NEVÂL ES-SA'DÂVÎ'NİN "BİR KADIN DOKTORUN ANILARI" ADLI ROMANINA PSİKANALİTİK BİR YAKLAŞIM1

"Bir Kadın Doktorun Anıları (Müzekkirât Tabîbe)" adlı roman, bir kadın doktorun, kendisi ve ağabeyi arasındaki cinsiyet ayrımı yüzünden yaşadığı psikolojik travmaya odaklanıp çocukluğuna geri dönmesiyle başlamaktadır. Romanın kahramanı bir yandan toplum, gelenek ve erkeklere karşı bir "benlik" mücadelesi verirken, diğer yandan kadınlığından nefret etmekte ve zayıflığını hor görmektedir. Çalışmanın amacı, 1950'li yılların Mısır'ında yaşayan "isimsiz" bir kadının geleneksel düzenin dar kalıplarına rağmen yaşadığı döneme göre sıra dışı olarak kabul edilen hayatını anlatan romanı, psikanalitik edebiyat kuramı ışığında incelemektir

A PSYCHOANALYTIC APPROACH TO THE NOVEL "MEMOIRS OF A WOMAN DOCTOR" BY NAWAL

The novel titled "Memoirs Of A Woman Doctor (Müzekkirât Tabîbe") begins with the return of a female doctor to her childhood by focusing on the psychological trauma that she had experienced as a result of the sexual discrimination imposed on herself against her elder brother. The hero of the novel fights for protecting her selfhood against the society, traditions and men on one hand and hates her womanhood and despises her female weakness on the other. The purpose of this study is to examine the said novel which tells the life of a nameless woman who lived in the Egypt of the 1950s, which has been accepted as an unordinary life compared with the period in which she lived despite the tight structural patterns of the traditional order, in the light of the psychoanalytic theory of literature

___

  • BRENNER, Charles (1977). Psikanalizin Temelleri, Çev: Isık Savasır-Yusuf Savasır, Yankı Matbaası, Ankara.
  • CEBECİ, Oğuz (2004). Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • EAGLETON, Terry (1990). Edebiyat Kuramı, Çev: Esen Tarım, Ayrıntı Yayınevi, İstanbul.
  • FREUD, Sigmund (1900). The Interpretation of Dreams, Standard Edition 4/5, Hogard, London.
  • FREUD, Sigmund (1981). "Dostoyevski ve Baba Katilliği" Psikanaliz Açısından Edebiyat, Çev: Selahattin Hilav, Dost Kitabevi, İstanbul.
  • HANSEN, Henny Harald (1973). Clitoridectomy: Female Circumcision in Egypt, Dansk Etnografisk Forening.
  • HOLLAND, Norman (1968). The Dynamics of Literary Response, Oxford University Press, New York.
  • DOUGLAS, Fedwa M. (1995). Men, Women, and God(s): Nawal El Saadawi And Arab Feminist Poetics, University of California Press, Berkeley.
  • MORAN, Berna (1999). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Iletişim Yayınları, Istanbul.
  • ROALD, Anne Sofie (2001). Women in Islam: The Western Experience, Routledge.
  • es-SA'DÂVÎ, Nevâl (1999). A Daughter Of İsis, Translate: Sherif Hetata-Bettina Aptheker, Zed Books, London.
  • es-SA'DÂVÎ, Nevâl (2009). Walking Through Fire, Translate: Sherif Hetata-Rebecca Walker, Zed Books, London.
  • es-SA'DÂVÎ, Nevâl (1985). Müzekkirât Tabîbe, 2. Bsk. Dâru'l- Me'ârif, Kahire
  • es-SA'DÂVÎ, Nevâl (1988). Memoirs Of A Woman Doctor, Translate: Catherine Cobham, Saqi Books, London.
  • es-SA'DÂVÎ, Nevâl (2007). The Hidden Face Of Eve: Women In The Arab World, Translate: Sherif Hetata, 2nd Edition, Zed Books, London.
  • SKAINE, Rosemarie (2005). Female Genital Mutilation: Legal, Cultural And MedicalIssues, McFarland & Company Incorporated Pub.
  • WRIGHT, Routledge, London. Elizabeth (1991). Psychoanalytic Criticism, http://www.kirjasto.sci.fi/sadawi.htm., Access Date: 28.05.2013.