Sultan Sencer ile Ahmed-i Cam Nameki arasındaki ilişkiler

Sultan Sencer, din adamları ve zahitlerle beraber olmayı, gönüllerini kazanmayı istediği gibi onları korumayı ve maddî yardımda bulunmayı ihmal etmezdi. Onların da kendisine vaaz ve nasihatte bulunmalarını ister ve tenkitlerini dinlerdi. Sencer, İmam Gazzalî ve Şeyh Ahmed-i Câmî gibi dönemin bir çok âlim ve zahitleri ile görüşmüş ve onlarla irtibat kurmuştur. Câmî ve bazı sufiler, Sencer'e nasihatler içeren mektuplar göndermiş, onun adına kitap yazıp ithaf etmişlerdir. Bundan dolayı bu gönül adamlarının Sencer'in yönetim anlayışında etkileri olmuştur.

Relationships between Sultan Sannjar and Ahmed-i Cam Nameki

Sultan Sanjar was not only the friend of the religious scholars and the mystics but also supported them financially. He was accounting for their advices and criticisms. He was in contact with the leading scholars of the period like Imam al-Ghazali, Shaikh Ahmad-i jami nameki, Shaikh Ahmad-cam and some of these mystics sent letters including advices and wrote books to praise him. They dedicated these boks to him. Expectedly, these sufis played role in Sanjar's administration.

___

  • Abdulhüseyin Zerrînkûb, Cüstcü der Tasavvuf-i İran, Tahran, 1363,
  • Acar, Aburrahman, Selçuklu Sultam Sencer 'in Din Siyaseti (Abbasî halifeliği ve İsmailîlerle İlişkiler.) Ankara, 1997, (Basılmamış doktora tezi.)
  • Ahmed bin Mahmûd, Selçuk-Nâme, c, II, haz., Erdoğan Mercii, İstanbul, 1977
  • Aksarayî, Kerimüddîn Mahmud, Müsameretü'l-Ahbâr, çev, Mürsel Öztürk, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 2000.
  • Ali Fazıl, Şerh-i ahvâl ve nakd ve Tahlîl-i âsâr-i Ahmed-i Câm, Tahran, 1373.
  • Ali Fazıl, Kâr Nâme-i Ahmed-i Câm Nâmekî, Tahran, 1383.
  • Aslanapa, Oktay Turkish Art And Architecture, Atatürk culture Centere paplications, Ankara, 2004
  • Beverıdge, A.S., "Câmî Ahmed", İslam Ansiklopedisi, c, HI, İstanbul, 1963.
  • Câmî, Abdurrahman b. Ahmed, Nefahatü'l-Üns, neşr., Mehdi Tevhidi Pur, Tahran 1337.
  • Câmî, Ahmed-i Nâmekî (Jendepîl), Miftahü 'n-Necât, neşr., Ali Fazıl, Tahran, 1373.
  • Câmî, Ünsü'tâ'ibîn srâtü'ilâhi'l-müstakim, c, I, neşr., Ali Fazıl Çaphane-i Dâverpenah, Tahran, 1350.
  • Cüveyni, A., Tarih-i Cihan Guşa, C, II nşr., M.Kazvini, London, 1912-1937,
  • Gündoğdu, Cengiz, Doğuş Dönemi Zühd Ekolleri ve Tasavvuf Mektepleri, Ekev Akademi Dergisi, c, I, sy., I., 1997.
  • Ekinci, Abdullah Ortadoğuda Marjinal bir Hareket: Karamatîler, Odak Yayınlan, Ankara, 2005.
  • Hamid Dihkân, Şeyh Ahmed-i Câm (Be Rivâyet-i Ferzend-i Şeyh Ahmed-i Câm), Buhârâ (Mecelle-i Ferheng ve Hüneri), sayı, 29-30, Tahran
  • Heshmat, Moayyad, Ahmad-e Jâm, Ek., C, I, London, 1984.
  • Ivanow, A. Biography of shaykh Ahmad-i Jam, w., The Journal of the Royal Asiatic Socet, 1917, London,
  • Kafesoğlu, İbrahim, Harezmşahlar Devleti Tarihi, Türk Tarih Kurumu, 3., bsk.,1992, Ankara.
  • Kırkılıç, Ahmet, Başlangıçtan Günümüze Tasavvuf, Timaş Yayınları, İstanbul, 1996.
  • Köprülü, M. Fuad, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1966.
  • Köymen, M.Altay, "Sencer", İslam Ansiklopedisi, C, X, İstanbul, 1980.
  • Köymen, Seçuklu Devri Türk Tarihi, II. Baskı, Dil Tarih Coğrafya Fakültesi basım Evi, Ankara, 1982.
  • Köymen, Büyük Selçuklular İmparatorluğunda Oğuz İsyanı, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, c.V, sayı, Ankara, 1947, s., 167-173.
  • Merçil, Erdoğan, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara, 2000.
  • Muhammed Cevâd Şems, Ahmed-i Câm, Dairetü'l-Maarif Büzürg-i İslamî, C, VII, Tahran, 1375.
  • Muhammed Takî Daniş Peju, Asar ve Suhanân-i Şeyh-i Câm Ferheng-i İran Zemîn, 2. basım, C, I, Basım yeri yok,1353-1332.
  • Nevayi, Ali Şir, Nesayimü 'l-Mehebbe min Şemayimi 'l-Fütüvve, Haz: Kemal Eraslan, İstanbul, 1979
  • Ocak, Ahmet Yaşar, Selçukluların Dinî Siyaseti, İstanbul 2002.
  • Ocak, Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sûfılik: Kalenderiler, XIV-XVII. Yüzyıllar, Ankara, 1992
  • Pakalın Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, c, II, İstanbul, 1993.
  • er-Ravendî, Muhammed b. Ali b. Süleyman, Rahatü's-sudur ve Ayetti's-sürûr, çev: Ahmed Ateş, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1957.
  • Senâi-yi Gaznevî, Ebu'1-Mecd Mecdûdb. Adem, Divân-i Senâi Say ve İhtimam, Müderris Rızavî, Tahran, 1362.
  • Sevim, Ali -Erdoğan Mercii, Selçuklu Devletler Tarihi, Ankara, 1995.
  • Turan, Osman, Selçuklar Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, 4.,bsk.,Boğaz İçi Yayınları,. İstanbul, 1993.
  • Turan, Türk Cihan Hakimiyeti Mefkûresi Tarihi, C..I, 7.,bsk., Boğaz İçi Yayınları, İstanbul, 1994.
  • Uludağ, Süleyman, "Câmî, Ahmed-i Nâmeki, Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C, VII, İstanbul, 1993.
  • Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabala Yayın Evi, İstanbul, 2005
  • Ünlü, Nuri, İslam Tarihi, 2.baskı, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları No:51. İstanbul, 1997.
  • Şemseddin Sâmî, Kamusu'I-Âlâm, c, III, Mihrân Matbaası, İstanbul, 1308.
  • Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, "Sencer ve Gazali", Darül-Fünün İlahiyat Fakültesi Mecmuası, Evkaf Matbaası, İstanbul, 1341/1925.
  • Yıldız, Abdulvahap -Abdullah Ekinci, Ahmed Câm Nâmekî ile ilgili şiir ve menkıbelerde Sultan Sencer 'in Şahsiyeti, Türk Dünyası Araştırmaları, sayı, 152, Ekim, 2004, s.,115-116.
  • Yılmaz, Hasan Kâmil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensâr Neşriyat, İstanbul, 1994.
  • Zebîhullah-i Safa, Tarîh-i Edebiyat der İran, c, I, İntişârât-i Kâknus, Tahran, 1374.
  • Zebîhullah-i Safa, İran Edebiyat Tarihi (Tarîh-i Edebiyat der İran), Çev, Hasan Almaz, c, I, Nüsha Yayınları, Ankara, 2002, s., 252-253.