Mîhâîl nu‘Ayme’ye göre hıristiyanlık ve Hz. İsa

İnsanın yetiştiği çevre, içerisinde büyüdüğü kültür onun kişiliğini oluşturan başlıca etkenlerdendir. Bu bağlamda kişinin çocukluğundan itibaren almış olduğu dinî eğitimin bu oluşumda önemli payı vardır. Mehcer edebiyatının önemli temsilcilerinden olan Mîhâîl Nu„ayme‟nin de edebî kişiliğinin şekillenmesinde genelde dinî kültürlerin, özelde ise Hıristiyan kültürünün rolü büyüktür. Yaşamı boyunca kendisini gösteren bu kültür, aynı zamanda onun edebî ürünlerinde de geniş yankı bulmuştur. Hayatının ilk devresinde, kilise eğitimi esasında öğrendiği Hıristiyanlık ve Hz. İsa profili belli bir dönem sonra Nu‟ayme‟nin tanıştığı çok kültürlülük ve benimsediği felsefî kuramların etkisiyle geleneksel kilise öğretilerinin dışında farklı bir Hıristiyanlık ve Hz. İsa profili şeklinde biçimlenmiştir. Bu çalışmada Mîhâîl Nu„ayme‟nin yapıtları esasında algıladığı Hıristiyanlık ve Hz. İsa olgusu araştırılmıştır.

Christianity and jesus the christ according to mihail nuayme

The environment and the culture in which one grows up are the main factors forming his/her personality. In this context, the religious education one gets during his/her childhood has a significant role upon this formation. In the formation of literary personality of Mihail Nuayme, who is an important figure in Mehjer Literature, religious cultures in general and the Christian culture in particular had a crucial role, causing an impact on his entire life and his literary works, as well. This study investigates to what extent the Christian culture had an effect on the formation of his literary personality. In the first phase of his life, the profile of Jesus the Christ and Christianity he had learnt during his church education changed into a different Christianity and Jesus Profile due to the philosophical doctrines he adopted and the multiculturalism he encountered. This study also deals with Christianity and the concept of Jesus the Christ as Mihail Nuayme perceived on the basis his works.

___

  • Adnan Bülent Baloğlu, İslama Göre Tekrar Doğuş Reenkarnasyon, Ankara, 2001.
  • Ali İhsan Yitik, Hint Kökenli Dinlerde Karma İnancının Tenâsüh İnancıyla İlişkisi, İstanbul, 1996.
  • Bülent Okay, Konfuçyüs, Okyanus Yayıncılık, İstanbul, 2004.
  • Enes Dâvud, et-Tecdîd fî Şi‘ri’l-Mehcer, Kahire, 1967.
  • Joachim Wach, Dinler Tarihi, Çev. Fuat Aydın, Ataç Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Karen Armstrong, Tanrı’nın Tarihi, Çev. Oktay Özel, Hamide Koyukan, Kudret Emiroğlu, Ankara, 1999.
  • Kemal Çağdaş, “Bhagavadgita”, A.Ü.D.T.C.F.D., Ankara, 1961.
  • Mîhâîl Nu„ayme, Seb‘ûn, Dâru‟l-„İlmi li‟l-Melâyîn, Beyrût, 1999.
  • Mîhâîl Nu„ayme, Min Vahyi’l-Mesîh, Dâru‟l-„İlmi li‟l- Melâyîn, Beyrût, 1999.
  • Mîhâîl Nu„ayme, Ebu Batta, Dâru‟l-„İlmi li‟l-Melâyîn, Beyrût, 1999.
  • Mîhâîl Nu„ayme, Ehâdîs ma‘a’s-Sahafa, Dâru‟l-„İlmi li‟l- Melâyîn, Beyrût, 1999.
  • Mîhâîl Nu„ayme, el-Yaumu’l-Ahîr, Dâru‟l-„İlmi li‟l-Melâyîn, Beyrût, 1999.
  • Orhan Hançerlioğlu, Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1977.
  • Rahmi ER, Çağdaş Arap Edebiyatı Seçkisi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2004.
  • Upanishadlar, Sanskrit aslından çeviren: Korhan Kaya, Kültür Yayınları, İstanbul, 2008.
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Teozofi
  • http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/ar/Baskinta
  • http://ru.wikipedia.org/wiki