Görünen İmge Kılavuz İstemez: Tasarım Çalışmalarında İmgelerin Renk Kodları Üzerinde İncelenmesi

Tasarım çalışmalarında tasarım problemini tespit etmekle başlayan tasarım süreci, yaratıcı görsel çözüme ait mesajın hedef kitleye iletilmesi ile tamamlanmaktadır. Hedef kitleye yönelik olarak tasarımda kullanılan imgeler tasarım ekibi tarafından özenle seçilmektedir. Evrensel dile sahip olan bu imgeler yazılı metinlerden daha hızlı iletilme özelliği taşımaktadır. İmgeler kendi zamanının kültürel göstergeleri olarak anlam katmanlarına sahiptir. Bu sebeple imgeleri incelemek, yorumlamak adına en sık başvurulan yöntem göstergebilimdir. Tasarımda kullanılan renkler aynı zamanda kültürün önemli bir parçasını temsil etmektedir. Her rengin kişisel anlamları olabileceği gibi kültürel ve evrensel anlamları da bulunmaktadır. İmgelerin göstergebilim üzerinden okumalarında renk önemli bir kod sistemi oluşturmaktadır. Renkleri tasarıma katma becerisini geliştirmek için önce renklerin bilimini, psikolojisini, anlamlarını anlamak ve okumak gerekmektedir. Görsel iletişim tasarımcıları ve sanatçılar etkili renk paleti seçimlerinin, tasarımda göz takibini yönlendirmeye yardımcı olan tekniklerin başında geldiğinin bilincindedir. Renk seçimleri, renk paleti tasarımları görsel estetikte önemli rol oynamaktadır. Renklerin görsel estetiğe katkısının yanı sıra iletilen mesaja yüklediği anlamlar da önem teşkil etmektedir. Bu çalışmada, tasarım uygulamalarında imge kullanımı renklerin dili üzerinden incelenmektedir. Tasarım çalışmalarında renk kullanımının imgenin anlamına katkıları örnekler üzerinden irdelenmekte ve işlenmektedir.

Self-explanatory Images: Analyzing Color Codes on Images in Design Studies

The design process, which starts with identifying the design problem in design studies, is completed by conveying the message of the creative visual solution to the target audience. The design team carefully selects the images used in the design for the target audience. Images have a universal language and are transmitted faster than written texts. Images have layers of meaning as cultural indicators of their own time. For this reason, the most frequently used method for examining and interpreting images is semiotics. The colors used in the design also represent culture. Each color can have personal meanings as well as cultural and universal meanings. Color constitutes an important code system in the reading of images through semiotics. Understanding the science, psychology, and meaning of colors is necessary to develop the ability to incorporate colors into design. Visual communication designers and artists know that effective color palette choices are one technique that enables guiding eye tracking in design. Color choices and color palette designs play an essential role in visual aesthetics. In addition to the contribution of colors to visual aesthetics, the meanings they attach to the message are also important. This study examines the use of images in design applications through the language of colors. The contributions of the use of color to the meaning of the image are examined through examples.

___

  • Ambrose G. & Aono-Billson N. (2013). Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Ambrose G. & Harris P. (2013). Grafik Tasarımda İmge, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Cambre, M. C. (2012). “Stealing or Steeling The Image? The Failed Branding of The Guerrillero Heroico Image of Che Guevara”, Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 3(1): 64-87.
  • Casey, M. J. (2012). “Che's Afterlife: The Legacy of an Image”, Vintage. s. 110-113.
  • Chapman C. (2021). Color Theory for Designers, Part 1: The Meaning of Color Erişim Adresi: https://www.smashingmagazine.com/2010/01/color-theory-for-designers-part-1-the-meaning-of-color/
  • Dede, B. (2018). “Sanatın Tarihsel Serüveninde Biçim ve İçerik İlişkisi”, Ulakbilge, 6 (22): 385-395. Erişim Adresi: www.ulakbilge.com.
  • Ertan, G. & Sansarcı, E. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Foucault, Michel, (2001). Bu Bir Pipo Değildir, Çev.: Selahattin Hilav, İstanbul: Yapı Kredi, s.51. (Orijinal eserin yayın tarihi 1983).
  • Gilchrist, T. (2012), Vince Gilligan talks "Breaking bad" knowing where the series will end and the spin-off he'd like to see. IndieWire. Erişim Adresi: https://www.indiewire.com/2012/07/vince-gilligan-talks-breaking-bad-knowing-where-the-series-will-end-and-the-spin-off-hed-like-to-see-46129/
  • Günaydın, G. (2016). “Kendine Mal Etme ve Buluntu Fotoğraf”, Kontrast Fotoğraf Dergisi, Güz 51, Ankara: Afsad Yayınları.
  • Görüş, (2021). Simgeleşmiş Fotoğrafların Öyküsü: Alberto Kodra’nın Objektifinden Che /25 Temmuz 2020/ Erişim Adresi: https://gorus21.com/simgelesmis-fotograflarin-oykusu-alberto-kordanin-objektifinden-che/
  • İsen G. & Batmaz V. (2002). Ben ve Toplum, İstanbul: Om Yayınevi.
  • Kakutani, M. (2009). Brand Che: Revolutionary as Marketer’s Dream Erişim Adresi: https://www.nytimes.com/2009/04/21/books/21kaku.html
  • Karadağ, Ç. (2016a). Fotoğrafın Derin Anlamı, İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Karadağ, Ç. (2016b). Görüntüler Evreni, İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Larson, J. A., & Lizardo, O. (2007, December). “Generations, Identities, and the Collective Memory of Che Guevara 1”, In Sociological Forum (Vol. 22, No. 4, s. 425-451). Oxford, UK: Blackwell Publishing Ltd.
  • Soygüder Baturlar Ş. & Yaylagül, L. (2019). “Kültürel Süreklilik Bağlamında Türk Halk Kültüründe Mavi/Turkuaz Mavisi ve Nazar Boncuğu”, Akdeniz İletişim Dergisi.
  • Soygüder, Ş. (2013). “Bir Dil Olarak Sarı Rengin Anlamı ve Sarı Basın Neden Sarı?”, Humanities Sciences, 8(2): 184-206
  • Sözlük, T. D. K. (2022). Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr.
  • Meltzer, S. (2013). The Extraordinary Story Behind the Iconic Image of Che Guevara and The Photographer Who Took It. Erişim Adresi: https://www.imaging-resource.com/news/2013/06/06/the-extraordinary-story-behind-the-iconic-image-of-che-guevara
  • Tunalı İ. (1971). Sanat Ontolojisi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, No: 1515, Erişim Adresi: http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/KITAP/206315.pdf.