değerlendirilmesinde kullanılabilirliğin yanı sıra, sürecin de önemine işaret etmektedir. Bu çerçeve içinde benzer çalışmalarda işbirlikçi ortamların incelenmesi tasarımcının zihinsel modellemesi ile işbirlikçi tasarım araçları arasında yeni etkileşimler ortaya çıkarabilir. Bu çalışma ayrıca, işbirlikçi tasarım araçlarının etkinliklerinin kendi uygulama alanları içinde ve bu uygulamalara özel araştırma araçlarıyla incelenmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Bu da, tasarım eğitmenlerinin bizzat kendilerinin tasarım araştırmaları, araç geliştirme, ve uygulama sonuçlarının analiziyle ilgilenmesini gerektirmektedir. Böyle bir yaklaşım, mimarlık eğitiminde sayısal tasarım tartışmalarını basit bir seviyeden sistematik ve ciddi bir akademik söyleme dönüştürmeye yardımcı olacaktır. Sunduğumuz çalışmanın bu bağlamda benzer çalışmalara yön vermesi umulmaktadır.

Moodle’ın tasarım işbirliğinde bir iletişim aracı olarak kullanılması: Kullanıcı perspektifinden bir analiz

With the rapid increase of technology every educational institution has the opportunity to make use of the Internet as a communication medium for instruction. This facility makes education independent of time and location and supports the students in an environment that can design in a team as active, independent, self-reflected and collaborative participants. Moreover, web-based design education enables flexibility for time and place constraints in collaborative teaching and learning (Sagun and Demirkan, 2009). However, it was observed that most of the existing studies on the utilization of Web-based tools in design education adopted a developer’s and/or an instructor’s viewpoint, while, users’ needs, perceptions, and experiences were rarely explored (Karakaya and Pektaş, 2007). In this study, the usability of a Learning Management System named MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) that offers a wide range of functionalities to support design collaboration is analyzed. MOODLE provides many features for supporting design collaboration, from simple document sharing to on-line design critiques. Furthermore in design process, this collaboration environment can be driven by the success of platforms such as Active Worlds (Dede et al. 2003) or Second Life (De Lucia et al. 2009; Livingstone and Kemp, 2008). A learning management system like MOODLE allows students to communicate with instructors and team members, give and take online critiques, download course materials, design briefs, submit design sketches and design projects. The utilization of MOODLE for design communication purposes seems quite appropriate, since the main premise underlying a course management system like MOODLE is learning through interaction. The design and development of MOODLE is guided by “social constructionist pedagogy”. According to this view, learners actively “construct” new knowledge as they interact with others in social settings wherein groups collaboratively creating a culture of shared artifacts with shared meanings (MOODLE-DOCS, 2010). Although this is a very powerful theoretical proposition, it is observed that most of the existing studies focused on the advantages of course management systems as repositories of course information (Yuen et al., 2008; Martens and Achten, 2007; Hoog, Falkner and Seifried, 2007). Studies on the use of course management systems for design teamwork are rare. Hamuy and Galaz (2010) criticized such approaches and claimed that more efforts should be devoted to communication aspects in course management system applications. Similarly, Reichl and Hruska (2009) discussed that encouraging the use of a course management system as a multi-purpose tool to support all kinds of collaboration and communication activities besides the regular teaching activities had led to a rapid and significant increase in user numbers and encouraged university instructors to deal with educational questions and to develop innovative learning and teaching solutions based on the course management system. Novakova, Achten and Matejovska (2010) used MOODLE in design studio teaching, but they did not report about the usability of the tool. Thus, the paper aims to alleviate a research gap in this area in design education. Within this framework, the study discusses the students’ perception of MOODLE as a communication tool for design teamwork. In the research setting, a sample of interior architecture students that were grouped in teams, engaged with a domain-specific design task in which MOODLE was used as the main communication tool. Then, the perceptions of the subjects about the process were evaluated through an empirical survey. The particular research questions of the study are presented below: 1. What are the factors that are especially important in terms of the perceived usefulness and perceived ease of use of MOODLE as a communication tool for teamwork in design education? 2. What are the users’ perceptions while using MOODLE as a communication tool for design teamwork in relation to the defined factors? 3. What are the relationships between individual differences of learners (gender, computer experience, and computer self-efficacy) and perception of MOODLE as a communication tool for design teamwork? In sum, this study aims to apply MOODLE (an established and widely used course management system in many fields) as a communication tool in design teamwork and to understand the usability of the tool. To the best of the authors’ knowledge, this study is the first to investigate these issues. MOODLE MOODLE is an open-source virtual learning environment and a course management system that is used for educational purposes in many different disciplines (MOODLE, 2010). Bilkent University integrated MOODLE to the university’s course registration system in 2007 and the tool is widely used in hybrid/blended courses (i.e. courses conducted both with online and traditional education techniques) in the university. MOODLE offers a structured interface to its users. After accessing to the MOODLE, a screen that contains a presentation of the system, an overview of available courses, together with a series of useful links is observed. A student then accesses to the chosen course by selecting it from the list provided. Once a student has selected a course, its main page is displayed. The page is divided into three columns. The left column is composed by links leading to pages dedicated to the participation of the course. People, Activities, and Administration are the main headings: People gives information about the participants, Activities involves the Assignments and Forums, and Administration involves some buttons to manage the personal settings. The central column is dedicated to the format of the course in a specified time unit as weekly and enlists the resources and activities composing them. Finally, the right part of the window displays information about latest events as news posted by the teacher, changes in the Activities and on-line users (Figure 1). From the course page, students have access to all the material comprising the course. Activities can be selected either from the central column related to the specific time unit or from the link in the left column. MOODLE also allows instructors to divide their classes in different Groups, whose students can design their projects separately and provides its users with a list of the Participants of the course. In order to inform students and instructors of new messages, the tool sends an e-mail that contains a notice about a new entry and a link to MOODLE. Forum posts can include attachments and images that can be formatted. Student users of MOODLE can participate to forums, upload and download files, take quizzes, follow their grades and attendances.

___

  • ABBAD, M. M., MORRIS, D., NAHLICK, C. (2009) Looking under the Bonnet: Factors Affecting Student Adoption of E-learning Systems in Jordan, The International Review of Research in Open and Distance Learning, 10 (2); http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/ view/596/1218.
  • BEVAN, N. (2001) International Standards for HCI and Usability, International Journal of Human-Computer Studies, 55 (4) 533-52.
  • BROOS, A. (2005) Gender and Information and Communication Technologies (ICT) Anxiety: Male Self-Assurance and Female Hesitation, Cyberpsychology and Behaviour (8) 21-31.
  • DAVIS, F. D. (1989) Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly, 13 (3) 319-40.
  • DEDE, C., NELSON, B., KETELHUT, D.J., BOWMAN, C. (2003) Design- Based Research Strategies for Studying Situated Learning in a Multi-User Virtual Environment, in Proceedings of 6th International Conference on Learning Sciences, Santa Monica, California.
  • DEMİRKAN, H. (2005) Generating Design Activities through Sketches in Multi-Agent Systems, Automation in Construction,14 (6) 699-706.
  • DICKHAUSER, O., STIENSMEIER-PELSTER, J. (2002) Gender Differences in Computer Work: Evidence For the Model of Achievement-Related Choices, Contemporary Educational Psychology (27) 486-96.
  • DE LUCIA, A., FRANCESE, R.., PASSERO, I., TORTORA, G. (2009) Development and Evaluation of a Virtual Campus on Second Life: The Case of SeconDMI, Computers and Education (52) 220-33.
  • GARLAND, K. J., NOYES, J. M. (2004) Computer Experience: A Poor Predictor of Computer Attitudes, Computers in Human Behaviour (20) 823-40.
  • HAMUY, E., GALAZ, M. (2010) Information versus Communication in Course Management System Participation, Computers and Education, 54 (1) 169-77.
  • HOOG, J., FALKNER, C., SEIFRIED, P. (2007) Collaborative Spaces as Learning Environments: How Schools of Architecture may Find Their Way into the Virtual World, Em’body’ing Virtual Architecture: Proceedings of the Third International Conference of the Arab Society for Computer Aided Architectural Design, http://cumincad.scix.net/cgi- bin/works/Show?ascaad2007_030
  • INTERNATIONAL STANDARD ORGANIZATION (ISO) (1988) Ergonomic Requirements for Office Work with Visual Display Terminals (VDTs)- Part 11: Guidance on Usability: ISO 9241-11.
  • JONES, T., CLARK, V. A. (1994) A computer attitude scale for secondary students, Computers and Education (22) 315-8.
  • KAISER, H. F. (1960) The Application of Electronic Computers to Factor Analysis, Educational and Psychological Measurement (20) 141-51.
  • KARAKAYA, A. F., PEKTAŞ, Ş. T. (2007) A Framework for Web- based Education Systems Supporting Interdisciplinary Design Collaboration, METU Journal of the Faculty of Architecture, 27 (2) 137- 48.
  • KIRNER, T. G., CUSTODIO, C. A., KIRNER, C. (2008) “Usability Evaluation of the Moodle System from the Teachers’ Perspective”, IADIS International Conference e-Learning, available at: http://www. iadis.net/dl/final_uploads/200805L048.pdf.
  • LIAW, S. S. (2002) An Internet Survey for Perceptions of Computers and the World Wide Web: Relationship, Prediction and Difference, Computers in Human Behaviour, 18(1): 17-35.
  • LIVINSTONE, D., KEMP, J. (2008) “Integrating Web-Based and 3D Learning Environments: Second Life Meets Moodle”, Upgrade, v.IX, n:3; 8-14.
  • MARTENS, B.,ACHTEN, H. (2007) Do you Moodle? Experiences with a Virtual Learning Environment, Proceedings of the Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe (ECAADE) 2007 Conference. Frankfurt/Wiesbaden, Germany, 2007; 153-60.
  • MELTON, J. (2006) The LMS moodle: A Usability Evaluation, Language Issues, 11-12, (1) 1-24.
  • MITRA, A., LENZMEIER, S., STEFFENSMEIER, T., AVON, R., QU, N., HAZEN, M. (2000). Gender and Computer Use in an Academic Institution: Report From a Longitudinal Study, Journal of Educational Computing Research, 23: 67-84.
  • MOODLE WEB SITE (2010) http://www.moodle.org.
  • MOODLE-DOCS (2010) MOODLE Documents Web Site, http://docs. moodle.org/en/Philosophy.
  • NIELSEN, J. (1993) Usability Engineering, Academic Press, London.
  • NOVAKOVA, K., ACHTEN, H., MATEJOVSKA, D (2010) A Design Studio Pedagogy for Experiments in Collaborative Design, Future Cities: 28th ECAADE Conference Proceedings, http://cumincad.scix.net/cgi-bin/ works/Show?ecaade2010_172.
  • PEKTAŞ, Ş. T., DEMİRBAŞ, Ö. O. (2008) Computer Attitudes, learning Styles and Computer Experiences of Interior Architecture Undergraduates, Arkitekt, 518; 32-41.
  • PEKTAŞ, Ş. T,. ERKiP, F. (2006) Attitudes of Design Students toward Computer Usage in Design, International Journal of Technology and Design Education, 16 (1): 79-95.
  • REICHL, F., HRUSKA, A. (2009) Promoting a Central Learning Management System by Encouraging Its Use for Other Purposes than Teaching, Lecture Notes in Computer Science, 5618; 689-98.
  • SAGUN, A., DEMİRKAN, H. (2005) usability evaluation of a Collaborative Web-Based Design Environment, Innovation in Architecture, Engineering and Construction, eds. S. Sariyildiz, B. Tuncer, v: 1; 253-62, Optima Grafische Communicatie, Rotterdam.
  • SAGUN. A., DEMIRKAN, H. (2009) On-line Critiques in Collaborative Design Studio, International Journal of Technology and Design Education, 19 (1) 79-99.
  • SHACKEL, B. (2009) Usability- Context, Framework, Definition, Design and Evaluation, Interacting with Computers (21) 339-46.
  • SHASHAANI, L. (1997) Gender Differences in Computer Attitudes and Use Among College Students, Journal of Educational Computing Research (16) 37-51.
  • TSAI, C. C., LIN, S .S. J., TSAI, M. J. (2001) Developing an Internet Attitude Scale for High School Students, Computers and Education, 37 (1) 41-51.
  • WHITLEY, B. E. (1997) Gender Differences in Computer-Related Attitudes and Behaviour: A Meta Analysis, Computers in Human Behaviour, 13 (1) 1-22.
  • YUEN, A., FOX, R., SUN, A., DENG, L. (2008) Student Experiences of Course Management Systems in a Hong-Kong Institution”, Faculty of Education Emerging Technologies Conference 2008, http://ro.uow.edu. au/etc08/25.